Cum s-a schimbat marketingul online în 2020? La ce trebuie să fie atenți antreprenorii când se promovează online și ce bugete să investească? La toate aceste întrebări a răspuns co-fondatorul Agenție vie și Community Leader Social Media în Culise, Vadim Cușnir, într-un interviu de 1,5 ore în cadrul maratonului Go Online pentru Artcor, din 23 iulie. Vezi mai jos rezumatul discuției.

De ce Digital Marketing?

2020 și carantina a adus în Chișinău, și în Republica Moldova, în general, o mare conștientizare a existenței mediului online. Foarte multe IMM-uri au conștientizat importanța Digital Marketingului. Afacerile au început masiv să se intereseze de e-commerce, de vânzări online, deși marketerii care sunt prezenți demult pe piața din Moldova, tot spun de ceva timp că afacerile trebuiau să iasă și mai demult în online, pentru că acesta este viitorul. Și, poftim, odată cu pandemia, în sfârșit, acest lucru s-a produs.

Marketingul Digital este o parte destul de mare din marketing și este legat de tot ce înseamnă online. El poate fi clasificat în mai multe micro-nișe, cum ar fi: sms marketing, chatbot, social media, email, youtube marketing, Instagram marketing etc. Tot asta în complexitate este marketingul online.

Citește, de asemenea: Anton Pahotin: și13 tendințe și 9 Greșeli în Digital Marketing

E-HACK

Vadim Cușnir: De ce Digital Marketing?

Publicată de Artcor pe Joi, 23 iulie 2020

Cu ce începe marketingul online? Cu scopul comercial sau cu publicul-țintă?

Există 2 componente importante ale marketingului digital: 1. Baza de date care atrage traficul și 2. Traficul (clickurile pe site-urile tale).

Cu părere de rău, afacerile mici în ziua de azi se axează foarte multe mult pe trafic. Și foarte mulți ignoră importanța site-ului. Dacă site-ul tău nu este creat ca lumea, se încarcă greu sau nu are un text bun, degeaba aduci trafic pe el. Cel mai important activ digital al unei afaceri în 2020 este site-ul. Acesta este un activ în care trebuie investit permanent și mereu dezvoltat. Un exemplu de site din Moldova, care mereu se dezvoltă, pe care eu, personal, l-am văzut în cel puțin 5 versiuni, este darwin.md. 

Dacă ai un site bine construit, deja poți începe să creezi strategia după care să aduci cât mai mult trafic pe acest site. De regulă, începem cu analiza canalelor din care este cel mai probabil să ajungă cei mai mulți oameni pe site. În Moldova, aceste canale sunt: Facebook, Instagram, Ok.ru, Vkontake, mail.ru, platformele de vânzare de tipul 999 și makler.md, email marketing, sms marketing etc.

Interesant: 170 citate, fraze, cugetări, proverbe, aforisme despre Marketing și Publicitate

Care sunt pașii de urmat în Strategia de Marketing, dacă deja ai un site?

  1. Stabilești scopul
  2. Identifici canalele de promovare
  3. Adaptezi mesajul în funcție de canal, de conținut și specificul de consum al conținutului pe acest canal.

Foarte multe branduri pur și simplu dublează pe Instagram ceea ce postează pe Facebook. Deși modul de consum al conținutului pe aceste 2 canale este total diferit. În cazul lipsei de buget, e ok să dublezi conținutul, deși eu nu o recomand. De ce pe Instagram merg atât de bine giveway-urile? Pentru că acesta e un tip de conținut care prinde pe Instagram. Încearcă să faci un giveaway pe Facebook – să vezi ce va ieși.

Citește, la fel: Ghid practic în Elaborarea și Implementarea Strategiei de Content Marketing

Pe de altă parte, pe Facebook conținutul este mai serios, mai profesionist. Pe Facebook toată lumea comentează din poziția de expert. Specificul Facebook-ului este de a face din utilizatori generatori de conținut. În jurul schimbului de opinii se creează grupuri, comunități. Instagramul este mai mult despre distracție, shopping, fun. 

Pe platformele de tipul 999 se fac căutări masive de produse și acolo se pot face testări. Plasezi 1-2 anunțuri și testezi: dacă cererea este ok, înseamnă că are rost să dezvolți acest produs și să investești în el. În România o platformă asemănătoare este olx.ro.

În sfârșit am făcut cunoștință cu domnul Sau, ce sa zic?) Așa se termină o zi frumoasă <3

Publicată de Vadim Cușnir pe Miercuri, 6 noiembrie 2019

De ce vorbim despre aceste platforme?

Pentru că la baza lor stă Customer Journey. Este vorba despre cele 5 etape de conștientizare prin care trec clienții până la cumpărare:

Etapa 1: Inconștienți de problemă (cei mai numeroși)
Etapa 2: Conștienți de problemă
Etapa 3: Conștienți de soluție
Etapa 4: Conștienți de produsul și oferta ta
Etapa 5: Gata de cumpărare

Marea majoritate a afacerilor mici și mijlocii intră pe rețele sociale fără a lua în calcul aceste etape prin care trec consumatorii. De aceea și există cereri diferite la produse diferite. Pentru că numărul de clienți la fiecare etapă este diferită. 

Strategia de comunicare și prezență online se începe a construi luând în calcul toate cele 5 etape din Customer Journey. Planul de blog pe site tot se construiește reieșind din Customer Journey. 

