Social Media Manager este o profesie tot mai solicitată în Moldova. În general, marketingul digital evoluează rapid la noi, însă lucrurile se complică din momentul în care oamenii de afaceri ajung să considere că doar o persoană poate asigura o prezență totală pe rețele de socializare. La fel e și cu Community Manager.

Nu toate rolurile de social media sunt create egal. De multe ori, responsabilitatea unui Social Media Manager versus Community Manager este confundată. Astfel, se creează neclarități. Multe organizații cred că acești termeni sunt alternativi și presupun că un SMM va gestiona o comunitate și că un CM va folosi strategii solide în social media. Dar nu întotdeauna e cazul. Pentru a clarifica lucrurile și pentru a-ți salva reputația, este foarte important să înțelegi aceste subtilități. De aceea, îți vin în ajutor. Te achiți pe urmă. 🙂

Un Social Media Manager se axează mai mult pe logistica diferitelor canale de brand. Acesta gestionează calendarul de content, programează postările, face research întru crearea unui conținut mai variat și inedit, de multe ori are control asupra materialelor digitale, cum ar fi foto și video, gestionează conturi de publicitate, boost, campanii, etc. Pe lângă aceasta, menține canalele de navigare prin crearea și curățarea constantă a conținutului, dezvoltând în același timp strategii de dezvoltare.

Un Community Manager, însă, construiește relațiile între oameni și pune accent pe factorul uman. Acesta este, adesea, fața brandului în spațiul digital și avocatul intern al membrilor/clienților. Este responsabil de construirea și cultivarea relațiilor dintre membrii cheie, precum și de facilitarea implicării în comunitatea sa. Ascultarea și monitorizarea socială este o parte importantă a activității sale, deoarece canalizează informații interne din bloguri, forumuri și diferite platforme social media.

Mai simplu: un SM manager creează conținut pentru a atrage și menține o comunitate, în timp ce un CM găsește audiență potrivită, cu care construiește dialoguri, discuții, dezbateri. Ambele roluri au responsabilități suprapuse atunci când vine vorba de furnizarea de servicii și interacțiunea cu clienții, însă o fac din motive diferite.

Scopul principal al unui SM manager este creșterea canalelor și vizibilității online.
CM se concentrează pe implicare. Există valori diferite care contează pentru fiecare în parte. Dacă primul măsoară succesul prin publicarea de conținut, modul în care oamenii interacționează cu acesta, performanța și ceea ce duce la creșterea numărului de followeri, al doilea se concentrează pe membrii comunității sale și pe…cuvinte.

CE PĂRERE AU AI NOȘTRI?

Am contactat câțiva manageri de comunitate, însă doar: Mirela Urușciuc de la Your Wedding și Alexandra Dou de la Black List Chișinău – au reacționat.

Sergiu Beznitchi de la World Word WarAdriana Boroș de la Clubul părinților ConștiențiDiana Bodnarenco de la TFP Moldova – încă aveți posibilitatea să vă expuneți pe marginea acestui subiect. 🙂

Ce zice Mirela Urușciuc, manager comunitate Your Wedding?

Community Manager Your Wedding Chisinau, Mirela Urușciuc

”Administrarea paginilor e mai mult un monolog (în majoritatea cazurilor). La comunități e dialog. Diferența cea mai mare pe care o văd e implicarea activă a altor oameni, care încep și dezvoltă subiecte.

O pagină business are conținut decis și gestionat strategic, organizat și frumos. În grupuri niciodată nu poți fi sigur de ce poți găsi pe feed, în comentarii sau în lista de aprobare. În fine, în comunități există interacțiune cu oamenii, mobilizare din partea lor, inițiative, implicare în cadrul unor activități, evenimente, etc.

Cu folowerii unei pagini e mai greu să intri în contact. Ei sunt, într-o oarecare măsură, spectatori”.

Ce zice Alexandra Dou, manager comunitate Black List Chișinău?

Community Manager Black List Chisinau, Alexandra Dou

“Gestionarea unei comunități se limitează în funcțiile facebook-ului și în regulile concrete ale acesteia. Administrarea unei pagini business, însă, ține de o strategie bine definită, de la content până la target-ul de publicitate.

Dacă e să vorbim despre Black List Chișinău, am creat-o cu scopuri umane. M-am cam săturat de produsele necalitative, începând cu cele alimentare și terminând cu eșuarea achiziționării unui computer. Adică obiectivul principal a fost să informez lumea despre bunuri sau servicii de proastă calitate.

Inițial, nu planificasem ca grupa să crească până la 20 de mii de like-uri și asta din Chișinău, practic. Am avut și oferte de a deschide filiale și în alte orașe – sunt doar PRO! Îmi scriau și îmi cereau permisiunea de a folosi denumirea. De ce nu, e o comunitate publică cu scop informativ, nu proprietate privată. 🙂

De la bun început, erau reguli de bază pentru aderare la comunitate și restricții la comentarii, fără insultări, etc. Mai târziu, acestea se schimbau și se adăugau. Chiar și acum mai e necesitatea de a schimba câte ceva, așa cum sunt discuții contradictorii.

Acum am așa o impresie că comunitatea e pe valul ei și eu stau deoparte. Lumea e atât de autonomă, postează și dezvoltă discuții, încât nu mai trebuie să o mențin activă sau să caut membri noi.

Am încercat să monetizez comunitatea, însă am renunțat odată cu plecarea în SUA. Au fost și cazuri când unii manageri de companie îmi scriau, chiar și prin intimidare, să șterg o postare sau alta, în care se afișau produsele sau serviciile lor și începeau dezbaterile.

Am avut chiar și propuneri de a vinde comunitatea. Îmi dădeau și 20 de mii de Euro, cam banal sună, nu? Cred că mai mult a fost o provocare, așa cum poți liber să creezi o comunitate clonă și, în foarte scurt timp, să-ți aduni audiența necesară pentru a cânta ode unei companii sau s-o îngropi pe alta. Atât de simplu și banal. E o nebunie totală. Nu am vândut și nu voi vinde această grupă niciodată.

Da, banii propuși sunt grei, însă eu cu soțul meu câștigăm destul pentru nivelul confortului nostru. Cred că dacă aș vinde-o, m-aș simți o trădătoare, așa cum am inițiat-o din plăcere și nu vreau s-o dau cuiva care urmărește scopuri comerciale. Plus că nu va mai fi o comunitate cu scopuri sociale, ci o platformă de publicitate și asta chiar ar fi nasol.

Dar nici sfera de SMM nu mi-e străină. Am activat într-o companie foarte mare din Moscova anume în această direcție.”

Gestionarea unei comunități se bazează pe normele interne ale acesteia, soluționarea conflictelor între participanți. Comunitatea e un dialog permanent. Iar o pagină de afaceri – e ca și cum ai juca fotbal singur. Scopul e doar de a primi, nu și de a da”

Cam până aici. Dacă ești administrator de comunități sau Social Media Manager și ai avea câte ceva de adăugat, te rog să o faci.

Comentează știrea