Planul de conținut devine din ce în ce mai utilizat de către specialiștii în marketing, SMM, precum și antreprenori. El are numeroase beneficii, și anume:

  1. Îți oferă posibilitatea să planifici din timp tipul de conținut pe care urmează să-l publici. Cu alte cuvinte, în baza lui, creezi mult mai simplu un calendar de publicare. Astfel, vei ști ziua și ora la care va apărea conținutul pe site-ul tău, rețelele sociale și alte platforme pe care îți promovezi afacerea.
  2. Te asiguri cu materiale de rezervă. În caz că nu ești la serviciu, nu ai timp sau a intervenit ceva urgent, nu trebuie să inventezi roata, ci folosești unul din materialele pe care le ai deja pregătite.
  3. Poți să prezici reacția clienților. Dacă ai pregătit o serie de postări sau o campanie de Ads cu început, desfășurare și încheiere – cu ajutorul planului de conținut vei putea „privi în viitor” a vedea care ar putea fi reacția clienților.
  4. Ai o garanție privind serviciile de promovare. Planul de conținut mai servește și ca un fel de „înțelegere” între tine și managerul tău pe Social Media. Astfel, poți verifica în orice moment ce s-a publicat în decursul unei perioade și ce mai este de făcut.

Vezi și: 10 Sfaturi de Expert pentru un cont de Instagram Cool

Planul de conținut este și un instrument de sistematizare a clienților sau a potențialilor clienți

De obicei, el se creează pentru o lună: de exemplu, pe rețelele sociale, luni poți posta noutăți despre compania ta, marți – oferte speciale, miercuri – informații distractive ș.a. Astfel, vei crea o obișnuință printre cititori. Cei care vor să afle despre ofertele noi vor vizita site-ul tău marți, în timp ce cei care îți apreciază umorul vor veni miercuri etc.

Dezavantaje? Practic nu există. Singurul punct slab este că… oricât de bine îți organizezi munca, pot oricând interveni situații neprevăzute care să-ți dea planul peste cap 🙂

7 avantaje ale unui Plan de Conținut

  • Îți vei organiza timpul mai eficient
  • Vei distribui mai rațional sarcinile în echipă
  • Vei avea mai puține (sau chiar deloc) situații de stres privind temele despre care să scrii
  • Vei avea materiale de calitate, bine gândite, verificate, fără a fi făcute în grabă
  • Vei avea destul timp și forțe pentru postări mai lungi, mai complicate și complexe (de exemplu, materiale video, caruselele foto, storytelling etc.)
  • Vei putea să le oferi clienților informația privind postările viitoare, o analiză a ceea ce s-a postat până acum și aproximativ ce rezultate sunt sau care planifici să fie (în cazul în care ești Specialist SM)
  • Vei putea organiza mai ușor concursuri, planificând din timp ziua de afișare a rezultatelor, când va avea loc decernarea premiilor etc.

Cine este publicul tău?

Înainte de a crea un Plan de Conținut, analizează cine este audiența care are nevoie de produsul/serviciul tău. La fel, stabilește dacă trebuie să te axezi doar pe audiența pe care o ai acum sau ar fi cazul să te reorientezi și spre alte segmente de public. Gândește-te și la platformele potrivite: unde îți găsești publicul? Care segment și ce rețea folosește mai des?

Citește: Persuasiune în marketing: 16 triggere pentru a câştiga atenţia publicului

Ar fi bine să ai câte un calendar de publicare pentru fiecare rețea socială. Asta e important pentru că specificul fiecărei platforme e diferit, la fel ca și obișnuințele de consum a informației.

Cum începi comunicarea cu utilizatorii?

