Ce este Brandul Personal și cum îl crești în online, pe social media? Află răspunsul în interviul cu Oana Mădălina Vasiu, din 7 decembrie 2020, pentru grupul Social Media în Culise.

Oana este strateg și marketer de mai bine de 8 ani, cu experiență vastă în promovarea proiectelor precum „All About Parenting” – Urania Cremene, dar și destule cunoștințe despre dezvoltarea departamentelor de Customer Care, email marketing și copywriting. Cum a reușit să-și crească propriul brand, dar și brandul agenției pe care o conduce – Grai, și ce sfaturi are pentru începători, citește în rezumatul de mai jos. 

1. Ce te-a făcut pe tine să publici conținut util, să-ți scoți expertiza în față?

„Având în vedere că lucrez ca strateg, teoretic răspunsul ar trebui să fie că am avut o strategie extrem de bine pusă la punct și în baza respectivei strategii am luat decizia de a posta, dar nu a fost așa. Ce s-a întâmplat a fost faptul că în disperarea momentului din martie, când au început să se închidă afaceri, au început micile afaceri să comunice și, în acele multe comunicări, am început să văd foarte multe lacune. Au început să vină spre mine oameni care ziceau: „Uite eu știu că tu faci marketing cu ceva”, și acel ceva era abstract. Și anume din discuțiile cu ei, am înțeles că oricum trebuie să explic niște chestii unor oameni, hai să le scriu, să fie scrise și, eventual, să fac și un experiment despre cum poți face content pe profilul personal, nu pe unul de business, așa ca să-ți fie bine, să te vadă cineva. Și de asta nu există pagină, și postările au venit și planificate, dar erau și ca reacții la ceea ce-mi scriau oamenii. ”

Vezi și: Branding Personal: punctul Forte în Marketingul de Zi cu Zi

2. De ce ai decis că vrei să faci branding personal, de ce nu ai mers pe calea de Paid Ads, să aduce trafic plătit pe Quiz, pe chatbot, landing page? Dacă tot reprezinți o companie și prestezi servicii în direcția asta?

„Agenția era în proces de rebranding atunci, deci nu exista nume, nu exista site, nimic din ce puteam să facem public. Și nu avea sens să inventez neapărat un site, și am ales să fac pe madalinavasiu.com acele ebook-uri gratuite, pentru simplul fapt că era numele meu și am zis: „Ok, indiferent dacă va fi agenție sau nu va fi agenție, indiferent ce nume va avea agenția, numele meu va fi acesta și atunci e mai înțelept să facem pe madalinavasiu.com aceste materiale gratuite.” Un pas important al meu de asumare a fost că am schimbat numele meu pe Facebook din Oana Vasiu în Oana Madalina Vasiu. Asta e pentru că pe mail eram „Madalina” și pe facebook eram „Oana”, respectiv oamenii nu mai știau ce și de la cine vine. Iar apoi, când am luat decizia de a face o pagină, am luat în calcul cum funcționează Facebook și algoritmul lui, și am zis: „Ok, e interesul meu prin aceste postări să mă poziționez ca agenție acum așa? Nu, dar este interesul meu ca specialist să mă poziționez așa? Am zis DA.” Indiferent care este nișa, micronișa, industria, țara pe care avea să se dezvolte Grai, eu, ca specialist, puteam să fac în numele meu ceva atunci. Și atunci, a fost o decizie cumva strategică, să fac tot ce pot din numele meu, să am grijă ca numele meu, indiferent unde va fi ulterior încadrat: în Grai, ca agenție de marketing, să fie un nume văzut bine în industrie. Asta e ce mi-am dorit.” 

3. Ar însemna asta ca tu să fii „fața agenției”?

„În momentul de față, da, e corect să spun că, prin marketingul prin postările pe care le fac pe Facebook, am atras atenția și asupra agenției. Dar dacă e să fiu onestă, ce se întâmplă acum este de fapt inerția acelor 8 ani de când lucrez în marketing online, care aduce acum clienți spre Grai. Adică, oameni care-mi cunosc munca din industria de dezvoltare personală, din munca pe care am făcut-o pentru autorii români, vin acum și-mi solicită ajutorul. Respectiv, ei devin clienți ai agenției, dar e din istoric, nu neapărat că acum am făcut eu postările. E un cumul. Privind postările, mi-ai propus și să reformez aceste tradiții, precum că în Social Media trebuie să scrii scurt, știi? A fost și ăsta un experiment: să văd dacă stau oamenii să le citească.”

