Succesul oricărui efort de marketing ține de studierea minuțioasă a publicului-țintă. Iar brandingul nu este altceva decât să intri și să-ți găsești un loc definitiv în mintea clientului tău. Cum te ajută cei 3P să-ți atingi scopul? Prin studierea Publicului, atenția mare la Procesul de poziționare și promovare și… prin analiza Psihologiei cosumatorului.

Începe cu: Fundamentele Marketingului Partea I

La ce îți servește Brandingul și cum îți poți crește Brandul

Unicitatea brandului ține de toate elementele tangibile și intangibile, legate de o afacere. Începând cu designul logotipului companiei, stilul ei, gama de culori care o reprezintă, cultura managerială și în general cum este percepută compania pe piață – toate aceste elemente care trezesc în capul consumatorului imaginea brandului contează foarte mult. Îți amintești de muzica din spoturile Coca Cola, BMW sau Pepsi? Și asta e parte a brandului. Sub denumirea de brand se mai regăsește și specificul împachetării produselor sau chiar mirosul lor. De exemplu, la despachetarea produselor Apple, vei simți o aromă ușor dulce, adorată deja de fanii acestei companii.

Ce beneficii aduce brandingul afacerilor?

  •  Pot ocupa mai ușor o nișă de pe piață
  •  Pot cuceri mai ușor clienții-țintă
  • Pot gestiona mai eficient situațiile imprevizibile
  •  Pot crește simțitor vânzările
  • Garantează calitatea produselor
  • Își pot argumenta prețurile

Citește: Cum, peste noapte, devii din idol – dușman. Studiu de caz J.K. Rowling

Cum poți crește un brand? 

Evident nu va fi ușor, însă îndeplinind câteva scopuri de bază, vei putea obține cu siguranță rezultatul dorit. Așadar, aproape orice brand trebuie să pornească de la un produs calitativ. 

Produse calitative ca ale tale, poate, deja există pe piață, așa că adaugă-i unicitate brandului, un element pe care nu mai mizează nimeni. După ce ai un produs bun care se diferențiază de cele de pe piață, promovează-l pe canalele de comunicare potrivite. Fă-te auzit. Un text bun te va ajuta să-i depășești chiar și pe liderii pieței. Totodată, nu uita să te adresezi anume acelor consumatori care sunt gata să plătească suplimentar pentru brand (pentru valoarea și numele de brand).

Apple, Google și Coca Cola (în ordinea în care sunt menționate) sunt cele mai mari și de succes branduri din lume, valoarea cărora se ridică la sute de miliarde de dolari. Fiecare dintre aceste companii și-a creat un brand puternic de-a lungul anilor, ceea ce le permite acum să se mențină pe piață fără mari eforturi.

Însă, există și companii care, deși și-ar dori să crească un brand, nu reușesc. Și iată care sunt principalele 3 motive în acest sens:

  1. Vor profit maxim în timp scurt
  2. Propun produse de calitate proastă
  3. Țintesc clienți care fac parte dintr-o categorie socială inferioară sau medie, care caută mereu cele mai mici prețuri

Vezi și: De ce Digital Marketing? Interviu cu Vadim Cușnir pentru Artcor

În formarea unui brand este important să înțelegi unde se poziționează afacerea ta. Iar pentru a înțelege acest lucru, împreună cu angajații sau partenerul de afaceri, răspunde la următoarele întrebări:

·         Cine ești suntem noi?
·         Cu ce fel de business ne ocupăm?
·         Pentru cine este produsul/serviciul nostru?
·         Ce necesitate/problemă a clientului o rezolvă brandul nostru?
·         Cu cine concurăm?
·         Cu suntem mai buni decât concurenții?
·         În ce constă unicitatea noastră?

Dacă vei găsi răspunsurile la aceste întrebări, vei înțelege și la ce etapă este acum afacerea ta, dar și ce poți să îmbunătățești la ea.

De ce ai nevoie să înțelegi cine este clientul tău?

Target marketingul se bazează pe trei elemente:

·         Identificarea personalității/tipului de client
·         Elaborarea unui sistem de prețuri pentru clientul tău
·        O modalitate de comunicare optimă cu clientul tău

Dacă nu vei cunoaște cine este clientul tău, orice încercare de a vinde un produs va fi ca o împușcătură la întâmplare: fie vei ținti, fie nu. Pentru a stabili cine este clientul tău, delimitează-l cel puțin după următoarele criterii: sexul, vârsta, statutul social, locația, profesia, studiile, hobby-urile, veniturile. În timp ce îți formezi o părere despre cine este clientul tău, nu uita să ții cont  de factorii culturali, sociali, psihologici și individuali, care sunt diferiți în fiecare oraș sau țară.

Citește: Ce este Customer Journey și cum îl duci pe client de la curiozitate – la cumpărare

Există minim 8 tipuri de clienți, după criteriile psiho-sociale

Inovatorii – persoanele de succes, care își realizează ambițiile și scopurile. Sunt activi și au părere bună despre ei. Cumpără mereu cele mai noi și calitative produse. Percep sceptic reclamele și nu privesc aproape deloc televizorul, dar citesc reviste și bloguri interesante.

