Numele lui Eugen Boico este strâns legat de agenția Publicis Moldova, conferința creativilor – Ador, și „pomul vieții” – simbol al campaniei pentru promovarea turismului în Moldova. Pe lângă toate acestea, Eugen Boico mai este și co-fondatorul Asociației Companiilor de Creație din Moldova (COR).

Cum reușește să-și administreze echipa creativă de acasă, ce provocări întâmpină, ce sfaturi are pentru antreprenori în situația de și post-criză, află în interviul de mai jos.

Vrei să vezi interviul Live? Click pe link și hai cu noi în comunitate

1. Cum stă treaba cu evenimentele? Cu Ador?

Ador a fost amânat pentru luna septembrie 2020, imediat ce s-a anunțat carantina și interdicțiile pentru evenimente. E mai corect să informăm toată lumea că l-am amânat. Noi suntem pragmatici în privința organizării evenimentelor în genere.

A fost amânat și Brand Minds, un eveniment important pentru marketerii din Europa. Dacă situația nu se îmbunătățește nici în septembrie, ne orientăm, pentru că că Ador nu este un eveniment cu un buget grandios, precum este Brand Minds, de exemplu. La noi, unii invitați au acceptat să vină doar în schimbul unui bilet de avion și a cheltuielilor pentru cazare. Adică, noi nu avem costuri prea mari și nu riscăm prea mult. La Brand Minds, de exemplu, am impresia că au fost plătite milioane. 

Doar ca să dau o idee cât de gravă e situația cu evenimentele la moment: sunt o tonă de artiști plătiți și o tonă de incertitudini în cazul Festivalului Summer Fest, de exemplu, care urma să se desfășoare în această vară în Chișinău. În situația de față, nu e clar dacă se vor mai putea organiza evenimente în masă și dacă vor putea organiza evenimente în general.

ADOR | 2019

The ADOR aftermovie is here. We all rock and rolled. See for yourself 👯

Publicată de NRG Moldova pe Joi, 18 aprilie 2019

2. Ce e de făcut freelancerilor, antreprenorilor, specialiștilor chiar acum?

Noi suntem acum Live într-o comunitate de comunicatori. Noi suntem acum toți într-o furtună severă. Ne imaginăm că suntem în jurul unui val de 9 metri. Acum e momentul să ne gândim ce putem face. Să încercăm să răspundem la întrebarea: Ce rol va avea fiecare dintre noi în furtuna aceasta? Tu vei avea rolul unui fulger? Rolul încă unui val? Sau rolul unui far?

Noi, fiind comunicatori, oamenii care duc mesaje și comunică în numele clienților, trebuie să ne asumăm rolul pe care îl vom avea în această situație. Unele organizații, de exemplu, și-au asumat rolul unor roci subacvatice. Mergi-mergi, te lovești de ea și aici s-a oprit businessul. 

Sunt organizații care și-au asumat rolul unor roci de suprafață: ai un contract semnat și niște obligații în el. Și partenerul te impune să-ți respecți obligațiile, chiar dacă n-ai bani.

Eu cred ar trebui să ne asumăm rolul unui far în situația asta. Să ne ghidăm clienții așa cum putem, așa cum știm s-o facem. Acum este important mindsetul. Noi, în baza activității noastre, oferim servicii și soluții concrete, răspunsuri concrete, dar noi mai facem și altceva, vrem-nu vrem, noi inspirăm un sentiment că putem depăși situația dată. Fiind împreună, noi avem mai multe șanse să depășim situația.

Eu aș propune să ne gândim la rolul nostru. Dacă ești un lider de echipă, atitudinea și starea ta se reflectă asupra echipei tale, asupra clienților și asupra muncii pe care o faci. Nu ești un lider eficient în cazul în care ești un lider panicat sau pierdut. Pentru lideri e cel mai important să-și asume rolul unui far. Ce facem concret, pas cu pas:

2.1 Trebuie să ne protejăm activele

Care e activul principal? Tu, ca om, ca lider, ești activul principal. Principala daună a oricărei crize pentru un IMM este faptul că liderul, fondatorul nu mai are grijă de el. El se implică prea mult și arde. Primul punct în situații de criză este să ai grijă de tine. Câtă mișcare faci, cum mănânci. Eu am recomandat aplicația 7 minute workout – un set de exerciții fizice pe zi, ca să fii ok.

2.2 Înțelegem că absolut totul devine renegociabil

Chiar dacă a fost semnat un contract, în situația de față, orice contract devine renegociabil. Toate contractele, acum, practic, nu mai sunt valabile. E și mai complicat când ai furnizori, ai în chirie ceva. Această situație îți permite să renegociezi. Nu aștepta sfârșitul lunii. Vorbește și hotărăște orice problemă acum. Important e să nu abuzezi.

