Câți bani câștigă un specialist în Social Media Marketing? Care e cel mai plăcut și cel mai enervant lucru în această profesie? Unde se poate învăța profesia de SMM? În cadrul unui blitz interviu, la cele mai dureroase, dar și banale, la prima vedere, întrebări despre SMM, a răspuns fondatorul uneia dintre cele mai cunoscute agenții de Digital Marketing din Rusia – Sidorin Lab, Dmitry Sidorin.  

1. Cine e un Specialist în Social Media Marketing?

Facebook e o mașinărie cu peste 2 miliarde de utilizatori, care generează câteva miliarde de Like-uri și postări zilnic. Omul care știe cum funcționează această mașinărie este Specialistul în Social Media Marketing.

2. La ce bun să mai postezi ceva în afară de pisici?

Pentru că există niște trenduri. Și atunci, pisicile vor fi nemiluit înfrânte. SMM nu mai e o profesie pentru amatori, aici au venit marketerii, deținătorii de business, agențiile de digital și specialiștii. Toți ei luptă pentru a intra pe feedul utilizatorilor de rețele sociale. Din păcate, noi suntem atât de agasați cu informații, încât nu mai avem timp să observăm tot ce se postează. Anume de aceea e nevoie de oameni care știu să atragă atenția.

Mai mult, s-a constatat deja că social media nu mai reprezintă doar o sursă de content, ci și una de comunicare. Pe feed îți va apărea, în primul rând, postarea unui prieten sau brand care a adunat mai multe Like-uri și comentarii. De aceea, brandurile intră în discuții cu utilizatorii, comentează activ și răspund la întrebări. Din acest motiv, mai importantă decât pisicile e strategia de SMM. Trebuie să gândești cum să provoci omul să comunice cu brandul. De aici și interesul utilizatorilor față de bloggeri: să comunici cu un om real e mult mai plăcut decât cu un brand. De aici – Instagramul devine un canal al egoiștilor și de aceea, dacă vrei să crești un brand pe Instagram, trebuie să scoți în față specialistul care reprezintă brandul: un om viu. În prezent, nu faci nimic doar cu conținutul, mai trebuie să ai și o strategie.

3. Tu ai putea crește orice cont de Instagram?

Normal că orice specialist va răspunde: „Da”. Există numeroase exemple de conturi crescute pe boți sau pagini cu milioane de urmăritori, crescute pe giveaway-uri. Întrebarea e cât de eficientă e această creștere? Mai bine să optezi pentru marketing curat și sincer, prin care să aduni public relevant pentru tine, brandul și produsul tău, și nu o oarecare cifră mare și frumoasă de urmăritori de ochii lumii.

Citește: 10 Sfaturi de Expert pentru un cont de Instagram Cool

4. Ok, eu am profil pe social media, gata, mă pot considera specialist SMM?

Într-o oarecare măsură, noi toți în ziua de azi suntem un fel de specialiști în SMM. De ce? Pentru că alergăm după Like-uri, pentru că trăim în epoca personalităților, pentru că suntem angajați și judecați după profilurile pe social media (chiar dacă nimeni din angajatori nu o va recunoaște).Social Media Marketing și tot ce ține de promovarea pe Digital, în general, capătă tot mai mult interes și toată lumea vrea să învețe. Și bineînțeles că cei care învață tot mai aprofundat acest domeniu își pot fie dezvolta profilul personal, fie se pot angaja în companii cărora le pot crește paginile. Nivelul de profesionalism este însă de multe ori dubios.

5. Zece postări pe zi e ok?

Pentru stories – e puțin, pentru Vkontakte – e ok, pentru Facebook – e prea mult. Depinde de platformă. Ceea ce prinde pe o rețea poate să nu prindă pe alta.

6. Cum să creezi hype content?

Să privești orice domeniu, orice lucru dintr-o perspectivă pe care încă n-a testat-o nimeni. Același selfie, cum îl poți face diferit? Nu e neapărat să urci pentru asta pe un zgârie-nori și să-ți riști viața. E suficient să faci o poză cu 100 de pisici odată. Gândiți mai simplu și veți reuși. Hype-ul de azi înseamnă să fii neobișnuit într-o realitate absolut obișnuită, dar și să fii în trend, adică să știi ce interesează acum pe o mare parte a publicului.

