Nume, Prenume: Corneliu Sau 
Activitate: Antreprenor
Brand: Fabrica de Mobilă Tandem, administrată de 5 firme (una vinde în România, alta vinde în Republica Moldova, 2 companii produc mobila și o companie prestează servicii pentru Tandem) 
Piețe: Moldova și România
Filiale și Locații: 3 fabrici în Republica Moldova + Brașov, Cluj, București, iar în curând și în Iași 
Echipa: <400 oameni 
Cifra de Afaceri: >20 000 000 Euro încasări anuale

În 2020, Corneliu Sau lucrează 3 zile pe săptămână în calitate de director operațional. În restul timpului se ocupă cu dezvoltarea brandului.

1. Ce face un director operațional?

Odată cu Carantina și Criza noi am trecut la ”administrare manuală”. Ce înseamnă asta? Să iei totul asupra ta, ca Fondator și Director. În carantină, din martie până în iunie, toate plățile eu le făceam personal. În fiecare dimineață luam lista și spuneam ce plăți facem și ce plăți amânăm. Banii sunt cea mai importantă resursă pentru o companie. 

Banii, defapt, sunt ca și sângele în corpul uman, și dacă organismul are mai puțin sânge, omul moare. La fel e și în companie, dacă tu ai rulaje de 500 mii lei lunar și ai pierdut 100 mii, asta poate distruge compania. Prin urmare, Directorul Operațional caută și acoperă cele mai mari gauri financiare din care curge acest sânge. Implementează pârghii, identifică paraziții companiei etc. Această activitate este interesantă pentru că, de fapt, faci o analiză pe care în mod normal nu o faci.

Citește: 11 idei despre Management și Sisteme în Afaceri de la Alexei Chișlaru

2. Cum ați stat cu Echipa și Salariile în 2020?

Pandemia ne-a ajutat să curățim livada. Așa cum crengile unui copac nu dau fruct și se taie, așa e și cu angajații în companie: iei cleștele și tai. Bienînțeles, asta e o parte dureroasă a crizei, dar și benefică. De ce? Au rămas doar oamenii loiali. Chiar dacă noi am redus până la 70% din salarii în lunile martie și aprilie. Cum am procedat? 

Cu cât mai mic era salariul, cu atât mai puțin am redus. Prin urmare, Top Managementul, oamenii care primeau 2000 – 3000 de euro și mai mult, a avut salarii cu 70% – 80% mai mic. Am stat cu fiecare director față în față și am negociat. Toți au acceptat și ne-am setat pentru  2020 să acoperim aceste gaure. Deci, dacă e să calculăm anual, în 2020 majoritatea salariilor noastre au avut o creștere cu 10% – 20% față de 2019.

3. Cum ați lucrat cu echipa în 2020?

În fiecare dimineață ne adunam pe Zoom, ca să ne menținem starea psihică. Eram 10-14 persoane în apel video și ne spuneam unul altuia despre planurile pe care trebuie să le facem în ziua respectivă. A fost unicul control care l-am avut noi față de angajații de acasă și atunci, când omul își spune planurile el singur se motivează să le îndeplinească. 

S-a lucrat foarte mult: s-a schimbat site-ul, am schimbat sisteme pe interior ca să eficientizăm calitatea mobilei, scriem un soft nou. Am crescut cu 30% în a doua jumătate a anului și îl vom încheia cu o creștere. În 2021 ne așteptăm la o explozie. Ne propunem să mărim cu 50% numărul comenzilor. Avem viziuni și știm cum să o facem. 

4. Cum consideri, datorită cărui fapt ați reușit să încasați mai mult și să creșteți în criză?

Eu cred că aici sunt 2 motive:

  1. Nișa în care suntem. Nu pot să mă laud că am fost tare deștepți. Eu consider că lumea a fost izolată, a redus din vacanțe, sărbători, nunți , zile de nașteri, iar salariul oricum se acumula. Apropo, Sărăcia are 2 formule, știi? Prima e când noi cheltuim mai mult decât creăm. A doua e atunci când noi creăm, nu cheltuim, acumulăm o deltă și o cheltuim toată odată. Eu consider că în 2020 a fost efectul 2, lumea nu e deprinsă să țină banii în buzunar și au decis să-i cheltuie în procurarea mobilei. Asta ne-a ajutat foarte mult. De ce? Fiindcă criza i-a făcut pe oameni mai conștienți și mai atenți. Și dacă înainte mobila se procura mai emoțional, acum se procură foarte conștient. 
  1. A crescut gradul de conștientizare în rândul clienților. Clientul se gândește  cum e produs mobilierul, întreabă de garanție, se interesează de istoricul Brandului. Asta ne-a simplificat procesul de vânzare. Era mult mai sumplu să explicăm beneficiile pe care noi le-am creat mulți ani la rând. 
citate-afaceri-corneliu-sau-tandem-1
Corneliu Sau, 2 Formule ale Sărăciei

