Nata Albot este jurnalistă, blogger, activist civic, fost producător de televiziune, manager media și organizator de evenimente. Numele Natei este strâns asociat cu tot ce înseamnă promovarea tradițiilor moldovenești peste hotare, mâncare tradițională, călătorii și branduri naționale.

Nata a susținut, în nenumărate rânduri, producătorii autohtoni și a organizat evenimente pentru a le crește notorietatea. Ce înseamnă Influencer Marketing pentru ea, cum selectează brandurile spre colaborare și care sunt principiile după care se conduce în astfel de parteneriate, am aflat de la Nata în cadrul un Live cald și prietenos din martie 2020. 

Vrei să vezi Live-ul? Click aici și înscrie-te în grupul Social Media în Culise.

1. După ce criterii alegi brandurile spre colaborare?

Eu, personal, am câteva criterii: În primul rând, dacă este brandul local sau nu. Prefer brandurile locale, produsele autohtone. Accept și branduri mai mari, dar dau prioritate brandurilor autohtone. Tarifele sunt diferite, deși dedicația este aceeași. 

În al doilea rând, încerc să răspund la întrebarea cât de necesar este acest brand pentru societate. Care este valoarea acestui produs pentru omenire, dacă eu i-aș comunica că folosesc acest produs?

O a treia condiție este că eu trebuie să folosesc acest produs. Nu-mi amintesc vreo colaborare în care să nu fi testat produsul și să nu mă asigur că este ok.

2. Ce te motivează să oferi prioritate brandurilor locale?

În primul rând, asta e ceva ce rezonează cu mine. Consumul local, susținerea celor care sunt ai tăi. Din solidaritate, din patriotism, din dorința să cresc eu și să ofer posibilitatea să crească și cei din jurul meu. 

Apoi, din dorința de păstrare a identității locale. Când călătoresc, mă și educ. Nu pot să uit de țara în care m-am născut. Unele produse foarte bune, neavând bugete de marketing foarte mari, nu-și pot permite să se promoveze așa cum ar fi meritat. Și cred că în asemenea situații suntem noi necesari. Oamenii cu comunități mai mari și cu o putere de influență asupra comunității.

3. Din experiența ta, care sunt condițiile de colaborare cu un brand?

„Mie nu prea mi se impun condiții. Uneori am fost rugată să prezint în avans materialul, contentul sau textul, dar foarte rar. Condiția mea numărul 1 față de brand este să înțeleg care e obiectivul. 

Ce urmărește brandul cu această postare: Să crească comunitatea? Notorietatea? Sau, pur și simplu, este vorba despre o campanie de promovare pentru vânzări aici și acum? Rareori când oamenii știu ce vor. Foarte rar. Brandul trebuie să știe ce vrea de la investiția și colaborarea cu un Influencer. Obiectivele trebuie să fie SMART.”

4. Accepți câte o postare sau preferi abordarea într-un șir de postări?

Mie nu-mi plac colaborările de lungă durată. Ele mă plictisesc, pe de o parte. Pe de altă parte, nu vreau, prin colaborări de lungă durată, să mă asociez cu cineva. Plus că și din partea cealaltă feedbackul nu mai este același.

Dacă sunt Ambasador al brandului – e cu totul altceva. Pentru că un Ambasador este, practic, purtătorul de cuvânt. Un fel de portavoce a brandului. Prin astfel de asocieri, brandul își crește audiența și amplifică mesajul. Aici trebuie să fie o conexiune super-armonioasă la nivel de valori, produs, comunicare. Pe mine mă interesează colaborările în care, dincolo de elementul comercial, eu promovez niște valori.

5. Cum se monetizează colaborările?

Banii îi discut în ultimul rând. Eu vreau să înțeleg care va fi valoarea dincolo de bani. Dacă eu, dincolo de acești bani, reușesc să-mi cresc comunitatea, să leg relații noi, dacă reușesc să-mi găsesc sponsori pentru proiectele mele, acesta e un câștig mult mai valoros decât orice bani. 