Ce se întâmplă la fiecare etapă de Customer Journey?

La Etapa 1, este bine să ai apariții cât mai multe în online, și cam peste tot. La această etapă este bună strategia de PR: articole pe blog și plătite, interviuri, Live-uri. Începi a ridica subiectul de discuție despre produsul tău și omul, treptat, începe a conștientiza problema sau, mai bine zis, faptul că ar avea nevoie de un astfel de produs. 

Vrei să cunoști mai multe despre Customer Journey? Citește aici: Ce este Customer Journey și cum îl duci pe client de la curiozitate – la cumpărare

La Etapa 2, atunci când omul devine conștient de problemă, este bine să ai prezență pe Google Search. Pentru că omul, odată conștient de problemă, începe a căuta soluții. Și aici intervine conținutul tău de promovare despre produs. De exemplu, dacă vinzi saltele, ai putea apărea în căutările pe Google cu subiectul: „Recomandări de saltele sănătoase pentru spate”. La această etapă trebuie să fii activ prin strategia de content marketing. Tu așa, practic, îți educi publicul. Astfel, omul capătă încredere în tine și în brandul tău.

La Etapa 3, omul devine conștient de soluție și începe a căuta produsul cu tot cu preț și livrare, de exemplu pe Google. Așa se creează nucleul semantic de căutare. Respectiv, dacă ai ofertă și preț bun, dar achiți și reclama pe Google, te menții în topul căutărilor și aduci mai mult trafic pe site. Această etapă este decisivă. Omul deschide, în paralel, paginile tuturor concurenților în nișă și începe a analiza ce produs să cumpere.

La Etapa 4, când omul devine conștient de produs și are de ales dintre mai multe branduri, el se informează strict de brandul tău. La această etapă, el întreabă prețul, îți scrie mesaje, cere detalii și este, practic, gata de cumpărare.

La Etapa 5 totul deja depinde de timpul de decizie. Fiecare produs are o perioadă de decizie de cumpărare diferită. Dacă vorbim despre pizza, timpul de luare a deciziei este scurt, pentru că este vorba despre o nevoie fundamentală – foamea. În cazul unei saltele, perioada de decizie poate fi și de 6 luni. În cazul produselor cu o perioadă de luare a deciziei mai lungă, trebuie să ai grijă ca omul să revină de la concurenți – la tine.

Marketingul cu cel mai mare venit se bazează pe strategia de menținere a clienților atrași

Vadim Cușnir

Așa e cel mai simplu să vinzi. Pentru că omul care o dată a cumpărat de la tine deja are încredere în brandul tău și tu îi poți vinde produse suplimentare.

La baza Marketingului Digital stă Customer Journey

Respectiv, la întrebarea Ce să public pe pagina mea? Vei reieși în funcție de aceste 5 etape, din nevoile clienților, interesele lor. Identifică-le și încearcă să răspunzi la ele. La etapa 1, pentru inconștienți, de exemplu, cel mai bine merg concursuri, viralizare, quizuri, glume etc. Dacă vorbim despre bloguri: Din brandurile moldovenești care investesc mult în content marketing, în blog, și își educă publicul, este brandul OM, cu blogul Om Activ. 

Primul lucru pe care trebuie să-l facă o afacere cu buget mic este să meargă pe Google Ads, pentru că acolo deja există cerere. După ce ai un venit stabil și încasări, deja te poți redirecționa spre rețelele sociale.

Rețelele sociale sunt create pentru a atrage trafic nou, iar Google există pentru cererea deja existentă pe piață. 

Încă o recomandare este să lucrați cu hărțile Google și Google my business. Pentru că dacă ai o afacere, trebuie să ai și o locație. Acolo se adună recenzii, poți adăuga poze și sugestii pentru clienții tăi potențiali. 

Un moldovean si un maramuresean se intalnesc la Brasov 🤟

Publicată de Cosmin Daraban pe Sâmbătă, 16 noiembrie 2019

Ce faci mai întâi: Personal branding sau Blog?

Personal branding are legătură cauză-efect: generezi cât mai mult conținut și îți educi prin el publicul. Deci, tu poți face Personal branding prin generarea conținutului pe blog. Astfel, le poți crește pe ambele, în paralel.

Ce trebuie să știe un IMM despre Digital Marketing

  1. Digital Marketing pare ieftin, dar el se scumpește. Cu cât mai târziu aterizezi în online, cu atât mai scump te costă.
  2. Trebuie să investești mult în conținut. În 6-9 luni de generarea conținutului calitativ constant situația afacerii tale se va schimba radical.

Cum este bloggingul și contentul în 2020?

Astăzi există, practic, 3 tipuri de conținut text:

  1. Site-uri de știri. Can-can, politic, social-politic, business.
  2. Comercial: trebuie de mixat pe nișă și expertiză. Dacă ai 8 articole pe săptămână, atunci 5 dintre ele să fie mai nișate, iar 3 – mai generale, pentru publicul larg.
  3. Bloggingul: Cel mai important în blogging este să livrezi în conținut ceea ce ai promis în titlu.

Cea mai simplă formă de content este textul. Designul vine ca ajutor la text, el este și acel element care scumpește contentul. Podcasturile și interviurile sunt pentru un public și piață sinceră și matură. Cei care vor avea curajul să vorbească deschis vor câștiga nișa podcasturilor și a interviurilor.

Recomandare: Vadim Cușnir – Cum să faci Copywriting inteligent pentru Social Media?