Citește și: Eugen Boico: Ce facem cu evenimentele, afacerile și echipele pe timp de Covid și după carantină

5. Am auzit că ați crescut Bugetele în Marketing, când majoritatea Afacerilor le-au redus. E drept? 

Noi am triplat bugetul de marketing. Eu consider că prima greșeală pentru o afacere e să reducă bugetele pentru Marketing. Dacă revenim la comparația cu sângele din organismul uman, tu trebuie să consumi mai mult „morcov” ca să ai sânge în organism, în același timp gândești că: eu cât consum și cât dau din fălci, eu mă epuizez mai tare. Și aici, defapt, este greșeala. Nu mânca și îți va fi mult mai rău.

Noi am avut acțiuni de Marketing foarte bune și în același timp am avut acțiuni de Marketing foarte proaste. Asta e normal. De exemplu, am avut campanii de 20 mii euro care le-am aruncat în vânt. Trebuia să ne oprim?

citate-afaceri-corneliu-sau-tandem-2
Corneliu Sau, ce înseamnă Marketing?

6. Când spui de Marketing la ce anume te referi: Publicitate sau Client Care?

Marketingul este și intern, și extern. Am investit în Publicitate, amm investit în personal și în Outsource. Departamentul de Marketing, în viziunea mea, este un Lego: construiești un tot întreg din fiecare părticiă în parte. Tu nu poți fi bun și în Google Ads, și în Facebook, și în Instagram. Noi găsim furnizori nișați și căutăm limbă comună cu ei. Iar departamentul Interior face Management cu acești furnizori. Evindent, am avut furnizori cu care ne-am oprit la jumătate de drum. Asta tot e normal.

Când vorbesc despre Marketing mă refer mai mult la vizualizare, la cultură corporatistă interioară și Comunicarea cu Clientul la fiecare Etapă. Marketingul e foarte aproape de Vânzări. Păcat că la noi, în Republica Moldova, toți consideră că Reducerile țin de Vânzări, dar Bannerele și Publicitatea ține de Marketing.

7. Care sunt Top 3 Concluzii ale tale despre 2020?

  1. Renaștere. Oportunitate și Risc. Posibilitatea de a te recrea. Dacă nu era criza asta, posibil, multe companii mureau mai greu. În procesul de renaștere nu toți supraviețuiesc, e ceva normal. Important este să ne pregătim nu numai de criză, dar și de un succes. Cum poate să vină succesul dacă noi nu suntem pregătiți de el? Sau cum poți primi mulți bani dacă nu ai cont în bancă?
  2. Conștientizarea. Mulți și-au pus întrebarea: ce fac eu? Ce valori am? Îmi trebuie mie asta sau nu-mi trebuie? Sunt niște momente existențiale, când rămân doar lucruri cu adevărat importante pentru tine. Dispare tot, ce nu are rădăcini. Așa apare conștientizarea valorilor. Aici nu e vorba doar de latura personală, exacct așa este și cu companiile. Aici s-a văzut cine e „cu ouă” și are curaj să taie din angajați. Trebuie să poți spune în față: „Hai să tăiem chiriile cu 90%”. Noi am negociat toate chiriile. Te așezi la masă cu Furnizorii și te gândești nu numai la tine, dar la toate afacerile în lanț. 
  3. Consolidarea. Când păstrezi lângă tine doar ceea ce este important. Aceasta a avut loc peste tot: în familii, activitate, cu prietenii etc. 

Interesant cum după asta se va schimba omenirea. O să devenim mai deschiși sau o să rămânem consolidați și o să creem mai mult în grupuri mici?

Vrei Inspirație? Click aici: 121 citate, fraze și aforisme despre afaceri și antreprenoriat

citate-afaceri-corneliu-sau-tandem-3
Corneliu Sau despre Succes

8. Care sunt planurile voastre pentru 2021? Crezi că se va păstra același comportament la consumatori?

Eu cred că comportamentul consumatorilor se va păstra și, cred că, vom „mânca” mai mulți concurenți din România în 2021. De ce?

Noi știm să dăm alte oportunități decât cele existente pe piața locală. Suntem cu câțiva pași înainte pe unele poziții. De exemplu, toată mobila noastră este în serie, dar, în același timp, este prestabilită. Aici m-am inspirat de la 2 companii: Mercedes și Dodo Pizza. Noi fabricăm mobilă după aceleași principii.

