Anton Pahotin este fondatorul agenției GoSocial din Chișinău, care mai bine de 5 ani creează strategii și campanii de promovare cu accent pe Digital Marketing. Echipa lui Anton este cunoscută prin approachul creativ și ideile neobișnuite. Anume ei au creat comunicarea online pentru concertul The Prodigy, Carla’s Dreams, au promovat spotul cu „Brad Pitt” pentru Moldova Travel, dar au scris și texte creative pentru billboardurile din campania „Acasă e mai bine”.

Despre tendințele în Digital Marketing, despre cele mai frecvente greșeli în Social Media, dar și despre așteptările lui Anton de la piață, citește în acest articol. Iar întreg interviul lui Anton pentru Artcor (din 24 iulie 2020), în cadrul Maratonului Online E-Hack, îl găsești în video.

Care sunt trendurile din Digital Marketing în 2020?

Pentru început, e important să înțelegem un lucru: Trendurile nu înseamnă vânzări. Trendul este doar o direcție, din care fiecare să-și aleagă ceva, de dorit să se selecteze vreo câteva trenduri, nu neapărat toate.

Piața din Moldova e foarte interesantă, un adevărat fenomen, pentru că e o piață foarte diversificată: aici avem și Facebook, cu 1 mln de utilizatori, și Instagram, cu 700 000 utilizatori, și Vkontakte cu în jur de 300-400 000 utilizatori activi, și ok.ru, cu peste peste 500 000 utilizatori, și TikTok. La fel, noi, în Moldova, vorbim și româna, și rusa. Suntem o țară atât de mică, dar atât de diversificată. Așa ceva nu există nici măcar în SUA, unde sunt active, cel mai mult, maximum 3 canale: Facebook, Snapchat și încă unul poate.

Anume această diversificare a pieței ne face să analizăm foarte mult care canal e cel mai bun pentru promovarea unui sau altui brand, unde găsim publicul potrivit etc. 

Eu văd 17 trenduri mari care vin, încet-încet, de la nivel global – și la noi în Moldova:

echipa gosocial
echipa gosocial

Trend 1: Tot mai mulți specialiști nișați

Digital marketing se dezvoltă rapid, apar multe profesii noi, există, de exemplu, specialiști nișați doar pe Stories acum. Pentru că azi marketingul nu mai este ceea ce a fost cu 6 ani în urmă, de exemplu, atunci când eu eram un freelancer și doar specialist Social Media. De fapt, eu atunci eram omul-orchestră, care făceam de toate: desenam cum puteam și imagini în Photoshop/ Paint, și texte scriam, și targetam audiența, și reclame publicam. Se pare că pe atunci așa nivel era suficient pentru piața noastră. Acum însă – nu. Acum există specialiști în targetare – care găsesc publicul potrivit, copywriteri – care scriu texte, content manageri – care pregătesc planul de conținut, Social Media specialiști – care planifică campaniile și postările, dar și project manageri – care monitorizează tot proiectul. Și asta e corect și bine. 

Trend 2: Conștientizarea necesității marketingului

Mă bucur să observ că, în ultimul timp, piața noastră a devenit mai conștientă și mai matură. Afacerile au început să pună tot mai multe întrebări corecte, cum ar fi:  „Încotro ne îndreptăm?”, „Ce facem?”, „Pentru cine facem?”, „Cine, în genere, suntem?”, „Care e diferența între ROI și ROMI?” și „Cum se măsoară acestea două?”

Noi am început să răspundem cu drag la aceste întrebări. De exemplu: ROI este Return on Investment, iar ROMI este Return on Marketing Investment, adică, am început să explicăm diferența dintre care sunt resursele investite, în genere, în afacere, și care sunt resursele investite anume în Marketing, și dacă se recuperează ele, și cum se recuperează. Asta încercăm să aflăm și noi în activitatea noastră. 

Drept urmare a acestor întrebări, apare Strategia. Tot mai mulți clienți ne dau comandă de creare a unei Strategii. Nouă de place să lucrăm la Strategii, pentru că asta sunt 30-40% din educarea clientului: el încață care e nișa, concurența, cum se face promovarea, cum se promovează brandurile în alte țări, cum facem un plan de acțiuni. Prin urmare, clientul are imaginea mai clară asupra afacerii și promovării, și noi începem să fim pe aceeași undă.

O altă întrebare bună și importantă a clienților în ultimul timp ține de Calitatea conținutului publicat. De exemplu, care e tipul de conținut popular într-o anumită nișă în Rusia, și care e tipul de conținut care prinde mai bine în Moldova, în aceeași nișă, și de ce. Ce să scriem și cum să scriem etc. Mă bucură că afacerile încep să înțeleagă că într-un conținut bun trebuie de investit bani și timp.