7. E adevărat că pe unele rețele sociale „nu mai există viață”?

Pe toate rețelele sociale există viață, doar că ea este diferită. Engagementul e diferit, comportamentul și interesele utilizatorilor sunt diferite. Deseori deținătorii de business de îndoiesc de eficiența reclamei pe o anumită platformă și asta nu chiar corect. De exemplu, dacă vinzi un Land Cruiser, nu e neapărat să-l arăți tuturor utilizatorilor de pe toate rețelele sociale. E suficient să targetezi oamenii care sunt interesați și au bani de așa mașină. Anume aici se vede iscusința marketerului: de a găsi publicul potrivit pentru reclamă, de a împacheta corect reclama și a o seta eficient. Rețelele sociale sunt diferite și ele adună câte un pic din toată lumea și poți găsi tot publicul de care ai nevoie.

Vezi și: Cum creezi un Plan de Conținut? Greșeli, Avantaje și Instrumente de publicare

8. Biroul vostru e un sălaș de trândăvie?

Nu, dar în SMM există un lucru de care poți fi mereu mândru – faptul că ai interacționat cu un produs VIP sau chiar l-ai testat. În general, cel mai mare avantaj în SMM e mobilitatea: tu poți administra pagina unui business din SUA fără să te afli fizic acolo. Și acest format de colaborare, când tu muncești dintr-un apartament în chirie, vine cu un tarif destul de ok pentru proprietarii de business. Ceea ce observ eu tot mai des în rândul antreprenorilor e că vor să colaboreze cu oameni creativi-freelanceri, nu cu agenții.

Din păcate, visul de a face milioane din SMM locuind în Thailanda nu e mereu real. Mulți însă cred că e suficient să treacă un curs online și să devină experți, uitând că acesta e totuși un business, că mai există și o contabilitate, că se mai duce și o evidență, că mai există uneori și clienți nemulțumiți, că mai ai nevoie și de o experiență, la urma urmei. Anume această iluzie că totul e simplu și atrage așa o popularitate mare față de Digital marketing.

9. De ce în comentarii toți sunt așa de răi?

Acest lucru se explică matematic: negativul adună mai multe Like-uri. Statistic vorbind, după o analiză a postărilor în chirilică, publicate într-o zi, postări pozitive sunt mai multe, însă Like-uri mai multe adună anume comentariile negative. Nemulțumirile față de un brand, exprimate pe rețele sociale, nu vor rezolva problema. Cel mai bine e să luați legătura cu reprezentanții brandului. Multă lume vrea popularitate prin generarea de reacții negative. Important e ca lumea să înțeleagă că nu vei putea construi un business way durabil pe hate. Dacă vrei engagement, mai bine să o faci cu bine. Comentariile negative trebuie administrate pentru că e și în interesul nostru să curățăm Internetul de gunoiul exagerat, altfel o va face statul prin interzicerea treptată a rețelelor sociale.

Vezi la fel: Cum să răspunzi recenziilor pozitive, negative, neutre și celor false pe Facebook?

Trebuie să ne gândim la copiii care stau pe net, la impactul acestui negativism asupra lor. Fiecare al doilea om în ziua de azi e vedetă în online. Noi share-uim, generăm Like-uri, comentăm, postăm texte și video-uri care adună mai multe vizualizări decât posturile TV, noi greșim și progresăm, ideea este că poți fi chiar dat afară din slujbă dacă îți expui părerea negativă față de angajatorul tău, mai cu seamă dacă e o companie mare. 

Digital e o profesie foarte interesantă. Eu sunt de profesie fizic, am muncit în domeniu ani buni, dar atunci când am venit în Digital Marketing, am înțeles că e mult mai interesant și mult mai rapid. Cercetările și lansările în fizică durează ani de zile. Astăzi, poți lansa un canal pe YouTube într-o singură zi. 

