În doar 2 săptămâni, utilizatorii Facebook din Moldova au generat sute de postări cu mențiunea Yandex.Taxi în Moldova, devenind astfel ambasadorii brandului și promovând serviciul până în cele mai întunecate unghere a reach-ului zgârcit din Facebook. Cum le-a reușit?

PRIMII PAȘI ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ

În 14 iulie 2017 Point.md publică un articol întitulat Yandex.Taxi intră pe piața din Moldova (făcând referință la articolul publicat de tv8.md). În aceeași zi, site-ul de știri Agora.md publică răspunsul oficial de la Yandex Taxi, care exprimă doar interesul companiei din Rusia față de piața din Republica Moldova.
Apare primul interes și jocul pe Facebook începe 🙂

Locuitorii Chișinăului încep să distribuie noutatea zilei. În scurt timp, apar postări mai frumoase, din numele bloggerilor și a persoanelor de influență, în care se laudă amabilitatea șoferilor, prețul ieftin și automobilele luxoase. Minune în Chișinău!

Dumitru Ciorici face o postare în română, după care vine cu un articol suplimentari despre lansarea Yandex Taxi în blogul său:

Anton Pahotin face o postare și el în limba rusă:

Grigorii Duca, iarăși în română 🙂

Între timp, căutarea pe Facebook generează tocmai 2 pagini. Care din ele e adevărată, Yandex Taxi în Moldova cu prima postare din 4 iulie sau Yandex.Taxi Moldova Partner cu prima postare din 18 iulie? 🙂

În orice caz, ultima acumulează mai multe aprecieri și recenzii. Continuă postările de laudă.
Dmitrii Iordachi publică în pagina sa o recenzie:

Vali Rotaru îți face griji de companiile locale 🙂

Mai pe scurt, lansarea Yandex.Taxi în Moldova a străpuns inimile și feed-urile tuturor chișinăuenilor. Impresia e una: Ieftin, bun și mult în chilă. Formula magică pentru moldoveni a fost găsită! Hai cu toții să folosim Yandex Taxi!

Interesul crește. Aplicația se descarcă. Postările se răspândesc și mai rapid.

În câteva zile, pe 24 și 25 iulie, noutatea a fost preluată de mai multe site-uri de știri: realitatea.md și moldova24.md publică câte un articol despre automobilele Yandex.Taxi zărite pe străzile capitalei. Unimedia.info publică un articol cu laude și controverse, allmoldova.com afișează detaliile despre costuri și servicii.

Despre lansarea Yandex.Taxi în Moldova au mai scris 25.md, moldova.org, sputnik.md, bani.md, adevarul.ro.

O știre în glumă (în goana după trafic, presupun, pe creasta trendului), despre lansarea Google Taxi este publicată și de moldovandream.com.

Un video de la Kometa:

COMUNICAREA CU MANAGERUL REGIONAL YANDEX.TAXI ÎN RM

În 26 iulie, Anton Șelin, managerul regional Yandex.Taxi în Republica Moldova iese în fața comunității Rockit Moldova. Cred că aici trebuie să îl mulțumim pe Artur Gurău. Au început întrebările și răspunsurile:

Geo Lupașscu: Când vor fi integrate achitările cu cardul?
Anton Șelin: Under Construction. Procesul de testare și aprobare este destul de lung. Sperăm 1-2 luni.

Artur Gurău: Buget de marketing aveti?
Anton Șelin: Cannot disclose any information.