Citește, de asemenea: 170 citate, fraze, cugetări, proverbe, aforisme despre Marketing și Publicitate

Vadim Cușnir

Trend 3. Reach-ul scade – reclamele plictisesc

De exemplu, dacă analizăm algoritmul inteligent al feed-ului, adică acel algoritm care alege ce să-ți afișeze ție, ca utilizator, pe Social Media, vom ajunge la multe concluzii interesante. Cum funcționează acesta? De exemplu, dacă un brand publică ceva ce este pe placul prietenilor tăi, Facebook ajunge la concluzia că acesta e un conținut bun și hotărăște să ți-l afișeze și ție. Și invers: când la o postare nu reacționează nici 100 de oameni, Facebook înțelege că postarea brandului este neinteresantă și nu merită afișată unui număr mai mare de oameni. Acest algoritm devine tot mai deștept și tot mai complicat, adică e tot mai greu să-l cucerești.

Ce se întâmplă? E foarte multă reclamă astăzi atât în online, cât și în offline, și noi deja nu o mai observăm. Eu am făcut chiar și unele experimente în acest sens. Oamenii nu-și amintesc mesajele, pentru că preferă să nu le observe. Despre ce spune asta? Că specialiștii în targeting nu țintesc corect publicul. Pe mine, de exemplu, marketerii nu mă țintesc corect. Eu am cumpărat multe produse pe care le-am căutat singur, fără ca reclamele să mi se afișeze singure.

La subiect: Top 7 Cărți de Marketing cu idei Lipicioase și Conținut Molipsitor

Vadim Cușnir

Trend 4: Sinceritatea

Noi toți am obosit de falsitate, de oameni frumoși și foarte de succes. Asta deja deranjează, mai cu seamă, pe rețelele sociale. Acești oamenii sunt foarte mulți și deja arată fals. Simplii cititori se încep a simți depresivi din cauza propriului insucces, comparativ cu alții. De aceea, trendul acum e să fii cât mai sincer, să scrii sincer, să scrii cât mai simplu, pentru că asta vinde mai bine.

Trend 5: Reclama trebuie să distreze

Reclama trebuie să fie interesantă și interactivă, ca să prindă la public. Reclamele informative deja nu mai funcționează. Vrem tot mai mult ceva care să impresioneze. Așa reclame merg bine și organic. Reclame care nu prea seamănă a reclame. Un exemplu banal de reclamă la gel antibacterian, unul în care să se spună despre elementele componente care omoară microbii, sigur va plictisi. Pe de altă parte, un spot în care să apară o vedetă și să prezinte acest gel sub formă de pamflet, ar prinde foarte bine.

Trend 6: Conținutul ideal nu inspiră încredere

Nu mai șlefuiți ideal imaginile. Ele arată fals. Acum nu mai sunt în trend pozele cu familiile ideale, cu copii pieptănați și bloggeri super-bine îmbrăcați. Aceasta a fost tendința în anii ‘90, pentru că asta lipsea în URSS. Acum însă trăim alte vremuri. Din contra, pozele cât mai naturale, cât mai neretușate, arată cel mai bine și prind cel mai bine.

La subiect: 7 pași de generare a ideilor creative [Checklist de Brainstorming]

Vadim Cușnir

Trend 7: Dispariția numărului de Like-uri

Se presupune că, în curând, vor dispărea Like-urile. De exemplu, Instagram arată tot mai puțin numărul de Followeri și Like-uri, sau le arată ca pe un conținut suplimentar, cu un font mult mai mic. Like-urile rămân disponibile, dar nu prea se afișează. Instagramul testează activ acest trend și acesta e un lucru bun pentru creatorii care se chinuiesc în crearea unei postări interesante, la care muncesc mult, dar care nu adună prea multe reacții. Ce e bine aici? Că odată cu acest trend, nu mai ești influențat de părerea majorității. Așa, creatorii vor prinde frâu liber în creație, să facă ceea ce le place, nu ceea ce le cere majoritatea.

Trend 8: Filtrele AR

Apar tot mai multe filtre cu elemente de Augmented Reality. Adică, vorbim despre funcții care oferă posibilitatea de a amplasa pe Instagram, de exemplu, un scaun Ikea în interiorul casei tale, și să vezi dacă acesta se potrivește sau nu cu gusturile tale și acel interior. Sau, poate, vrei să probezi un ruj al unui anume brand? Poftim, îl poți proba în poză. Dacă afacerea ta permite să lucrezi cu așa filtre, asta e wow și e foarte bine.