Prinde câteva idei mai jos, dar ai grijă să se potrivească cu tonul vocii al brandului și scopurile afacerii:

  • Postările distractive, cu umor, sunt apreciate pe toate platformele sociale
  • Împărtășește conținut util (tips&trics), curiozități, lifehack-uri
  • Organizează concursuri cu mecanică simplă 

Ce tip de conținut ar trebui să incluzi în Planul tău:

  1. Fotografii. Nu mai este un secret că imaginile sunt apreciate de orice audiență. Creează albume cu diverse tematici, împărtășește fotografii de la diverse evenimente ale companiei sau cu anumite produse.
  2. Q&A. Sesiunile de întrebări și răspunsuri sunt mereu utile. Vei atrage mai mulți clienți dacă vei fi sincer cu ei, oferindu-le răspunsuri la întrebările care îi interesează.
  3. Behind the scenes. Obișnuiește-ți publicul să-i oferi „secrete din casă”. Postează fotografii cu procesul de producere al produsului tău, cu oamenii care lucrează la el.
  4. Recenzii. Fii atent atunci când cineva scrie o recenzie pozitivă despre brandul tău. Distribuie postarea. Nu te va costa nimic, însă vei câștiga încrederea și aprecierea acestui client și al urmăritorilor.

Vezi la fel: 10 Sfaturi de Expert pentru un cont de Instagram Cool

Cine ar trebui să lucreze la crearea unui Plan de Conținut?

La modul ideal, la crearea unui Plan de Conținut, ar trebui să lucreze câțiva specialiști:

  • Managerul proiectului sau deținătorul afacerii (care să aprobe conținutul și să confirme că totul merge în conformitate cu scopurile și tonul vocii ale afacerii.
  • Content manager (omul care are cunoaște bine specificul tuturor platformelor, rețelelor sociale, trendurile informaționale, preferințele de consum al informației pentru diferite segmente de public etc. Acesta ar trebui să sugereze subiectele și direcția de comunicare).
  • Fotograf sau creator de conținut foto/video (omul care ar trebui să asigure un conținut video și foto interesant și unic pentru brandul tău).
  • Copywriter (omul care să scrie textele în funcție de direcția și subiectele oferite de Content Manager. Textele trebuie să fie in-line cu video-urile/imaginile selectate pentru publicare, dar și cu tonul vocii și scopurile afacerii).

Ce trebuie să conțină un Plan de Conținut:

  • Lista platformelor pentru publicare
  • Publicul-țintă
  • Tipul de conținut
  • Lista subiectelor 
  • Calendarul postărilor/publicațiilor pentru fiecare zi (Ora sau partea zilei când se vor publica postările, Cine e responsabil de scrierea, verificarea și publicarea postărilor, Descrierea postărilor).

Poți crea Planul de Conținut în Word, Excel sau PowerPoint – nu contează atât formatul, cât confortul de utilizarea și planificare.

De unde să te inspiri în crearea Planului de conținut?

Avem aici câteva sugestii pentru tine:

  1. Google și surse credibile: bloguri specializate, site-uri de știri etc.
  2. Podcast sau Serie de interviuri de pe canalele specializate de YouTube.
  3. Cărți tematice. Poți cita chiar fragmente din cărți, prin atașarea unei imagini cu pagina cu carte.
  4. Experți și Formatori de opinie. Citează specialiștii din domeniu și nu uita să-i etichetezi în postările tale.

Important în toate 4 cazuri de mai sus: Nu uita să indici sursa din care te inspiri.

Citește: Top 7 Cărți de Marketing cu idei Lipicioase și Conținut Molipsitor

Ce format poți alege pentru postările tale din social media:

  • Longread
  • Shortread
  • Storytelling
  • Infografice
  • Statistici
  • Review-uri
  • Inetrviuri
  • Poze/video cu prezentare de produs/serviciu

Instrumentele care te pot ajuta în publicarea conținutului pe rețele sociale:

Deși fiecare rețea socială are opțiunea de a programa postările în orice perioadă îți dorești, există și instrumente care te pot ajuta să postezi mai ușor. Acestea sunt recomandate îndeosebi celor care au mai multe comunități, grupuri sau conturi pe social media. Din cele mai populare, îți recomandăm: Feedman și Time2post. 

Ce avantaje ai din planificare?

Platformele sociale îți oferă o statistică destul de desfășurată despre cine este audiența ta, ce le place să citească, câte like-uri, share-uri și comentarii adună fiecare postare și câți utilizatori activi ai într-o anumită perioadă de timp. 

Citește de asemenea: Ghid practic în Elaborarea și Implementarea Strategiei de Content Marketing