2.3 Să fim gata, ca lideri, să fim sinceri cu angajații și să-i implicăm în dialog

Majoritatea antreprenorilor acum au de ales între Ce e cinstit și Ce e corect (Fair VS Right)  De exemplu, scad vânzările cu 30%, fair este să scădem cu 30% salariile tuturor angajaților. Dar cât de corect este asta? Poate asta înseamnă că unii membri ai echipei devin suprasolicitați, iar alții – mai puțin solicitați. 

Pe de altă parte, tu ai a doua cale: cei care sunt dublu încărcați – sunt dublu achitați, iar cei care sunt mai puțin solicitați – cu ei să se ducă un dialog și să se ia o decizie împreună. Mai ales când e vorba de prieteni și legături de ani de zile la mijloc. Oamenii care muncesc dublu și li se scade remunerarea cu 30% – devin foarte vulnerabili, pleacă și atunci tot procesul tău de lucru e sub semnul întrebării. 

Ce facem? Trecem prin criză, ne adaptăm și apoi revenim la ritmul normal sau le propunem oamenilor să se reprofileze ca să fie mai solicitați? Dacă workloadul scade sub 100%, acum e momentul de a intra în hibernare, de a fi onesc cu echipa. Dacă există rezerve, se discută cum se vor repartiza acestea în carantină, dacă nu există – vorbești deschis cu toți cei implicați.

3. Cum să păstrezi pozitivul și să inspiri acum echipa?

Să fie clar un lucru: Nu inspirăm gândire pozitivă de dragul gândirii pozitive. Linia asta e foarte fină. Trebuie să ai un optimism pragmatic. Un optimism informat, bazat pe unele deducții logice. În valul acesta de informații negative, manipulatorii, e bine să delimitezi care surse sunt pur și simplu surse de informații, și care sunt cele cu putere de decizie. 

Acum, singura entitate cu voce și decizie e Guvernul. Eu ascult ce spun oamenii cu putere de decizie și încerc să-mi construiesc planurile în funcție de ce spun ei. Și aici nu e scopul de a instiga la polemici politice, ci de a procesa informația și a ajunge la unele decizii. Dacă se prăbușește valuta națională, ce faci?

Ascultați ce spun reprezentanții Guvernului și reprezentanții companiilor mari. Acum ne bucurăm să asistăm la implicarea masivă a companiilor mari în susținerea unei cauze sociale, care nu încearcă să transforme asta într-un PR.

4. Cine poate face bani buni acum, în carantină? Cum afectează brandul reprofilările?

E și haz, și necaz. Acum, mai mult ca niciodată, la unii dintre reprezentanții IMM-urilor naționale s-a trezit un sentiment autentic de antreprenoriat mioritic.

Acum toți s-au reprofilat pe vânzarea măștilor, dezinfectanților etc. Normal că unii sunt disperați și n-au încotro. Alții fac bani nu foarte cinstit în contextul dat. Acest lucru se întâmplă peste tot, așa e situația acum, din păcate, în toată lumea.

5. Trebuie acum IMM-urile să investească în marketing și publicitate sau nu?

Mă bucur că întrebarea Ce rol am eu în furtuna dată și-o pun tot mai multe companii mari și mici. Eu cred că noi acum trăim în epoca în marketingului impus cinstit și onest. Pentru că oamenii te simt de la o poștă când nu ești sincer.

La temă: 22 de notițe depspre Marketing și Publicitate și Creație în Moldova de la Eugen Boico

 Asta impune multe companii să se implice în situația de față în mod onest. Și cei care se implică în situația dată onest, vor avea de câștigat din acest comportament. Este o diferență mare între gândirea 1. Noi trebuie să facem ceva și apoi vom suporta consecințele imaginii sau 2. Noi trebuie mai întâi să ne creștem brandul și apoi vom vedea care-i treaba. Cei care merg pe primul scenariu vor avea de câștigat pe termen lung.

6. Ce facem în carantină?

Avem o situație în care foarte mulți moldoveni au revenit în țară. Asta înseamnă că piața de consum va crește substanțial, cam cu 15%. Acești oameni vor vrea să mănânce. Primul pas este să încercăm să modelăm comportamentul acestor consumatori. Chiar și în situația în care tu ai de testat 2-3 ipoteze, ești într-o poziție mai bună în a face planuri decât atunci când nu faci nimic. Ia o problemă mai complexă, divizeaz-o în părți mai mici și încearcă să estimezi ce poți face. Asta contează cel mai mult.

Ce propun eu este să faceți un exercițiu de guesstimation cu echipa:

  1. Va crește piața de consum cu 15%.
  2. Ce va domina în gândirea oamenilor după criză? 
  3. Siguranța/Frica, B. Dorința de a controla situația (bani nu-s și trebuie să cheltuim rațional), C. Setea (de aer, de evenimente etc.)
  4. Unde suntem noi, ca echipă, în aceste condiții?

