1 an de izolare, carantină și pandemie nu a putut să nu-și pună amprenta asupra promovării în Digital și asupra a tot ce înseamnă marketing. Toată lumea a avut de suferit atât în online, cât și în offline. Dar și mai mult au avut de suferit bugetele. Ce întorsătură a luat una dintre principalele tendințe ale anului 2019 – Influencer Marketingul, am analizat în acest articol.

Observație:

La începutul carantinei, oamenii au început să stea mai mult pe rețelele sociale și să urmărească bloggerii. Veniturile acestora însă nu au crescut cine știe ce, deoarece marketingul a avut de suferit și bugetele la fel. Pe parcursul pandemiei, oamenii totuși s-au cam plictisit și de social media, și de bloggeri: giveaway-urile au inundat Internetul și nivelul de încredere a oamenilor față de Influenceri a cam scăzut. Drept urmare: bugete investite de aiurea, public irelevant și plictisit, bloggeri puțin motivați. 

Citește și: Eugen Boico: Ce facem cu evenimentele, afacerile și echipele pe timp de Covid și după carantină

3 Concluzii evidente vizavi de formatorii de opinie, giveaway-uri și promovarea online

1. Marketerii au început să investească mai puțin în Influenceri

Din cauza crizei, dar și din lipsă de mari rezultate. Oamenii au rămas fără serviciu, marketerii au rămas fără bugete. Multe companii au început să-și reorienteze strategia de promovare și să renunțe la colaborările anterior planificate cu Influenceri. Apropo, tendința de a reduce numărul de colaborări cu bloggerii a venit chiar dinspre branduri internaționale, cu renume la nivel mondial. Conform statisticilor, cel mai mult și-au redus bugetele afacerile din sfera retail – cu 5-10%, pentru că și consumatorii și-au redus investițiile în această nișă.

Pe de altă parte, afacerile care au cunoscut o creștere în perioada pandemiei au investit sume frumoase în colaborările cu Influencerii. Printre acestea se numără: livrările de mâncare, cinematografele online, businessurile e-learning, e-commerce și online gaming. Mulți dintre aceștia au continuat colaborările planificate sau chiar au încheiat contracte noi.  

investitiile in influencer marketing

2. Cifra de comunități și bloggeri continuă să crească

Pe perioada izolării, oamenii au început să petreacă tot mai mult timp online și pe service-uri video. De exemplu, conform datelor statistice Similar Web, cifra utilizatorilor de Instagram a crescut cu 8%, cifra utilizatorilor de YouTube – cu 11%, iar cifra utilizatorilor de TikTok – cu 30%.

comunități și bloggeri

În același timp, a crescut și cifra de bloggeri care își publică conținutul pe aceste platforme. Conform statisticilor Players, vizualizările bloggerilor pe Instagram au crescut cu 30%, iar cifra bloggerilor care s-au orientat și reprofilat rapid a crescut de aproape 2 ori. 

Vezi la fel: Ion Botnaru, despre Influencer Marketing la Darwin: „Trebuie să colaborezi strategic și să alegi atent Influencerii”

Bloggerii au devenit, practic, un fel de „home media” care încă distrează și susțin moral oamenii pe timp de pandemie. Influencerii au început tot mai des să facă Live-uri, să lanseze colaborări, maratonuri și challenge-uri – toate pentru ca abonații acestora să nu ducă lipsă de divertisment.

Pentru Influenceri, carantina a devenit o oportunitate excelentă de a-și consolida relația cu publicul stabil, dar și de a atrage un public nou. Dar și oamenii au manifestat tot mai mare interes față de Influenceri pentru a se rupe din realitatea sumbră și statisticile triste pe Covid.

Ba mai mult, specialiștii sunt de părere că și după carantină oamenii nu vor renunța de a-i urmări pe Influencerii care i-au distrat în vremuri mai puțin optimiste. Marketerii prezic scăderea orelor petrecute în online, dar nu și renunțarea la bloggeri.

3. Influencerii sunt mai empatici și acceptă mai ușor condițiile de colaborare

Pe măsură ce numărul ofertelor de colaborare a scăzut, bloggerii au devenit mai interesați de tot felul de branduri. Unii au devenit mai puțin selectivi și chiar au acceptat lucruri pe care le-au refuzat anterior, spun marketerii. Conform statisticilor, rata de conversie ca răspuns la o ofertă de colaborare pe Influencer marketing  a crescut, în medie, cu 20%. La nivel mondial, bloggerii și agenții acestora au început să fie ei înșiși mai activi și au apelat la agenții și branduri în căutarea noilor colaborări. În plus, au devenit mult mai dispuși să reducă din prețurile super-mari pentru promovare. Datorită acestor factori, CPM (costul per o mie de afișări) a scăzut cu 10-30% comparativ cu indicatorii dinaintea crizei.

Interesant: Dorin Galben: Cum să devii Influencer de succes și să-ți monetizezi activitatea pe Patreon

Tendințe? Ar fi câteva…

Se zvonește că bugetele pentru Influencer Marketing vor continua totuși să scadă, așa cum giveaway-urile au creat ceva gălăgie, incertitudine și lipsă de rezultate, iar pentru unele branduri Influencer Marketingul – ca un canal de promovare, este încă unul experimental. 

Conform altor păreri, cel mai mult vor avea de suferit din cauza reducerii bugetelor anume microbloggerii. Potrivit specialiștilor, datorită numărului mic de urmăritori, aceștia nu promit un reach mare și, respectiv, nu sunt relevanți în ochii brandurilor cu renume, iar cele mai probabile colaborări vor redeveni cele pe bază de barter.

O fi sau nu adevărate tendințele, ne va sugera și vaccinul Pfizer 🙂 Iar până atunci, să ne întoarcem la Instagramul nostru cel de toate zilele…