„Vreau să devin viral!” – acesta e visul tuturor Antreprenorilor, Influencerilor și persoanelor active pe Rețelele Sociale. Toți vor atenție! Fie în scopuri comerciale, fie pentru a-și satisface propriul Ego – scopul de a genera o postare virală devine tot mai pronunțat în activitatea noastră online. În cele ce urmează, vom analiza un caz pe Facebook pentru a identifica structura și mecanica unei postări virale. Citește mai jos cum să prinzi Peștișorul de Aur în Mediul Online.

Cum devii viral?

Câteva zile în urmă, mai exact pe 29 iulie 2018, Strugurel Lingurar, un domn din Cluj-Napoca, stabilit cu traiul la Dublin, face un Live pe Facebook și timp de 60 minute adună peste 13 000 spectatori în direct, generează puțin sub 40 000 distribuiri și 500 000 vizualizări. Sunt cifre foarte interesante, dar înainte de a le analiza, te las să vezi acest video:

Ce spune autorul?

„Astăzi vreau să vă arăt și să vă demonstrez că astăzi chiar vreau să scap de el. Aici este benzina. Dacă vă faceți 40 000 de persoane, aveți 30 de minute la dispoziție. Dacă aveți curaj și sânge în voi, vă rog să mă ajutați să scap de ea. Vreau să dau foc la mașina asta. Aveți 30 de minute. Îi dau foc, e din 2007. Dacă distribuiți toți, trăiască copiii voștri, dau foc. 40 000 de persoane… În momentul ăsta îi dau foc, aici este bricheta.

Dacă durează mai mult de 30 de minute, nu-i mai dau foc. Să nu vadă poliția benzina aici… Distribuiți toți, să vedem dacă aveți curaj. Vă rog din sufletul meu să mă ajutați. Dacă nu îi dau foc astăzi, nu îi mai dau foc. Dacă astăzi România noastră nu e unită…vreau să scap de mașina asta, nu vreau s-o dau la nimeni… Nu vreau să-și bată nimeni joc de mașina mea. Îi dau foc! La 30 000 pun benzina pe ea. Nu vă mint! Dacă în 30 de minute nu v-ați făcut 40 000, n-are rost să mai stau. Vă rog eu frumos, ajutați-mă să scap astăzi de ea, mă! (…)”, așa și-a început Strugurel Irlandezu’ live-ul pe Facebook. Mai multe detalii text găsești pe cancan.ro: STRUGUREL IRLANDEZU’, ANUNȚ-ȘOC PE FACEBOOK: „LA 40.000 DE DISTRIBUIRI DAU FOC LA MERCEDES!”

Înțeleg foarte bine că acest live poate să dispară peste noapte, de aceea îți aduc și un screenshot chiar mai jos. Pentru orice eventualitate 🙂

Ce înseamnă Postare Virală?

Nu prea îmi place cum e definit Marketingul Viral pe Wikipedia în limba română, de aceea, voi traduce definiția  din limba rusă: Marketing Viral este un nume comun pentru diverse metode de răspândire a conținutului (publicității), caracterizat prin distribuirea mesajului cu o progresie apropiată celei geometrice, unde principalii distribuitori de informații sunt însăși destinatarii acestor informații. Conținutul Viral atrage tot mai mulți destinatari noi datorită unei idei interesante, creative, neobișnuite.

Prin urmare, o postare virală reprezintă un tip de conținut (text, imagine, video), care corespunde descrierii de mai sus.

Structura unei Postări Virale

Încă în ianuarie 2018, Anton Pahotin, în cadrul evenimentului Social Media în Culise: Forțele Contentului, ne-a relatat cele 11 elemente ale unei postări virale:

  1. Umor
  2. Patriotism
  3. Hate/Ură
  4. Actualitate
  5. Interactiv/Gameficare
  6. Provocare
  7. Like & Share
  8. Condiționare
  9. Performance/Creativitate
  10. Caritate/Compasiune
  11. Implicarea unei Celebrități

Mecanismul unui efect Viral, conform prezentării lui Anton, este constituit din 4 etape:

  1. Ideea Conținutului trebuie să conțină cel puțin 2 elemente de mai sus
  2. Realizarea Ideii/Conținutului
  3. Plasarea Conținutului
  4. Promovarea Conținutului

Vrei să privești discursul lui Anton și să cunoști cele Top 20 postări Virale din Moldova? Accesează articolul Social Media în Culise: Forțele Contentului. Aici vei găsi mai multe Video-uri interesante și vei putea descărca prezentările speakerilor 😉

