Atâtea s-au spus și s-au scris despre brainstorming. Dar oare toate informațiile sunt relevante? Puțini știu că, pentru o eficiență mai mare, în brainstorming există niște reguli. Vezi, mai jos, un check list din 7 pași în generarea ideilor creative.

Etapa 1: Pregătirea

Foarte multă lume crede că pentru brainstorming e suficientă o masă și o groază de stickere pe care să se noteze toate ideile geniale. Poate fi și așa, bineînțeles, dar acesta nu va fi cel mai productiv brainstorming din viața ta.

Înainte de toate, pune-ți întrebarea dacă brainstormingul în acest proiect e chiar așa de necesar. Poate îți complici existența? Adică, asigură-te că faci brainstormingul pentru rezolvarea problemei, nu creezi problema pentru brainstorming. Dacă ajungi la concluzia că brainstormingul e cea mai bună soluție – spor la treabă!

1.1. Întrebarea principală

Nu vei primi răspunsurile care trebuie, dacă nu vei pune întrebarea cum trebuie.

Asigură-te că subiectului brainstormingului transmite direcția corectă pentru soluționarea problemei. Există un principiu simplu, care ține de reformularea întrebării sub forma de: „Cum am putea noi să…” De exemplu, „Cum am putea obține mai mulți clienți?”, „Cum am putea procesa mai rapid comenzile?” etc.

Totul e simplu: Nu vei primi răspunsurile care trebuie, dacă nu vei pune întrebarea cum trebuie. Scopul unui brainstorming nu este de a-ți aduce cât mai multe idei creative. Scopul lui este să-ți livreze acțiuni concrete pentru soluționarea unei sarcini. Și sarcina respectivă trebuie formulată concret.

1.2. Locația

Locul unde se petrece brainstormingul este, probabil, cel mai des neglijat în procesul de pregătire. Un loc mereu se găsește, nu-i așa? Dar este oare acel loc unul potrivit? Un birou trist, cu 4 pereți albi sau gri, îți va furniza idei triste, fii sigur. E un lucru demonstrat că munca într-un loc care stimulează creativitatea duce la furnizarea ideilor creative. Da, totul e atât de simplu.

Uneori, pentru generarea ideilor creative e destul să ai:

  • Lumină suficientă
  • Plante de cameră
  • Tavan suficient de înalt
  • Atmosferă care inspiră la creativitate (imagini deosebite pe pereți, diverse culori, tapete vesele etc.)

Dar nu uita și de echilibru. Un mediu prea colorat poate stimula și gânduri despre timpul liber, nu neapărat despre creativitatea în muncă. Pentru generarea ideilor potrivite, eficiente în business, ai grijă de echilibrul dintre atmosfera de lucru și cea creativă.

1.3. Echipa

Oamenii sunt cei care definesc succesul brainstormingului tău. Și nu atât oamenii luați separat, cât modul în care ei se influențează reciproc. Oamenii excesiv de activi îi pot „acoperi” pe unii genii tăcuți. Uneori, a invita la brainstorming pe Directorul General poate fi o idee greșită – subalternii, de regulă, au tendința să cadă de acord cu tot ce spune șeful. O recomandare ar fi de a invita un moderator care ar echilibra procesul și te-ar ajuta să economisești timp.

Ce tip de oameni ar putea asigura succesul unui brainstorming?

  • Oamenii-orchestră, care știu de toate câte puțin (de multe ori, cele mai bune idei se nasc anume la intersecția dintre mai multe domenii)
  • Oamenii cu gândire constructivă (aceștia îi pot echilibra pe oamenii cu imaginația prea bogată)
  • Oamenii care se simpatizează reciproc (un brainstorming în situație de conflict nu prea poate fi eficient)

1.4. Materialele

Necesitatea materialelor utilizate depinde de metodele aplicate în generarea ideilor creative. Totuși, nu e neapărat să comanzi șăpci de diverse culori pentru a regiza metoda celor 6 pălării. Oricum, există un set de materiale care niciodată nu vor fi de prisos, de exemplu, setul clasic care cuprinde:

  • Stickere (de dorit mai mari, ca să poți scrie cu markerele pe ele)
  • Markere de diverse culori
  • Tablă (cu cât mai mare, cu atât mai bine)

Citește la fel: 10 Idei Geniale de a Vinde. Exemple de Creativitate în Marketing

Vadim Cușnir

Etapa 2: Încălzirea

Mulți consideră încălzirea o pierdere de timp. Din contra, ea este foarte importantă! Amintește-ți de sportivi și vei înțelege ce fac ei înainte de competiții. Creierul nostru tot are nevoie de încălzire înainte de generarea ideilor bune. La urma urmei, asta îți aduce mai multă energie.

Drept încălzire, poți utiliza orice exerciții sau jocuri pentru stimularea gândirii creative. Chiar și ghicitorile sunt uneori suficiente.

Etapa 3: Căutarea ideilor divergente

Aceasta și este, practic, ceea ce numim noi brainstorming. Gândirea creativă. Căutarea ideilor.

În timpul brainstormingului oamenii sunt tentați să se concentreze pe o anumită etapă și uită de restul. Totuși, etapa generării ideilor divergente e o parte a unui proces mai mare, care, de regulă, este împărțită în 2 pași….