Eu pot colabora și pentru bani mai puțini sau chiar gratis. Nu mă interesează să cresc comunitatea artificial. Mă interesează calitatea. 

Pot să schimb și limba comunicării, dacă comunitatea se extinde calitativ internațional. În Stories deja fac acest lucru. Postările mele mereu le dublez în 2 limbi. Am contul Eat like Moldovans care e doar în engleză. Acolo vreau să acumulez o comunitate internațională.

Almost everybody loves raw carrots and not so many love them cooked. But if you cut them in sticks, grill them at hight…

Publicată de Eat Like Moldovans pe Marţi, 16 iunie 2020

6. Când folosești Instagram și când Facebook în Influencer Marketing? 

Tot ce înseamnă comunicare pe subiecte politice, sociale, economice – în mare parte Facebook, pagina mea oficială. Asta e cartea mea de vizită. Nu e o pagină a prietenilor, ci a urmăritorilor. 

Pe Instagram, mai rar postez ceea ce e legat de drepturile femeilor, egalitate de gen. Acolo mă axez mai mult pe educația copiilor, rețete. 

Eu chiar fac această diferență și nu dublez postările aproape niciodată. Rar fac asta, pentru că mi se pare ceva greșit. Informația trebuie adaptată în funcție de platformă. Eu pun foarte mult preț pe oamenii care mă urmăresc. Trebuie să ai grijă de ei și să nu arunci în ei cu publicitate la greu. Trebuie să ai grijă de oamenii tăi.

7. Cum administrezi hate-ul?

Pe Instagram am foarte puțin hate, de asta am mers mai mult pe Instagram decât pe Facebook. Pentru că Instagram e mai blând și mai plăcut. 

Dacă e un comentariu răutăcios, dar obiectiv – citesc printre rânduri, las la o parte emoțiile negative și încerc să înțeleg ce pot scoate de aici valoros pentru mine. Dacă e făcut cu rea intenție, din dorința de a se descărca – eu blochez comentatorul. Nu intru în dispute. Îl „salvez” pe om de mine și de pagina mea. Cu oamenii negativiști nu are rost să intri în dispute – e o pierdere de timp.

8. Ce branduri preferi pentru colaborare?

Îmi place să lucrez cu vinăriile. Aici e doar asociere de imagine și plasare de produs. De regulă, facem barter și parteneriate pe evenimente.

9. Ce ar trebui să se întâmple pe piața influencerilor din Moldova ca ei toți să se unească?

Să se trezească mai multe voci calitative. Pentru a avea ce spune, trebuie să ajungi la o anumită maturitate care, după mine, vine după 30 de ani. Și noi nu avem din această generație suficient de multe voci, din păcate.

Eu merg deseori anti-trend. Eu prefer oamenii care nu au neapărat mulți urmăritori, dar au ce spune. Mie îmi place să fiu contra curentului, contra așteptărilor oamenilor.

10. Ce sfaturi ai da tu generației tinere de influenceri?

Să înțeleagă de ce important să fii responsabil social. Să conștientizeze că oamenii formați mult mai greu își schimbă viziunile. Să aibă grijă ce consumă, pe cine urmăresc și de la cine se inspiră. Trebuie să știe să-și aleagă sursele de inspirație. 

Să aibă grijă la promovarea contentului: Multiplicarea canalelor este foarte importantă pentru că astfel reușești să nișezi contentul pe care îl generezi.

11. Cum e Influencer marketing pe vreme de coronavirus? 

E o perioadă extraordinară de promovare pe Social Media. Oamenii, din plictiseală, urmăresc toată ziua Social Media, inclusiv Stories. Se pot face live-uri pe Instagram. Există deja calitate bună la video, calitate bună la sunet. Lumea nu mai are nevoie de jingle, burtiere. Totul arată bine live.