„Vreau engagement! Vreau likeuri! Comentarii! Shareuri!”, strigă clientul.
„FACEM!”, răspunde SMM-șicul, în email, și nervos își face cafea.

Așa începe o poveste obișnuită…

Tânărul Padawan, SMM-șicul level Beginner face o postare frumoasă cu un Call-To-Action, o întrebare provocatoare și o imagine tare nice. Pune 10 dolari „pe promo” și pleacă nervos acasă în așteptarea rezultatelor. Dimineața se trezește, intră în Ads Manager și ce vede el?

200 engagement, 0.05 dolari – cost per engagement! „Woohooo!”, strigă SMM-șicul și intră în postare, iar acolo: 22 de Like-uri, un comentariu și 2 share-uri, unul de la CEO-ul companiei, iar al doilea de la mama SMM-șicului. So sweet.

Strigă în isterie: „Unde-i tot engagementul? Facebook, tu te-ai ****t?”. Intră pe rabota.md și caută funcția de „măcar ceva”.

„Ok, Eugen, noi am înțeles ideea, dar de ce așa se întâmplă?”, întreabă clientul.

Haideți să vedem ce scrie Facebook referitor la engagement:

Post Engagement (Interacțiuni cu postările) – The total number of actions that people take involving your ads. Post engagements can include actions such as reacting to, commenting on or sharing the ad, claiming an offer, viewing a photo or video, or clicking on a link.

Ce înseamnă asta?

„Ok, hai să-ți explic: în viziunea lui Mark, engagement reprezintă toate acțiunile „făcute” pe postare, ad/anunț, și anume: Like/reaction, comentariu, share, click pe „See More”, click pe link, deschiderea pozei (iar dacă sunt mai multe poze în postare și dacă userul va apăsa pe următoarea poză – și asta e engagement), click pe video, click pe pagina ta din postare etc.

Într-un cuvânt, engagement = cu toate acțiunile care pot fi făcute pe postare și nu doar „Like, comment și share”, cum s-au obișnuit să creadă 80% de Social Media Manageri și 100% de antreprenori/directori/CEO și contabili. Astfel, dacă te vei orienta pe „cost per engagement”, niciodată nu vei ști care postare înregistrează cele mai multe reacții, comentarii, shareuri și clickuri pe link!

„Ok, Ganța, am înțeles… dă o soluție!”

Citește mai departe

Un adevărat JEDI știe că Ads Manager e plin cu diferite metrici, care-l pot ajuta în advertising și în promovarea postărilor sale, și anume: secțiunea „Columns” (vezi imaginea de mai jos).

Secțiunea „Columns” îți permite să-ți setezi coloanele din Ads Manager cu metricile dorite. Să presupunem că ai un client orientat spre așa-zisul engagement, și anume, Like-uri/reacții, comentarii și share-uri. Ce faci tu? Apeși pe Columns, apoi pe Customize columns și îți apare imaginea de mai jos:

Vezi? În dreapta scrie 12 COLUMNS SELECTED? Da? Șterge-le! Și eu îți propun să-ți setezi următoarele metrici:

  1. Amount Spent
  2. Budget remaining
  3. Reach
  4. Post reactions
  5. Cost per post reaction
  6. Post comments
  7. Cost per post comment
  8. Post shares
  9. Cost per post share
  10. Link Clicks
  11. CPC (cost per link click)
  12. CPM
  13. Frequency

Apropo: Sus este modul de căutare/search, astfel îți va fi ușor să le găsești și să le bifezi + poți să setezi metricile într-un preset specialSave as preset.

Cool! acum tu știi concret cât costă Like-ul/reacția pe postarea ta

Mai exact: cât costă comentariul și cât costă share-ul. Sfatul meu este următorul: Uită de cost per engagement, aruncă-l din cap și din metricile tale. Engagement în Ads Manager nu e Like, comment sau share, ci toate acțiunile făcute pe postare. Dacă te vei orienta după cost per post reaction, per post comment și per post share, vei simți mult mai bine postarea și rezultatele ei în advertising.

Probabil, acum 80% dintre SMM-șici au intrat în Ads Manager, au selectat coloanele menționate mai sus, au văzut că Cost per Reaction este de 2, 3, ba uneori chiar și de 5 ori mai mare față de Engagement și își pregătesc săpunul și frânghia.

Stați, stați, stați, băieți și fete. Totul nu e chiar atât de rău. Un Jedi adevărat știe să folosească logica, creativitatea și forța în analiza postării/Ad-ului și în optimizarea anunțului pentru audiența potrivită. Cum asta se face?

Well… e un subiect aparte.

Ne auzim mai târziu and may the force be with you 😉

Până una-alta, dacă te pasionează Social Media, învață să scrii cele mai bune postări și Ads-uri din acest articol: Cum să faci copywriting inteligent pentru Social Media?