Introduceți în comunicarea voastră, a afacerii voastre, elementul de siguranță, control și setea – pentru a satisface nevoia oamenilor de socializare.

7. Cum gestionează antreprenorii echipele care lucrează de acasă?

Recomandările mele în această direcție ar fi următoarele:

  1. Există echipe proaspăt formate, în care relațiile dintre oameni nu sunt atât de bine conturate, fără multă încredere reciprocă. În așa cazuri, aș propune sisteme de time tracking, de disciplină, care ar veni să compenseze faptul că echipa încă este tânără.
  2. În echipele care muncesc de mult timp și există sentimentul că unul poate conta pe altul, e suficient să fie păstrat contactul. E bine să se întâlnească 1 dată pe săptămână pe zoom, să comunice, iar tu, ca lider, să te asiguri că echipa ta e eficientă. Există o mulțime de aplicații pentru echipe mici, medii, mari, de tipul monday, asana etc.

La temă: 11 idei de Management și Sisteme în Afaceri de la Alexei Chișlaru

8. Ce să facă un angajat în situația în care angajatorul e preocupat de branding doar? Să plece nu poate, dar să rămână nu are niciun sens

Această situație demonstrează lacunele mari din cultura companiei. Această întrebare trebuie ridicată în cadrul echipei, în primul rând. Dacă tu vezi că prioritățile nu sunt setate corect – vorbește, spune despre asta. Scrie care e viziunea ta, comunică cu managementul, scoate subiectul în discuție. Și cel mai bine – prin email.

9. Ce e de făcut în cazul B2B, când clienții tăi sunt și ele companii și tot își reduc bugetele?

Echipa mea se integrează în situația asta. Noi ne-am asumat această perioadă ca pe un test. Că, probabil, va trebui să muncim mai mult, să generăm mai multe idei, să gândim proactiv. Nu trebuie să așteptăm verdictul și să vină sabia lui Domocle. 

Gândiți o strategie pentru clientul dat. Veniți și spuneți că ambilor vă este este greu și, chiar dacă clientul nu a cerut-o, voi ați gândit o strategie pentru el. Se poate întâmpla ca clientul să spună că nici nu s-a așteptat la așa ceva și să accepte propunerea.

10. Ce să facă o agenție de turism în această situație?

E clar că deplasările noastre în afara țării vor fi restricționate pentru o perioadă îndelungată. Chiar și țările dezvoltate vor spune că nu vor permite unor țări cu rată mare de infectări să le viziteze. Sau pot cere o viză.

Pe de altă parte, avem o situație de sete față de călătorii. Ce gen de produs oferă compania ta de turism? Hai să reconturăm pachetul de servicii. Acum s-a ridicat valul pe social media, cu mesajul „Consumă tot ce-i moldovenesc”. Poate ar fi cazul să te reprofilezi pe turismul intern? Trebuie să creezi produse-killer, nu oarecare produse.

Gândește-te că oamenii nu vor putea sau nu vor vrea să iasă din țară. Gândește nu un produs banal, gândește ceva mai complex. Intră sub pielea consumatorului: ce produs integral poți să-i oferi. Acea agenție care va contura 5-6 produse solide și interesante, și le va scoate în față, va avea de câștigat. De exemplu, cred că ar prinde bine ideea drumețiilor cu anumiți artiști. 

Noi, în Moldova, am avut produse interesante pe turismul intern, dar, deoarece nu a fost interes pentru el, acum, când lucrurile se schimbă, e momentul să regândești ofertele. Setea pentru călătorii oricum va rămâne.

La temă: 70 exemple de pagini Facebook ale Agențiilor de Turism din Moldova

eugen-boico-neampornit
eugen-boico-neampornit

11. Ce să facă nișa produselor cosmetice, înfrumusețare?

Să mizeze pe sentimentele de Control și Frică. Să producă dezinfectante, soluții-hibrid pentru frumusețe și siguranță. Pe de altă parte, de la focusul de a fi frumos, de a încerca ceva frumos – oamenii se vor concentra pe strictul necesar, de a ține situația sub control. La capitolul preț, clientul va fi sensibil. În situația în care toți vând ieftin, poate noi să vindem ce-i mai bun?

12. Vor fi afectate companiile care au acum o creștere evidentă (centrele comerciale, producere etc.)?

E clar că acum este vorba despre un consum anticipat. Lumea cumpără pentru 3 luni înainte. E evident că, pentru o perioadă, consumul va cădea sub normal. Deci, s-ar putea ca unii să vândă azi mai bine decât de obicei, apoi veniturile vor scădea, iar după carantină se vor normaliza.