Trend 9: Nano-bloggerii/influencerii

E tot mai popular trendul de a fugi de macro-influenceri și a apela la nano-influenceri. Acest lucru se întâmplă din 3 motive:

  1. Influencerii cu un număr mare de followeri pierd încrederea publicului
  2. Macro-influencerii se scumpesc tot mai mult
  3. E tot mai greu să iei legătura cu influencerii cu un număr mare de urmăritori

În Moldova există vreo 150 bloggeri mari, care lucrează cam cu toate brandurile din Moldova. Cum poți să ai încredere în ei? Azi ei promovează un brand, mâine – altul. Asta deja arată suspect. De aceea, nano-influencerii au încredere mai mare. Acum testăm să lucrăm cu vreo 10-15 influenceri care au doar vreo 500 de prieteni, esențialul e ca aceștia toți să fie din rândul publicului-țintă, și promovarea să fie una eficientă.

Citește la fel: 11 secrete de Influencer Marketing de la Nata Albot

Vadim Cușnir

Trend 10: Lumea se adaptează la Instagram, nu invers

Trebuie să recunoaștem că noi călătorim pentru a face poze frumoase, pe care să le publicăm apoi pe Internet. Acum există chiar și produse care au succes și se cumpără doar datorită faptului că arată bine în poze. Să ne amintim chiar și de acele poze din Muzeul Instagram, unde vii doar ca să faci poze, pentru că asta e trendy. De aceea, când creezi un produs, gândește-te să fie „Instagramabil”, adică, să arate frumos.

aleksey tkachuk dnative
Vizita lui Aleksey Tkachuk, Dnative

Trend 11: Longreadurile

De exemplu, pe Instagram, vorbitorii de rusă preferă textele lungi. Și se scriu texte tot mai lungi. Textele se citesc, și se citesc bine. Desigur, este important să-ți obișnuiești publicul cu texte lungi și, dacă ele sunt calitative, ele se vor citi.

Trend 12: Website-uri care se încarcă super-rapid

Google arată că peste 80% dintre utilizatori părăsesc site-ul dacă acesta se încarcă greu, chiar din primele secunde. Trăim în era vitezei, noi trăim în viteză, așa că ai grijă să ai un website adaptat cerințelor publicului și comodității lui.

Trend 13: Voice search

Statisticile arată că oamenii utilizează tot mai des Voice search-ul. Ceea ce deosebește Search-ul clasic de Voice search este modul de scriere/formulare a întrebării: în search-ul scris noi scriem niște cuvinte/sintagme-cheie, în voice search, noi formulăm întrebarea logic, articulată și cu mai multe detalii. Respectiv, cei care au conținut nișat trebuie să țină cont de formulările de pe site-urile lor. În fiecare lună, numărul utilizatorilor de Voice Search crește, aveți în vedere asta.

Trend 14: Unificarea canalelor de comunicare

Brandul trebuie să fie consecvent în comunicarea pe toate canalele: și pe Social Media, și pe OOH, și în magazine. Tonul vocii trebuie să fie același peste tot. Atunci când acest ton este dispersat, nu e ok. De aceea, Social Media Managerul trebuie să comunice cu vânzătorul din magazin, de exemplu. Tu, ca brand, trebuie să ai o singură față peste tot.

Trend 15: Reparația formulei de Customer Journey

Trebuie să înțelegem un lucru: tot ce e mai scump de 150 lei (în Moldova, de exemplu), se vinde greu. Și deja tot mai puțin funcționează faza cu „Ai văzut, ai venit, ai cumpărat”. Trebuie să gândești și să analizezi foarte minuțios calea pe care o parcurge clientul tău până la cumpărare. Trebuie „să-l încălzești”, abia apoi să-i vinzi. Unde te va vedea prima dată? În offline sau online? Trebuie să-i faci remarketing, să-i amintești omului despre tine. Gândește-te la toate canalele prin care poți urmări clientul.

Citește, la fel: Ce este Customer Journey și cum îl duci pe client de la curiozitate – la cumpărare

Vadim Cușnir

Trend 16: TikTok

Deși încă nu există o statistică oficială a utilizatorilor TikTok în Moldova, aceasta e o platformă foarte simpatică și tot mai populară, care adună tot mai multe branduri aici și care permite o promovare generoasă absolut organic. Nici o altă rețea socială nu oferă așa reach. Pe Facebook, de exemplu, postarea ta o poate vedea un număr limitat de utilizatori, iar pe TikTok aceste vizualizări pot liber ajunge și până la 79 000, absolut organic, adică, fără plată. Dacă ai un produs care arată bine, încearcă să mergi pe TikTok. Recomandările, lifehack-urile merg foarte bine pe Tik Tok, la fel ca orice conținut deosebit și interesant.

Trend 17: Personalizarea reclamei

Clienții sunt diferiți în funcție de canal. Ei acționează diferit și preferă conținut diferit. Reclama trebuie personalizată în funcție de omul pe care îl targetezi și căruia îi arăți reclama. A cumpărat o dată de la tine – urmărește-l și propune-i peste un timp un alt produs sau un produs care ar putea completa produsul de bază.

