Cosmin a creat și dezvoltă în România un constructor de magazine online, care, la moment, adună peste 1800 Afaceri în eCommerce. El deține un fel de Big Data despre eCommerce-ul din România, cunoaște realitatea din această nișă. L-am invitat într-o discuție Live pentru membrii comunității Social Media în Culise ca să îi pun mai multe întrebări pentru a cunoaște mai bine piața. Mai jos găsești rezumatul discuției noastre.

Nume, Prenume: Cosmin Dărăban
Activitate: Antreprenor & Marketer
Brand: Gomag.ro
Piață: România
Echipa: 28 oameni 
Clienți: >1 800 Afaceri / Magazine Online
Autorul cărții: eCommerce Nobull$!T
Cifra de Afaceri: >1 000 000 Euro încasări anuale

Descrie pe scurt eCommerce-ul în Carantină, ce a fost?

Am avut creșteri mari în funcție de nișă. Spre exemplu: nișa articolelor de sport (+500%), nișa jucăriilor și jocurilor (+400%), nișa de alimentare (+300%).

În 2020, încasările medii ale magazinelor online sunt de 10 000 euro lunar. Încasările depind mult de tipul de produse pe care le vinzi, de prețul lor, maturitatea business-ului, de resursele din spate și de afacerea în sine. Sunt și Afaceri, care încasează peste 100 000 euro lunar.

În genere, eCommerce-ul devine o componentă tot mai importantă pentru vânzările online. Avem clienți cu mai multe magazine în portofoliu care au început în 2020 și au depășit 1 000 000 euro încasări. Ei bine, acum să fim foarte realiști, cazurile acestea sunt izolate. La fel, sunt Magazine Online care au ajuns după un an, la 1000 comenzi pe lună – ceea ce e un rezultat bun.

Interviul Live cu Cosmin Dărăban

Care e cea mai mare Problemă în lansarea unui Magazin Online?

Concurența prin Preț. Ce se întâmplă când intri ca un competitor în piață? De regulă, intri cu cel mai mic preț. Până să înțelegi piața, business-ul, clientul.

Afacere nu înseamnă să fii cel mai ieftin în piață, fiindcă atunci nu poți să crești, mori foarte rapid, iar după tine apar alte afaceri mici care calcă aceeași greblă și tot se închid rapid, și uite așa se duce piața într-o direcție. Clientul final este obișnuit să primească cel mai mic preț sau să aibă așteptări foarte mari de la un partener sau furnizor de produse sau servicii.

Ideea este să înțelegi business-ul, să vezi cum te poți diferenția cu plusvaloare în fața clientului, să liciteze pentru o ofertă nu pentru cel mai mic preț. De altfel, nu mai ai bani de dezvoltare, știi ce e cel mai interesant?

Toată lumea vorbește de antreprenoriat, de milioane, de succes. Cu toții dăm exemple din afara țării, dar când trebuie să dăm noi banii – vrem să obținem totul la cel mai mic preț: de la tehnologie, la oameni. Vrem să avem cele mai bune servicii, dar să-i plătim cel mai puțin. Nu există treaba asta.

Citește, de asemenea: Ce este Unique Selling Proposition și de ce ai nevoie de el

Care sunt Top 3 Greșeli în lansarea unui Magazin Online?

  1. Strategia de Business. Începătorii nu știu să-și adapteze ofertele la cererea din piață și fac multe oferte după ureche, bazate pe discuțiile cu prietenii și propriile interpretări. Acum este foarte simplu să faci o analiză a pieței, a concurenților și cum se vând produsele tale și cum poți face diferența acolo. Se omite diferențierea și, repet, nu trebuie să faci diferențierea după preț: „noi suntem cei mai buni, cu cea mai bună calitate, la cel mai bun preț„, nu există așa ceva.
  2. Partea asta Legislativă. E important să ai o componentă juridică în România (un SRL, o firmă). Să ai o firmă și un contabil. Ca să vinzi online, trebuie să faci facturi, să ai un cont în bancă și să te asiguri că ai produse pe stoc – asta îți asigură o livrare rapidă.
  3. Procesul cu Retururi. Sunt foarte multe cazuri în care se face retur și trebuie să înțelegi din start cine le suportă pentru a nu intra în gaură, pe minus în afacerea ta. Dacă ai un buget mic, te lansezi cu produse mai scumpe și clienții îți fac câteva retururi, iar furnizorul nu le primește, s-ar putea să îți închizi afacerea în prima lună pentru că vei avea pierderi.

Citește: 7 trucuri în analiza corectă a concurenților

Care sunt Beneficiile platformei Gomag față de un magazin pe WordPress, există careva diferențe?