În această perioadă ar fi 3 direcții principale:

  1. Să gândim cum va gândi consumatorul după carantină.
  2. Să ascultăm ce spune Guvernul, pentru că ei sunt cei care vor seta politici.
  3. Să ne uităm critic la portofoliului nostru de servicii: cât de compatibile sunt ele cu situația actuală. Să setăm niște ipoteze: Ce putem face? Apoi rămâne de testat și validat – selectat o singură direcție.

13. Ce părere ai despre cursurile online acum, pe timp de carantină și Covid?

Am mai trecut noi odată prin boom-ul online-ului. La un moment dat, a existat entuziasmul pentru promovare online, fără TV, billboarduri. Dar ce a urmat după a fost o mahmureală: mulți n-au crezut că asta costă așa de mult. 

Exact acest lucru se va produce cu educația online. Va fi un salt la început. Dar piața se va satura de foarte multe cursuri. Primii care vor ieși – vor avea de câștigat. Apoi, la fel, va urma o mahmureală. În schimb, cei care vor construi acum un brand în jurul educației online, cei care vor arăta că viziunea lor este de a crea o platformă de educație online, vor fi mai puțin fragili și vor crește în timp. Dar aici vorbim deja de o investiție. Nu vorbim de un model oportunist, ci de unul vizionar, strategic. O să ajungem la un moment când oamenii vor începe să aleagă între aceste cursuri.

14. Ce facem după carantină? Ce și cum planificăm? Ce repere să avem?

Aplicăm gândirea și mindsetul de Startup. Oricât de matură ar fi compania, oricâți clienți ar avea, începem să o privim ca pe un Startup. Să o analizăm din perspectiva costurilor. Care e burn rate-ul companiei? 

Trebuie să fim lean, să cheltuim strict necesar, să facem angajări strict în funcție de necesități și să creăm + fortificăm relațiile. Activul Nr. 1 după carantină ar trebui să fie crearea și menținerea relațiilor noi. Indiferent că e vorba de B2C sau B2B, vei fortifica relațiile cu clientul tău. Scopul nu va profitabilitatea pe termen scurt, cât recuperarea și crearea noilor relații, pentru că asta va contribui la viitoarea și profitabilitatea ta pe viitor, la profitabilitatea strategică.

eugen-boico-la-tekwill
eugen-boico-la-tekwill

15. Ce să facă cei care se gândesc să-și schimbe radical domeniul de activitate acum?

Noi suntem acum în situația unui Detox forțat. Astfel de situații limpezesc situația și te fac să simți ce e important și ce e mai puțin important. Pentru mulți antreprenori, această situație va fi una de eliberare. Mulți vor conștientiza că această reprofilare a fost una benefică. 

Dacă muriți de foame, nu e cazul să experimentați. Dacă aveți resurse, merită de investit un pic de timp ca să-ți schimbi activitatea și să-ți găsești vocația.

Ar fi safe să zic să te concentrezi pe ceea ce caută acum piața, dar eu mă țin de alte priorități. Gândește-te că, după ce îți asiguri familia și ai de toate, te trezești într-o zi de luni: ce ai vrea să faci, cu ce ai vrea să te ocupi în viață? Acest răspuns ar trebui să-ți dicteze un nou domeniu.

16. La ieșirea din carantină, ce model de marketing recomanzi? Agresiv sau de loializare?

Eu văd marketingul după carantină cam așa: mai funcțional, fără cai verzi pe pereți și excesiv de creativ. De acum încolo vor funcționa mesajele bine gândite, care demonstrează beneficiul produsului; mesaje creative, dar cu un creativ bine gândit. Cred că ele vor domina. Natura mesajului va fi diferită. 

Dacă toți vor vorbi despre bani, control și siguranță, tu te vei putea diferenția apelând la emoții și suflet. Dar asta depinde și de natura produsului tău.

La temă: 10 Interviuri despre Marketing Online din România

17. Crezi că va fi loc în crearea unor noi business-uri după criză?

Sigur că da. Și să deschizi un non-stop e tot un business. Va suferi piața imobiliară, dar afacerile vor continua să apară. Avem 300 000 de moldoveni reveniți în țară. Antreprenoriat vom avea destul.

Câteva sfaturi finale: Puneți lumea la muncă. Puneți în față challenge-uri care merită descifrate, investiți timp și energie în ele. 

Pentru început, tu, ca specialist, lider, marketer, oricine, asigură-te că în casa ta, echipa ta și peste tot unde ești prezent tu este ordine și lucrurile stau bine. Dacă fiecare va avea grijă de propria grădină după carantină, va fi mai multă ordine și profitabilitate pentru toată lumea.

Sugestie: 170 de citate, fraze, cugetări, proverbe despre Marketing și Publicitate