Se pare că în iunie 2020, renumitul blestem Avada Kedavra din Harry Potter a ajuns-o chiar pe autoarea renumitei opere, J.K. Rowling. Cum a ajuns scriitoarea de la milioane de fani în toată lumea – la refuzurile celor mai mari edituri ale lumii, și cât costă greșelile în Personal Branding, află în articolul de mai jos.

Joanne Rowling este una dintre cele mai renumite femei din lume, scriitoarea preferată a milioanelor de copii și adulți, idolul scriitorilor începători. Cărțile ei se numără, în mod constant, în topul preferințelor cititorilor, iar filmele create în baza cărților ei sunt difuzate pe tot globul.

În viitorul apropiat, urma să apară o nouă carte a scriitoarei, Ickabog. Se spune că după ce autoarea a publicat primele două capitole pe Internet în luna mai, numai în prima zi textul a fost citit de 5 milioane de vizitatori din peste 50 de țări.

Autoarea, de multe ori, s-a remarcat nu doar prin creativitate, ci și prin donații și susținerea anumitor cauze sociale. Din păcate însă, în această vară, ceva a mers fix invers cu filantropia.

Ce s-a întâmplat, mai exact?

Pe la mijlocul lui 2019, fanii J. K. Rowling au remarcat că printre prietenii virtuali ai scriitoarei pe Twitter se numără și Magdalen Berns, o cunoscută feministă lesbiană, care a publicat în mod regulat declarații sarcastice despre persoanele transsexuale. 

Bun, dar ce legătură are Rowling cu asta? La un moment dat, niște fani au observat like-ul lui Rowling pentru una dintre astfel de postări ale Magdalenei. Era cât pe ce să răsune un scandal, însă purtătorul de cuvânt al J.K. Rowling a explicat acel nevinovat Like fiind o greșeală din cauza poziționării incorecte a telefonului. 

Al doilea val de acuzații de transfobie a venit 6 luni mai târziu, în decembrie. Atunci, Rowling a susținut o altă activistă, pe Maya Forstater, care a fost concediată de la locul de muncă în urma unui tweet în care și-a exprimat dezacord cu planurile guvernului britanic de a oferi oamenilor dreptul de a-și determina singuri sexul.

New York Times scria că, anume datorită eforturilor Rowling, cazul Forstater a dobândit atâta popularitate. Maya a pierdut, în cele din urmă, cazul în instanță, și Rowling, la rândul ei, nu s-a bucurat de susținerea compatrioților săi.

Cât costă o „nevinovată” greșeală?

Dar adevăratul scandal a izbucnit atunci când Rowling a făcut share pe Twitter unui link la o postare despre crearea unei lumi cu șanse egale după pandemie pentru oamenii care menstruează. ‌În comentariul care însoțește respectivul link, J.K. Rowling își pune ironic întrebarea: „Oameni care menstruează? Se pare că exista un cuvânt pentru aceștia. Ajutați-mă să-mi amintesc. Fumeie? Fomeie? Fameie?”

Sursa imagine: thehauterfly.com

Acest tweet a provocat adevărate izbucniri de negativism. Utilizatorii i-au lăsat peste 32 000 de comentarii – și, mai toate, nu erau deloc de laudă.

Așa, ca pentru o comparație, precedentele 10 publicații ale scriitoarei au adunat mai puțin de 100 de comentarii fiecare.

Două zile mai târziu, scriitoarea a fost public condamnată de către actorii filmelor Harry Potter, Daniel Radcliffe și Emma Watson, Eddie Redmayne (din Fantastic Beasts), precum și de mulți alți colegi de breaslă și celebrități. 

Argumentul acestora (precum și cel al utilizatorilor Twitter) s-a rezumat la ideea că declarația J.K. Rowling ofensează persoanele transsexuale. Cert este că bărbații transsexuali au menstruație, dar femeile transsexuale, dimpotrivă, – nu. Dar acest fapt nu înseamnă că acestea din urmă încetează să mai fie femei din cauza asta.

Care sunt urmările?

Conflictul a ajuns până în punctul în care site-urile dedicate fanilor lui Harry Potter, Leaky Cauldron și MuggleNet, au anunțat că nu vor mai folosi fotografiile scriitoarei și nu vor mai publica ceva nou cu referire la aceasta, în afara subiectelor legate de lumea vrăjitorilor.

Rowling a răspuns criticilor printr-un eseu lung (citește aici: J.K. Rowling Writes about Her Reasons for Speaking out on Sex and Gender Issues) pe care l-a postat pe site-ul ei. Scriitoarea a spus că în ultimii doi ani a urmărit îndeaproape problema transsexuală și și-a amintit ce s-a întâmplat după like-ul acordat Magdalenei Berns.

Joanne a menționat că a fost suficient să reacționeze „incorect” pe o rețea socială, pentru ca societatea să-și facă concluzii despre modul în care ea gândește.

Tot în eseu, Joanne a declarat că este îngrijorată de numărul alarmant al femeilor care decid să-și schimbe sexul: în Marea Britanie, numărul lor, potrivit scriitoarei, a crescut cu 4 400% în ultimii ani, iar printre aceste persoane se numără foarte multe fete cu autism. Rowling și-a încheiat eseul cu o solicitare: „Tot ce vreau, tot ce îmi doresc, este ca empatia și înțelegerea să se răspândească și asupra a milioane de femei a căror singură crimă ține de faptul că ele vor să fie auzite fără amenințări și insulte”.

Există o „Nouă Etică” în Personal Brand?

Peste o lună după tweet-ul scandalos, pe site-ul Harper’s Magazine a fost publicată o scrisoare deschisă, în care se afirmă că libertatea de exprimare este astăzi înlocuită cu cenzura. Printre altele, această postare a adunat aprobarea a 152 oameni de cultură, printre care și J.K. Rowling.

Există oare, într-adevăr, o oarecare „Nouă Etică”, care impune oamenii publici să fie nu pur și simplu atenți, ci foarte atenți la fiecare cuvânt postat pe rețele sociale?