Ce trenduri mi-ar plăcea mie să apară la noi pe piață?

  1. Respectarea drepturilor utilizatorilor (de ex. Cookies, Viber mesaje etc., GDPR)
  2. Reclama emoțională (interesantă, diversificată, creativă)
  3. Reclamă targetată pentru vorbitorii de limba rusă și limba română în Facebook (dublarea postărilor și Ad-urilor în ambele limbi, mai ales la brandurile mari)
  4. Lucrul calitativ cu propria bază de date (loializarea clienților, vânzarea repetată)

Cele mai frecvente 9 greșeli în Social Media

Vadim Cușnir și Anton Pahotin la Tekwill

Greșeala 1. Neînțelegerea instrumentelor

Ad-urile funny nu aduc vânzări directe. Vânzările se fac treptat. Din TikTok n-o să-ți vină direct oamenii pe site și o să cumpere (de exemplu, a se analiza diferențele de strategie în promovarea Sebo VS Wurst, Kellers: poziționare vizuală)

La subiect: Standardul Calității în prestarea serviciilor Social Media Marketing

Vadim Cușnir

Greșeala 2. Fuga după fani

Un număr mare de fani nu-și are rostul. A venit timpul să punem accent pe calitate, nu pe cantitate. Faptul că vei avea fani mai mulți decât la concurenți – nu îți va aduce nimic. De exemplu, din 10 000 fani, postarea ta pe Facebook o vor vedea doar 7% – așa e algoritmul, deci aceeași sumă pe care o investești în atragerea fanilor noi o poți cheltui mult mai eficient dacă o vei investi în reclame sponsorizate.

Greșeala 3. Necorespunderea produsului cu poziționarea

Dacă ai o calitate Premium a produsului, trebuie să ai și o calitate premium a promovării. Când există o diferență prea mare în poziționare și calitatea imaginilor pe care le postezi, de exemplu, apare o discrepanță și în mintea clienților.

Greșeala 4. Concursuri targetate greșit

Dacă vinzi ceai și dai în concurs, drept premiu, un iPhone, nu neapărat atingi publicul de care ai nevoie. Acest premiu nu este relevant pentru amatorii de ceai. Nu face concursuri cu premii care n-au nici o legătură cu produsul tău.

Greșeala 5. Giveaway-urile iraționale 

Giveaway-uri sunt foarte multe și foarte irelevante în ultimul timp. Ce este un giveaway? Când un număr mare de bloggeri/influenceri se adună cu un fond mare de premii și solicită să-i urmărești pe toți pentru a câștiga un premiu mare. Tehnic vorbind, este vorba despre o migrație mare de fani, dar acești oameni nu sunt nișați, este un public irelevant pentru influencerul respectiv. Deseori, când fanii masiv pleacă de pe paginile influencerilor după finalul concursului, acele conturi, practic, mor. Tu ai nevoie de oameni relevanți pe profil, nu doar de o cifră oarecare.

Citește, la fel: Ion Botnaru, despre Influencer Marketing la Darwin: „Trebuie să colaborezi strategic și să alegi atent Influencerii”

Vadim Cușnir

Greșeala 6. Lucrul neinspirat cu pozele de pe stock-uri

Ar fi bine să renunțăm la pozele care au fost prea mult utilizate de un număr mare de branduri, încât au devenit deja banale și neinteresante. Stock-urile sunt o sursă bună, doar dacă știi să o utilizezi corect.

Greșeala 7. Prea mult conținut pe Social Media

Mai bine postezi mai rar, dar mai calitativ. Ceea ce se întâmplă acum e prea mult zgomot vizual și prea puțină calitate.

Greșeala 8. CTA-uri interminabile

Văd tot mai des postări și Ad-uri care se termină cu întrebări sau CTA-uri de fiecare dată. Din păcate, pe paginile noi, cu puțini fani, nu neapărat poți să primești răspuns și atunci nu are rost să postezi în așa format. Pune întrebări relevante, stimulează comunicarea. Poți însinua chiar câteva comentarii. În acest sens, în Rusia există, de exemplu, un fenomen întreg, un Community Manager, insinuează câteva comentarii în numele diferitor personaje. Ține minte: Oamenii atrag alți oameni. Dacă va comenta unul – vor comenta mai mulți.

Citește, de asemenea: 100 idei geniale de Copywriting de la Companii de Top

Vadim Cușnir

Greșeala 9. Să fii peste tot cu orice preț

Nu are rost să fii pe toate platformele prezent cu brandul tău, pentru că asta nu este eficient. Fii doar acolo unde este publicul tău. Comunică eficient.

Marketingul e instrumentul de însămânțare a brandului în mintea oamenilor. Ai grijă cum comunici.