Geo Lupașscu: Serviciile de transport pentru angajații companiilor vor fi? Facturarea să vină în adresa companiei cu factură fiscală și achitare sumar lunar?
Anton Șelin: Da, planificăm nu mai devreme de 4-6 luni. O să fie o premieră pentru Moldova în plan de comoditate și funcțional. O să rupă. Însă prioritatea numărul 1 este creșterea numărului de mașini conectate prin parcuri de taxi la platformă. Cum vom îmbunătăți indicatorii de deservire (accesibilitatea mașinilor, timpul de furnizare) vom activa și persoanele juridice 😉 O să fie posibil de făcut un transfer, și de alocat buget fiecărui angajat în parte după numărul de telefon sau email 🙂 tracking, reports, tot frumos 😉

Grigorii Duca: 1. Cu ce taxi-uri lucrați de la noi? Sau tot cu acelea de pe iTaxi? 2. Totuși prețul e de pe raion pe raion? Sau după kilometraj?
Anton Șelin: 1. Nu vă pot spune, dar ducem mai multe tratative cu companii existente și jucători noi. Posibil să avem și companii bune din statele vecine care vor colabora cu noi în Republica Moldova ;)2. Tarifele pe următoarele zile sunt: 15 lei start (5 km incluși); după, 5 lei / km în oraș; 10 lei / km în afara orașului (raza de 30 km) și 100 lei ora de staționare.
Grigorii Duca: Cum e calculat prețul? De aplicație?
Anton Șelin: Aplicația va da tariful estimativ. Dacă vor fi devieri de la traseul recomandat de aplicație, din cauza circumstanțelor pe drum, tariful va fi recalculat la destinație. PS: 5 lei/km, însa parcursul se rotunjește la 1 leu. De exemplu 180 de metri = 2 lei

Iuliana Costișanu: Cum se poate de comandat mașina Premium? În aplicație îmi arată doar varianta Economy.
Anton Șelin: Avem doar confort în aplicație. Sunt 20 de mașini confort, care circulă în oraș, și dacă sunt libere, și cel mai aproape de tine, vor fi alocate după același algoritm. Avem clienți care au călători de 5 ori cu premium gratis. Nu avem limite per client 🙂 PR-ul Online împrejurul Yandex.Taxi s-a amplificat. Compania cu greu face față numărului de comenzi (e și normal, toți vor pentru 15 lei să se deplaseze cu Cayenne prin Chișinău), au apărut recenzii negative, dar și surprize din partea statului 😉

Astfel, tot pe 26 iulie Piataauto.md anunță că automobilele Yandex.Taxi nu se conformează normelor legale ANTA. Noutatea este publicată la fel de RTR, și bani.md, care publică un video cu șoferii Yandex.Taxi surprinși dezlipind stickerele de pe mașini.

  • Noutatea cu lansarea Yandex.Taxi în Moldova este preluată de portalul cu știri de afaceri din Europa de Est – seenews.com.
  • După care, pe 27 și 28 iulie, studentus.md publică despre neregulile depistate la Yandex.Taxi, din nou point.md scrie despre comentariile reprezentanților Yandex.Taxi în Moldova.
  • Nicolae Apostu publică un articol despre experiența sa negativă, cu un titlu scurt și la subiect – Yandex Fail.
  • Eugen Luchianiuc afirmă că Yandex.Taxi nu va revoluționa piața din Republica Moldova, pentru că Yandex.Taxi nu e Uber.
  • Diez.md și Agora.md publică câte un articol despre reacțiile reprezentaților Yandex.Taxi.
  • Deschide.md transmite părerea Ministerului Transportului.Și asta, presupun, nici pe departe nu e sfârșitul…

CONCLUZII SAU CEA MAI IMPORTANTĂ ÎNTREBARE

Interesantă întrebare 🙂

Cert este faptul, că postările cu Yandex.Taxi pe Facebook au zăpăcit lumea. Este un trend în Social Media local. Pe cât de lung? Va arăta timpul. Cu siguranță vom mai avea parte de replici și răspunsuri. Scandalul cu statul abia începe:

Noi, cei implicați în promovarea pe rețelele de socializare, trebuie să însușim un lucru foarte simplu: legea gratuității lucrează. Oferă clienților o diferență în așteptări ș iei te vor ridica în slăvi.

În cazul dat, raportul preț/calitatea a creat rezonanțe frumoase pe Facebook 🙂

Pe curând!

P.S. Sau totuși a fost cineva plătit pentru promovarea brandului? 🙂