Runda 1: Gunoiștea ideilor

Gunoiștea ideilor se utilizează pentru a curăța creierul de toate gândurile care îl preocupă la momentul brainstormingului. Poate, ești sigur că deja știi soluția. Dar oare este această soluție una ideală? Aproape la orice întrebare poți găsi un răspuns rapid, dar nu întotdeauna acest răspuns este și unul corect. De aceea, e important să scapi de răspunsurile evidente, dar inutile. Alteori, se întâmplă să ai răspunsul chiar la suprafață și e important să înțelegi că anume el e răspunsul ideal.

Runda 2: Procesul creativ

După ce scapi de ideile de prisos, acelea superficiale, treci la unele soluții mai puțin evidente. Răspunsurile realiste sunt bune și practice, desigur, dar e bine uneori să mai săpăm și după semnificații creative, din cele mai ascunse.

Din multitudinea metodelor de generare a ideilor, alege-o pe cea care se potrivește cel mai bine situației tale sau pe cea pe care pur și simplu o preferă colegii tăi. Există tehnici mai potrivite pentru generarea ideilor individual, când lucrezi de unul singur, dar și tehnici care se potrivesc mai mult echipelor creative/începătorilor/avansaților, introvertiților/extravertiților etc.

Gata brainstormingul?

De obicei, echipele tind să încheie brainstormingurile anume la această etapă. Te uiți la ceas: au trecut câteva ore bune, pe tablă sunt o mulțime de idei scrise cu markere colorate. Gata, mergem să bem cafeaua? Nu. Ești abia la jumătate de drum. Bea cafeaua și revino la brainstorming.

Etapa 4: Convergența

Să presupunem că generarea ideilor divergente a trecut cu succes și ai generat cu echipa 300 idei. Următorul pas este să delimitezi ceea ce e bun și ceea ce nu e bun. Cum faci această selecție? Există câteva metode:

4.1. Namingul

Cum să alegi din 300 idei pe cele mai bune? Împarte-le în categorii. Unește ideile care se aseamănă. Dă-le un nume comun. De exemplu: „stil de viață”, „abstracte” etc.

4.2. Etichetarea

Următoarea metodă presupune să dai câte un hashtag fiecărei idei, de exemplu:#wow, #now, #how, #no. Îți va lua ceva timp, în schimb, îți va simplifica viața.

Citește de asemenea: 100 idei geniale de Copywriting de la Companii de Top

Vadim Cușnir

Etapa 5. Soluția

Așadar, ai împărțit ideile în câteva categorii. A venit timpul să decidem ce va fi mai departe. Ce idei planifici să realizezi din cele propuse? Ce idei au nevoie de prelucrare? Ce idei se vor arunca la gunoi? Această etapă este mult mai scurtă ca precedenta, dar anume de ea depinde soarta viitoarelor idei, de aceea, ai grijă mare la ea.

Iată una din metodele cu ajutorul căreia ai putea lua o decizie colegială. Roagă-i pe participanți să atribuie fiecare idee către una dintre următoarele categorii:

  • Idei la care ți-ar plăcea să lucrezi
  • Idei pe care le consideri deosebite
  • Idei care vor fi eficiente pe termen scurt
  • Idei care vor lucra pe termen lung

Acea idee, care va primi cele mai multe voturi, merită o atenție deosebită. Discută cu participanții avantajele ei și modul prin care ea se deosebește de altele – și luați o decizie comună.

Etapa 6. Acțiunile

A venit timpul să dai viață ideilor. Aceasta e una dintre cele mai mari probleme ale unui brainstorming, deoarece anume aici oamenii înțeleg că apare munca care trebuie făcută. Odată ce generează o idee, creierul tinde să se relaxeze – ideea deja a fost generată, deci, soluția este! Respectiv, e timp și de odihnă.

Pentru a evita asta, asigură-te că nu vei părăsi sesiunea de brainstorming până nu vei afla ce se va întâmpla cu ideile acceptate de către echipa ta.

Treci prin fiecare dintre ele cu următorul check-list:

  • Care va fi următorul pas în realizarea ideii?
  • Unde va duce această idee?
  • Cine e responsabil de realizare?
  • Cum rămânem la curent cu tot ce se întâmplă?

Acum te poți considera la sfârșit de drum – brainstormingul a fost productiv!

Etapa 7. Verificare și Rezumat

Pregătirea bună pentru un brainstorming deja constituie jumătate de succes. E important să te asiguri că:

  • ai formulat corect întrebarea principală
  • vă aflați cu echipa într-un loc care inspiră creativitate
  • ai o echipă unită
  • ai toate materialele necesare

Apoi, asigură-te că ai trecut prin toate etapele de lucru de mai jos:

  1. Asemeni unui sportiv de performanță, nu uita de etapa de încălzire
  2. Elimină ideile fără valoare (ai grijă cum le selectezi)
  3. Sapă mai adânc, după idei creative
  4. Împarte ideile în categorii, apoi dă-le o notă
  5. Alege doar acele idei pe care le vei realiza
  6. Asigură-te că, pentru realizarea ideii, ai măcar schița unui plan de acțiuni
  7. Pune în aplicare planul de acțiuni

Acum, deși procesul s-a complicat cumva, nu crezi că îți este mai simplu să generezi idei?

Citește de asemenea: Cum prezentăm un Pitch în fața Clientului? Idei și Sfaturi de la Eugen Boico

Vadim Cușnir

Write A Comment