Ce companii sau branduri de covoare din Moldova cunoști?

Ai auzit de covor.md până în ziua de 15 decembrie 2017?

Atenție! Dacă nu ești interesat de promovarea pe rețelele de socializare, dacă nu ești om de afacere, dacă nu vrei să cunoști cum poți face brandul tău renumit peste noapte cu investiții simbolice, dacă consideri că sexul în publicitate este în trecut – închide acest articol chiar acum. Caută-ți de treabă.

Iar dacă ai citit până aici și te simți Ok sau, mai ales, ai zâmbet pe față – te invit să faci cunoștință cu un caz foarte interesat care s-a întâmplat recent pe Facebook cu un magazin de covoare din Chișinău.

INTRODUCERE

Începem cu o vizită pe site-ul Alexa. Vezi aici care sunt cele mai vizitate site-uri din Republica Moldova. Chiar pe locul 9 este amplasat site-ul cu video chat online Bongacams.com, care este mai vizitat în Moldova decât Aliexpress.comWikipedia.orgPoint.mdFacebook.com și Instagram.com. Îți imaginezi gradul de interes al moldovenilor față de subiect?

cele mai vizitate site-uri din republica moldova

SEXUL ÎN PUBLICITATE

Te-ai gândit vreodată la categoriile de produse care pot fi promovate prin conținut erotic? E greu să definești limitele. Nuditatea (în primul rând feminină) în egală măsură este folosită pentru a promova: produse cosmetice, alimente, mașini, băuturi alcoolice, țigări, mobilier, unelte etc. De ce imaginile sexuale “funcționează” într-un număr atât de mare de cazuri? De ce agenții de publicitate continuă să exploateze tema veșnică – sexul? Unele răspunsuri le poți găsi în articolul publicat de Angry Business – Sexul vinde și în articolul publicat de Magenta Consulting, în care se arată cum percep femeile și bărbații sexul în publicitate.

Eu, la rândul meu, îți voi da un răspuns mai simplu – încearcă și pune la dubii legile, descoperite acum 100 de ani de către bunicul Freud. Poți recunoaște existența atracției subconștiente, poți să nu o recunoști. Nu se schimbă nimic de la asta. Anume din acest considerent, manualele de psihologie în publicitate, de regulă, spun că utilizarea instinctelor de bază în mesajele publicitare este una din cele mai importante condiții în eficiența acesteia pentru adulți.

Cu toate acestea, trebuie să înțelegi cât de justificată este utilizarea imaginilor sau asocierilor sexuale în fiecare caz de publicitate separat. Principala măsură a justificării sexului, precum și măsura tuturor imaginilor posibile folosite în publicitate, va rămâne în continuare eficacitatea ei. Înțelegi?

EXEMPLE DE PUBLICITATE CU TENTĂ SEXUALĂ / EROTICĂ

Vezi mai jos câteva exemple de publicitate erotică, nudă, sexistă lansate din numele diferitelor companii, din diferite țări, cu diferite scopuri, pentru diferite produse, în diferite culturi și medii, adunate, apropo, printr-un simplu google search:

sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple
sex si erotica in publicitate, exemple

Vezi și un exemplu de video. Cum îți pare sexismul combinat cu umorul?

SEX ÎN PUBLICITATEA MAGAZINULUI COVOR.MD PE FACEBOOK

Cu mare plăcere, am ajuns la magazinul covor.md – publicitatea căruia se discută la greu în ultimile zile pe Facebook. Eu am adunat toată informația întâlnită pe feed-ul meu și ți-o expun aici în ordine cronologică. Îți recomand să abordezi subiectul strict din punct de vedere al Observatorului.

Așadar, în dimineața zilei de 15 decembrie 2017, Covor.md instalează 3 bannere publicitare în fața magazinului său și pregătește pentru seară o postare pentru pagina sa de Facebook. Ce spune legea și experții locali despre această publicitate?

Banner publicitar nr. 1

covor md, sex in publicitate

Banner publicitar nr. 2

covor md, sex in publicitate

Banner publicitar nr. 3

covor md, sex in publicitate

Nu a trecut nici jumate de oră, cum vecinii (angajații din firma vecină) au fotografiat bannerele și le-au publicat imediat pe Facebook. Mai departe, după cum și am zis, vei găsi postările aranjate cronologic. Vezi cum au evoluat lucrurile pe Facebook și cum utilizatorii din Chișinău au fost invadați de o singură imagine. (mi-a plăcut un comentariu citit în una din postări: “La mine ieri fiecare a 4-a postare era despre covoare”).

Apropo, te rog mult să atragi atenția la textele postărilor. Mai exact, cum își descriu autorii gândurile și poziția față de acest conținut și vezi cât de mult diferă calitatea comentariilor de la postare la alta. E ceva interesant de urmărit și analizat. Dacă postarea este formulată negativ – ea generează comentarii negative, iar dacă postarea este formulată echidistant – ea generează comentarii constructive.