Gânditorii – persoanele cu o bogată experiență de viață și studii superioare. Urmăresc mereu noutățile politice și economice. Citesc mult și urmăresc emisiuni/vloguri/bloguri de dezvoltare personală.

Adepții – persoanele conservatoare, care țin cont de tradiții și obiceiuri. Nu le plac lucrurile inovative, de aceea preferă să cumpere ceea cu ce s-au obișnuit deja. Țintesc spre ideal și sunt foarte loiali. Privesc mult televizorul și citesc cărți din diferite domenii.

Carieriștii – persoanele care au pe primul loc jobul, apoi familia. Au scopuri bine definite și se ocupă de imaginea personală. Cumpără produse de brand, duc un mod de viață activ și citesc mult, inclusiv știri/media etc.

Străduitorii – persoanele care duc un mod de viață vesel și țin cont de tot ce este în vogă. Deși nu-și pot permite ce vor din cauza situației financiare nu prea bune, pentru ei banii sunt un indicator al succesului. Iubesc shoppingul și mai degrabă să stea pe Instagram decât să citească.

Aventurierii – persoanele care iubesc să spună direct ceea ce au de spus, fiind foarte emotive. Le place tot ce este nou, dar își pierd foarte repede interesul. Duc un mod de viață activ, fac sport și se implică în diverse inițiative sociale. Cea mai mare parte a salariului sunt gata să o cheltuiască pe distracții. Au mare grijă de propria persoană.

Creatorii – persoanele care au ca scop în viață să construiască o casă, să crească copii, să-și cumpere mașină. Sunt adepții lucrurilor practice, iar la cumpărături optează pentru produse de calitate, care vor putea fi folosite cât mai mult timp. Sunt indiferenți față de tot ceea ce înseamnă lux.

Supraviețuitorii – persoanele care sunt limitate în resurse. Sunt orientați spre îndeplinirea nevoilor primordiale, și nu a viselor. Cumpără un număr limitat de produse și se ghidează după prețuri minime, și nu după numele de brand. Au mare încredere în reclame.

Citește de asemenea: Abordarea clienților nemulțumiți și secretele pentru obținerea loialității clientului

Ce faci după ce ai identificat publicul-țintă?

Este foarte important ca în drumul pe care îl parcurgi pentru a-ți crește brandul, marketingul să fie orientat spre client. Pentru asta, în primul rând, trebuie să îți formezi o echipă care are aceleași valori ca și tine. Pentru că echipa care apare în fața clientului este fața businessului tău. Dacă angajații tăi au dat-o în bară cu deservirea, fii sigur că niciunul din clienții dezamăgiți nu se va mai întoarce la tine.

Un marketing orientat spre client este, de fapt, ideea de a satisface orice așteptare a clientului: începând de la intrarea în companie, până la un WC care să nu te facă de rușine. Iar ceea ce poate face clienții loiali companiei tale este modalitatea prin care îi vei uimi: reduceri neașteptate, cadouri de sărbători, carduri de loialitate etc.

Cum să-ți studiezi afacerea cu ajutorul analizei SWOT

Pentru a cunoaște toate dedesubturile afacerii tale, ai nevoie să o analizezi, atât pe plan intern, cât și extern. Pentru asta a fost creată analiza SWOT încă în anul 1963. Ea se bazează pe studierea companiei sub patru aspecte: oportunități, riscuri, puncte tari și puncte slabe. De obicei, ea este realizată în formă de un dreptunghi format din patru casete. Aici se înscriu cele patru aspecte și se completează. În funcție de rezultate, se decid care strategii de marketing sunt cele mai potrivite pentru fiecare companie în parte.

O altă analiză care te va ajuta să-ți înțelegi mai bine afacerea este analiza PEST, se care se realizează, la fel, sub formă de dreptunghi cu patru casete. Aici se înscriu factorii economici, sociali, politici și tehnologici care influențează businessul tău. O formă mai dezvoltată a acestei analize este PESTEL, analiză la care se adaugă factorii ecologici și legislația.

Descoperă: 170 citate, fraze, cugetări, proverbe, aforisme despre Marketing și Publicitate

Ce-i aceea cutia neagră și la ce bun ai nevoie de ea

Când vorbim despre cercetarea pieței, fiecare antreprenor trebuie să încerce să ajungă în așa-numita cutie neagră a clientului – adică mintea lui, și să înțeleagă ce anume își dorește acesta. În general, studiile de marketing urmăresc:

·         Acumularea informației despre produs/preț
·         Descrierea (de exemplu, care preț este mai convenabil clientului)
·         Analiza (stabilirea legăturii cauză-efect între un cumpărare și motivul care a generat-o)

Studiile de marketing se realizează, de obicei, în cinci etape:

  1. Stabilirea problemei și a scopului
  2. Elaborarea planului (strategii – observarea, sondajul, experimentul, observarea părții principale, interviul profund, Big Data, neuromarketing etc.)
  3. Acumularea informațiilor
  4. Analiza informațiilor
  5. Luarea deciziilor

În realizarea unui studiu de marketing, trebuie să știi că niciodată rezultatele nu reprezintă 100% realitatea și că, uneori, ar trebui să acționezi contrar rezultatelor pe care le-ai obținut. 

Tu ai ajuns deja în cutia neagră a clientului tău? 🙂