Agenția mea primește mii de cereri anual pentru administrare a reputației. S-ar părea că Internetul e un lucru mega-popular și foarte simplu, dar oamenii realmente nu știu cum să corecteze informația despre ei pe Wikipedia. Unde sunt cărțile? Cărți nu-s 🙂 

10. O propunere de idee creativă din partea clientului poate fi „normală”?

Poate, sigur. Am impresia că azi normalitatea arată anormal. Unul dintre cele mai reușite proiecte recente de SMM a fost unul despre o uzină care a început să posteze rutina unei fabrici așa cum este ea: cu cuvinte necenzurate și alte momente din viața de zi cu zi. Și asta a prins pentru că e adevărat. Lumea a obosit de falsitate. 

Un alt proiect interesant a fost site-ul unui training, lansat în stil ironic, cu numele sucessdesucces. Această ironie a atras foarte mult pentru că reclama într-adevăr exagerează. E important să înțelegem că nu toți copiii vor cânta pe bancheta din spate a mașinii Ford Kuga. Majoritatea dintre ei vor plânge și vor țipa. Acesta e adevărul. De aceea, nu mai blamați agențiile de Digital Marketing că ele mint prin administrarea reputației. Reclama la TV o face de ani de zile. Apropo, pe rețelele sociale e mult mai complicat de mințit – pentru că avem instrumente de verificare și interacțiune. La TV e mai simplu. 

11. Unde se poate învăța profesia de SMM specialist?

Sunt multe resurse în ziua de azi. Căutați pe Google și comparați. Eu recomand să să aleagă cursurile în funcție de mentor. Speakerul foarte mult contează. Ți-ai găsit mentorul? Ai văzut ce salarii poți primi în domeniu? Îți este interesant domeniul? Ia și învață, doar că setează-ți niște obiective realizabile în față. Să treci niște cursuri și să întrebi: „Unde sunt banii mei?” nu e scop realizabil. Trebuie să mai și muncești.

Citește: Anton Pahotin: 13 tendințe și 9 Greșeli în Digital Marketing

12. Cât poate câștiga un specialist SMM?

Eu chiar acum caut Manager pentru administrarea echipei de Social Media, cu un salariu de  1300 – 1500 euro pe lună. Mi-ar plăcea să văd în CV-ul candidaților o anumită listă de cursuri pe care le-au trecut. Pentru că eu cunosc cam toate cursurile, pot să-mi fac o impresie despre candidat și să-i dau o sarcină de test. Bineînțeles că întâlnesc și candidați care susțin că au învățat totul singuri și îmi arată profilul lor cu zeci de mii de urmăritori. Sincer, mă bucur pentru ei, dar mi-aș dori să știu că acest candidat i-a mai ascultat și pe niște oameni care i-au povestit despre ce înseamnă marketing, conversii, CPO, strategie de comunicare, strategie de conținut și altele. La 16 ani nu prea poți fi gata să faci față tuturor provocărilor.  

13. Ce îți place în profesia ta?

Îmi place că e un domeniu dinamic, în care lucrurile se schimbă rapid. În facultate am învățat un domeniu complicat, unde trebuia rapid să învăț lucruri noi. În ziua de azi, cel mai rapid domeniu e Digital. De exemplu, astăzi pe Instagram merg un tip de Stories, mâine – altul; pe Facebook s-au adăugat magazinele online, funnelurile de vânzări și strategiile de generare de leaduri se schimbă. 

La nivel primitiv, pentru mulți funnelul de vânzări înseamnă câteva Ad-uri targetate și postări de 3 ori pe zi. Dacă vrei să faci față concurenței, trebuie să te schimbi rapid și efectiv trebuie să înveți în fiecare zi. 

Interesant: Alexandr Kantsler, despre viitorul conținutului video pe Facebook, Instagram și TikTok

14. Ce nu-ți place în profesia ta?

Probabil, același lucru, dinamica, schimbările prea rapide. Noi, specialiștii, nu întinerim. Avem familii, copii, și acest domeniu care atât de rapid se schimbă uneori te enervează. Poate să te sune colegii noaptea și să-și spună că un cont e blocat, că nu merge reclama etc. și nu poți să te relaxezi oricând îți dorești.

15. Care ar fi câteva cuvinte importante la final de interviu?

Nu vă fie frică să acționați chiar acum. Nu vă fie frică să încercați ceva nou. Nu vă fie frică să fiți diferiți. Și dacă nu vă este frică, acționați. Nu mâine, nu mai târziu, ci acum, în secunda asta.