Elena Ratoi, managerul organizației non-guvernamentale Un Woman adaugă imaginea la colecția sa (album pe facebook întitulat “Publicitate Sexistă”) cu un comentariu, citez: Cei care consideră că „această imagine nu este sexistă” pot să-mi sară în cap. Sunteți bineveniți. Dar aluzia e clară și publicitatea nu doar e sexistă (utilizează persoanele în calitate de obiecte), dar poate fi sesizat și conținutul pornografic. După care distribuie postarea sa în grupul închis Feminism Moldova. De fapt, și Diana Guja, prezentatoarea emisiunii Optmart SRL își distribuie postarea sa în acest grup. Și Diana Crețu distribuie imaginea în grup. Mă întreb, cu ce scop să ridici o temă de 3 ori în același grup?

Și abia spre seară, când tema pe Facebook a început să fiarbă Covor.md își schimbă cover-ul și publică oficial imaginile pe pagina sa de Facebook. Între timp, imaginea a fost publicată în astfel de grupuri închise ca: WOW ADSSfaturi Pedegeaba)Mad Marketers și Copywriting Moldova.

De-a lungul serii s-a încercat de 4 ori să se publice această imagine în grupul Social media în Culise. Dar le-am respins pe toate. În schimb am publicat o postare în profilul personal și i-am dat un alt ton cu ajutorul textului. Apropo, prietenii au comentat cu bun simț.

Ca să vezi, imaginea ajunge la București. Bloggerul (cojocari.ro) și corespondentul Știrilor Pro TV – Vitalie Cojocari provoacă followerii să își expună părerile.

Evghenia Gruzdeva, CEO și Fondatoarea Agenției de Consultanță în Marketing HeadMade își expune părerea în limba rusă despre această publicitate:

Bloggerul Cristian Saulea își expune gândurie:

Închei acest șir (cine știe cât de lung?) cu postarea bloggerului Dragoș Galbur, care la fel a decis să se expună asupra subiectului publicității date și, astfel, să îi amplifice efectul 🙂

Am adunat într-un tabel Excel toate postările pe care le-am găsit. Chiar am fost curios să privesc lucrurile de mai sus. Deși sunt sigur că oricum nu le privesc de la înălțimea potrivită și că există multe postări pe care eu nu le pot vedea / găsi fără ajutorul tău. Mă ajuți? Comentează cu screenuri sau link-uri.

Din câte vezi în tabela de mai jos, cele 23 postări au adunat în mai puțin de 48 ore aproape 2000 reacții, peste 120 distribuiri și peste 400 comentarii (aici trebuie să menționez că sunt calculate doar crengile principale din comentarii. Dacă am lua media de 3 comentarii în crengile secundare, obținem peste 1,5 mii comentarii). Care este Impactul după părerea ta?

covor md, publicitate Facebook
LINKURI ASOCIATE

Pe 16 decembrie apar primele articole în presa locală, întitulat: “Sexism sau publicitate la covoare? Panourile care au stârnit reacții aprinse, comentate de autori și specialiști” publicat pe Agora.md și pe Ea.md. La fel, apare și un articol pe site-ul Allure.mdCum ar fi dacă corpul feminin ar vinde și covoare.

Și încă un articol pe site-ul basarabia.md: Reclama unui magazin de covoare din Moldova care a revoltat internauții – (FOTO).

Pe 17 decembrie apare un articol tare pipărat, scris de Bloggerul din România Cetin Arhi Ametcea: Românii consideră că sexul oral este degradant, când este practicat de femei.

Update! Pe 18 decembrie, vloggerul din București Costin Cocioabă a publicat un articol întitulat: Sexul, publicitarii din Moldova și Casa Regală a Marii BritaniiLa fel, platforma dedicată industriilor de comunicare și creative IQads publică niște gânduri interesante în articolul: Covoare.md asigura joburiȘi site-ul moldovesti publică un articol în care încearcă să lege ideea publicității cu politica: Covor.md explică panoul scandalos: ”Dodon stă în genunchi, iar cu pantalonii în vine este Plahotniuc”.

Tot pe 18 decembrie, vloggerul Ilie Plămădeală de la The Duck Show publică un video. Te invit să îl privești mai jos.

Iar pe 19 decembrie, ea.md publică o știre despre articolul nostru: Analiza bannerele covor.md din prisma Social Media: „Feministe, Covoare, Influenceri și PR Negativ”. Plăcut surprins, mulțumesc!

CARE SUNT CONCLUZIILE? CUM ACEASTĂ PUBLICITATE A INFLUENȚAT VÂNZĂRILE?

Suntem abia în a 3 zi de desfășurare a campaniei. Este foarte devreme să vorbim despre vânzări, mia ales că astfel de campanii își produc efectele pe termen lung. Însă, chiar a doua zi după lansarea campaniei, pe 16 decembrie, Covor.md a publicat oferta sa comercială.

covor md, oferta comerciala 2017

Eu nu știu ce înseamnă Magazin de covoare și câtă lume trebuie să îl viziteze, luând în considerație amplasarea. Dar, știind cât de rar poate intra lumea într-un magazin cu mobilă din centrele comerciale, pot să spun că a 2 zi, după lansarea publicității, magazinul avea simultan câte 8-12 vizitatori, ce mi-a părut destul de mult. Și dacă 2 automobile părăseau parcarea, alte 2 le ocupau locurile.