Gomag este o platformă localizată în România, aici poți să-ți lansezi foarte rapid magazinul online. Avem integrări cu tot ecosistemul local de eCommerce. Tu vinzi produse, trebuie să încasezi banii, avem cred 10-15 integrări cu procesatorii de plăți, cu firmele de curierat. Platforma îți permite să faci rapid un site, landing page, popup-uri, reguli de reducere. De asemenea, avem integrare cu Emag, dacă vrei să vinzi produsele tale și pe marketplace. Ai și suport.

Scopul principal este să vinzi, dar focusul și succesul oricărui business stă în recurența clienților. Cât procent din clienții existenți se întorc să cumpere produse de la tine. Avem E-mail Marketing, SMS marketing și, desigur, Goboții. Deci integrările pe care le avem, prețurile și suportul.

preturi gomag 2020
Prețurile platformei Gomag, 2020

Platforma Gomag este pentru toți care vor să vândă online și sunt dispuși să își crească afacerea, să întreprindă ceva mai mult, decât publicitate online. Cel mai bine stau clienții care au deja o Afacere și migrează în Online. Ei au înțeles care sunt provocările și vor toate beneficiile pe care le oferim noi, toate automatizările, toate opțiunile care te ajută să-ți faci un site mai bun decât în altă parte. 

Ce e posibil de customizat în platformă? Care ar fi limitele și planurile voastre în direcția asta?

Momentan sunt 9 teme disponibile. Avem un editor mișto de design care este cu drag and drop, cum mai sunt și pe alte platforme. Și dacă știi CSS, dacă ești foarte tehnic sau cunoști pe cineva – poți să faci lucrurile și mai interesante din acest punct de vedere, plus o să urmeze și un upgrate în zona asta.

Toate temele deschise acolo sunt analizate, lucrăm cu clienții și facem teste. Să vedem ce se întâmplă, care secțiuni merg și care nu. Așa scoatem în piață acele instrumente care te ajută să vinzi.

În ce condiții o Agenție de Marketing poate să devină partener Gomag?

Acuma devenim mai stricți în această direcție. Trebuie să ne asigurăm că într-adevăr știi Marketing, că ai făcut Marketing în eCommerce și dacă ai făcut Marketing pentru clienți GoMag. După asta avem și un contract care se semnează între părți, ideea este să ne asigurăm că toată lumea are un Beneficiu. Noi nu comisionăm partenerii, e transparentă toată discuția, datele sunt pe site și oricine le poate contacta, dar vrem să ne asigurăm că există o colaborare și un câștig de ambele părți. 

Ce te-a făcut să scrii cartea eCommerce Nobull$!T?

Ideea a început când am văzut că începe să crească businessul nostru și a început să vină foarte multe întrebări despre ce și cum se mănâncă treaba asta.

E interesant să vorbești cu toată lumea, să răspunzi la mesaje, comentarii, dar pe urmă îți dai seama că nu mai poți fizic să faci treaba asta, dacă vrei să lucrezi pe business. Pe piață au apărut foarte multe informații despre eCommerce – un bullshit total, – și atunci am spus hai să facem o structură care am văzut că a funcționat.

În carte am pus tot ce a funcționat de-a rândul anilor: toate analizele, tot procesului, cum validezi ideea, să fii gata de anumite investiții etc. Au fost publicate 6000 de cărți și sunt peste 100 de oameni care și-au lansat magazin online după ce au citit cartea.

cosmin daraban cartea ecommerce

Care sunt Concluzii personale despre 2020 și planurile pentru 2021?

A fost un an atipic. Pentru noi a fost un an bun, trebuie să recunosc. Adică am avut o achiziție bună. A fost un an bun și pentru clienții noștri, lucru care mă bucură enorm de mult, pentru că noi trebuie să creștem împreună, trebuie să susținem creșterea lor. 

A fost un challenge la nivel de echipă, pentru că am mai și mărit echipa. Au fost perioade când s-a lucrat de acasă, s-a lucrat mai mult, până târziu. Lucrurile au fost altfel, dar mă bucur că ne-am adaptat situației și am trecut peste ea. Astăzi, suntem aproape toți la birou. Avem un spațiu din 2 încăperi mari și avem distanță.

Planurile de Business pentru 2021 sunt făcute. Vrem să dublăm.  În 2021 vreau să mă ocup și de mine personal. Vreau să acord timp familiei. Vreau să văd că se dezvoltă echipa (fără echipă nu faci mare lucru).

Dacă vrei să crești, nu poți să o faci singur. Poți să ajungi foarte rapid în primul obiectiv, dar atât, nu mai mult. Dacă vrei să fii ĂLA, ai nevoie de oameni, trebuie să investești. 

Te interesează Antreprenoriatul? Vezi: 80+ Bloguri de Marketing și Antreprenoriat din Moldova și România