La Dodo Pizza toate ingredientele sunt tăiate și pregătite din timp, iar în momentul, când vine comanda – decizi care ingredient pui pe aluat. Așa lucrăm în Republica Moldova: 40% din toată mobila o facem în 3 zile. În Showroom, clientul poate bifa cum vrea să fie patul lui, ce mărime să aibă, ce piciorușe, ce culoare la stofă. E ca și cum ai comanda un Mercedes în salon: vreau să fie culoarea asta, opțiunea asta etc.

Eu consider că această formulă va aduce Succes. Noi creăm mobila cum ai crea o Pizza. M-a inspirat și dintr-o vorbă spusă de Ion Sturza: ”Click-ul pornește conveiorul”. Noi lucrăm cu stocurile 0 și în momentul comenzii începem să preparăm Pizza.

citate-afaceri-corneliu-sau-tandem-4
Corneliu Sau despre Concurență

9. Și Marketingul în 2021?

E greu Marketingul în 2021. Sută la sută va fi online-ul puternic, Influencerii. Va fin nevoie de investit în propriile site-uri. Eu am ajuns la concluzia, că pe site noi trebuie să dăm atâta informație, încât clientul, din online, să știe exact ce vrea să cumpere. Adică, trebuie să ai Experiența de Consumator, dar cu Tehnologii foarte simple, cum ar fi Tik Tok. Un site Extraordinar de Simplu, dar cu multe posibilități. 

Ce am mai făcut noi? Am sunat circa 2000 de clienți și i-am întrebat cum putem noi îmbunătăți produsele. Din răspunsuri am făcut niște concluzii care le-am implementat foarte repede. Astfel, în Showroom-ul din Brașov am depășit Targetul de Vânzări cu 30%.

În Online noi vinde Clientului Vizita în Showroom. Am vrut să facem Vânzări Online, sincer, însă toate încercările au eșuat.

citate-afaceri-corneliu-sau-tandem-5
Corneliu Sau despre Bugetele de Marketing

9.1 Dar cu Marketingul Online?

Online-ul pe 2021 va fi exact așa cum a fost și pentru 2020. Nu putem avea o viziune fixă. E ca și cum ne-am deplasa cu automobil prin ceață: dacă vom merge cu faza lungă – vom vedea totul prea generalizat, iar dacă mergem cu faza scurtă- vedem exact ce e în față. Asta ne permite să facem mai puține accidente și nu o dăm în bară.

Toate strategiile sunt foarte scurte. Strategia o avem maxim pe o lună și jumătate. Și, repet, e mai bine Bugetul să fie puțin mai mare, decât puțin mai mic.

E la fel ca la piață, dacă bunicușa ți-a cântărit 2 kg de roșii și, la urmă, îți mai aruncă o roșie deasupra. Fiindcă dacă treci pe lângă un cântare de control, cântărești cumpărătura și vezi doar 950g – pe tine te distruge, te rupe. Iar dacă vezi 2 kg și 50g – tu nu te întorci să o mulțumești pe bunicăța. Exact la fel e în Marketing, anume roșia asta dă efectul de saturație. Și nu pentru 50 de grame în plus, dar pentru că nu nea mințit. Anume din acest motiv, consider că trebuie de făcut Marketing un pic mai mult, decât planifici.

Citește de asemenea: 22 tendințe în Marketingul din 2021

10. Care sunt Top 3 planuri Personale și Antreprenoriale pentru 2021?

  1. Fără multe idei. Voi înmulți doar acțiunile care deja funcționează și aduc rezultat. Voi continua să analizez detaliat toate aspectele din Business: de la Marketing până la Showroom-uri.
  2. Voi face ceea ce trebuie să fac. Acum nu este perioada de „îmi place sau nu-mi place să fac” – e perioada „trebuie să fac„. În 2021 voi trece de la ce-mi place la ceea ce trebuie să fac atât pe latura personală, cât și pe latura de Business.
  3. Mă pregătesc de o creștere exponențială. Toți trebuie să se pregătească de Creștere. Cum ai fi la linia de start, știi? Contează mult în ce ghete vei fi și cum te-ai antrenat. Pentru mine este foarte important ca în momentul de Start să fiu acolo, pregătit, la linie, și nu pe dealuri.

Acum este o perioadă plină de oportunități. Da, multe lucruri se distrug, dar când se dărâmă vechiturile – găsești și o comoară pe undeva, nu? Noi putem fi cei care găsesc această comoară. Dar nu poți s-o găsești fără să o cauți. Eu sunt convins că totul are 2 părți una neagră și una albă, și doar de noi depinde cum le privim.

Vrei să faci parte din comunități cu Antreprenori? Vezi: Top 19 grupuri de Afaceri și Antreprenoriat pe Facebook din România