Cazul lui Strugurel Irlandezu’

Ce avem în cazul lui Strugurel Irlandezu’? Postarea are următoarea structură:

  1. Provocare șocantă: „dau foc la Mercedes în direct pe Facebook”
  2. Condiționare: „dacă acumulez 40 000 distribuiri”
  3. Termen Limită: „în 30 de minute”
  4. Îndemn la Acțiune: „vă rog, ajutați-mă să scap de automobil”

Din câte vezi, este o structură simplă, compusă din elementele tradiționale ale unei oferte comerciale. Recomand să citești și acest articol, vezi cât de tare seamănă: Cum faci Publicitate Eficientă pe Facebook? Formula Magică pentru Afaceri Mici și Mijlocii

Din punct de vedere tehnic, ideea aici e foarte simplă:

  1. Strugurel promite publicului distrugerea unui bun scump, pe care o bună parte din utilizatori nu și-l pot permite. El activează Triggerul de Curiozitate și, prin condiționare, pornește mecanismul de distribuire în masă a conținutului. Astfel, obține un efect viral descris în definiția de mai sus: „caracterizat prin distribuirea mesajului cu o progresie apropiată celei geometrice, unde principalii distribuitori de informații sunt însăși destinatarii acestor informații”.
  2. Viteza mare de distribuiri ridică postarea în feed-urile prietenilor și adună tot mai mulți spectatori în direct. Menționăm că în direct s-au adunat spectatori din toate colțurile României. Oameni din diferite pături sociale, educați în diferite medii, sub diferite influențe ideologice, cu diferite viziuni și păreri. Provocarea Șocantă lovește diferit în fiecare segment de audiență și declanșează un val mare de comentarii, amplificând efectul viral.
  3. Un rol important l-a avut și stilul de exprimare al Eroului, ceea ce eu numesc drept Autenticitate. Acest stil de exprimare, împreună cu Anunțul Provocator, au declanșat și un val mare de Hate, care a contribuit la creșterea numărului de comentarii și a interesului față de Situație.
  4. Plus la toate, în momentul Live-ului, Strugurel avea în jur de 72 000 followeri. Adică, avea baza oamenilor care puteau declanșa acest efect viral. Da, el anterior a mai făcut astfel de live-uri, în același stil, cu aceeași mecanică, însă cu provocări diferite. Iar numărul de Followeri spune că oamenilor le place să urmărească așa tip de provocări.

Ce avem în Concluzie?

Care sunt rezultatele postării lansate acum 5 zile?

  1. Live-ul a acumulat peste 1 000 000 vizualizări,
  2. Postarea are peste 12 000 Reacții, peste 21 000 comentarii, peste 33 000 distribuiri și, cel mai important
  3. A crescut numărul de followeri cu aproximativ 5 000: de la 72 000 – la 77 000.

Audiența a crescut, Eroul a primit doza sa de Atenție, așteptăm următoarea provocare 🙂

În Concluzie, avem următorul Mecanism:

  1. Ideea Postării Virale este constituită din 4 elemente: Hate (nr. 3), conține o Provocare (nr.6)o Condiționare (nr. 8), o Celebritate (nr.11) și este amplificată prin Îndemn la Acțiune cu Termen Limită, care activizează și Triggerul psihologic de Curiozitate. De ce am inclus Elementul de Celebritate? Pentru că 72 000 de followeri e o audiență mare.
  2. Realizarea Postării e foarte simplă – Live din Smartphone.
  3. Plasarea Conținutului – profil personal, propriul canal cu un număr mare de followeri încălziți pentru astfel de conținut.
  4. Promovarea Conținutului – organic, prin live-urile și provocările anterioare (încălzirea publicului), prin anunțul provocator și un termen limită foarte mic.

P.S. Strugurel nu și-a dat foc la Mercedes pentru că utilizatorii nu au putut realiza Condiția: 40 000 distribuiri timp de 30 minute 😉

P.P.S. BONUS! Pentru a deveni Viral, poți să te asociezi și unui Trend internațional. Spre exemplu, prietenul nostru, Valeriu Rașcu, a filmat la Banca de Bancuri un video #kikichallenge (include și elementul de Actualitate), și a adunat peste 1 200 000 vizualizări în mai puțin de 24 ore. Vizionare plăcută:

https://web.facebook.com/watch/?ref=external&v=1026553854176552