Aici e interesant: 80+ Bloguri de Marketing și Antreprenoriat din Moldova și România

4. Hai să dezvoltăm acest subiect, despre postări lungi și scurte. Cum crezi, când și de care texte trebuie de scris? Și de ce ți-ai pus tu scop să arăți că textele lungi tot prind?

„Pentru că eu sunt la bază copywriter și, de fiecare dată când discut cu un client despre o campanie de e-mail marketing, primele 2 ore sunt despre a-l convinge că mail-urile nu sunt prea lungi și că nu sunt prea multe mail-uri în funnel.”

5. Câte mail-uri, de regulă, sunt în funnel, câte le pui?

„Depinde de obiectiv. Dacă ai lansare de curs online, minim 7. Dar e o frică pe care o au foarte mulți oameni care au o bază de date, tocmai pentru că „o să-i deranjez”, „o să-i supăr pe oameni”, „o să-i…” La fel cum e și cu postările pe social media: ar trebui să faci 3, ba nu, ar trebui să fie 5… la fiecare diferit, care și cum. Îmi propun de fiecare dată să vin cu dovezi către clienți. Adică, le zic: „Lasă-mă să fac 3 zile așa cum consider eu și după astea 3 zile vedem ce se întâmplă în social media. Dacă-ți place – păstrăm, dacă nu-ți place – reducem și facem câte 2 postări pe zi, așa cum vrei tu.

Eu am un respect foarte mare față de specialiști. Adică, dacă ar veni la mine un specialist în orice domeniu pe care eu l-am contractat și mi-ar spune ceva din experiența lui, eu nu prea tind să pun la îndoială ceea ce spune el, ci mai degrabă îl cred pe cuvânt și zic: „Ok, hai să testăm”. Și după ce fac un test, îmi trag concluziile. Pe când la antreprenori este și o nevoie foarte mare de control, de asta și vor ei să decidă câte mailuri, cât de lungi și așa mai departe. Le înțeleg nevoia respectivă, dar le păstrez limita, adică exprim că mai mult de atât nu pot să fac, sau mai puțin de atât nu garantez. Facem cum vrei tu, dar experiența mea arată altceva.”

Citește: 6 Modalități legale de a colecta o Bază de Emails

6. Când consideri tu că antreprenorii ar trebui să se gândească la control? Cu ce afaceri, de regulă, lucrezi tu? Eu consider că sunt afaceri într-o anumită stare, în care ar trebui pur și simplu să înceapă a face ceva lucruri, și controlul să-l implementeze atunci când au cel puțin un flux constant de clienți.

„E întotdeauna o combinație, părerea mea. Dar legat de a începe, orice ai începe, nu aștepta să fie cadrul perfect, sunt de acord. Faptul că eu am început fără o strategie avea totuși o strategie, din simplul fapt că știam că sunt capabilă să reacționez la orice ar avea să vină. Pentru că făceam asta pentru alții, adică ani de zile meseria mea a fost să creez contexte care să aducă și să genereze vizibilitate pentru branduri personale, și atunci, în momentul în care am făcut-o pentru mine, nu era neapărat o strategie scrisă pe foaie, dar strategia din mine era că orice avea să vină eu voi putea gestiona. Pentru că îmi cunoșteam domeniul și atunci nu era neapărat just să spun că nu aveam nici o strategie și, vai! – ce talentată sunt eu, nu.”

7. Cu cine ai lucrat? Spune-mi, te rog, ce făceai acolo și cu ce ai contribuit la strategiile acestor clienți?

„Păi, la partea cu muncitul pentru Lorand, așa cumva e brandul lui, că atunci când spun că am lucrat cu el, toată lumea își închipuie că am făcut marketing. N-am făcut marketing, am făcut Customer Care, am dezvoltat departamentul de Customer Care pentru cursul Online Business Mastery, înainte să existe platforma Upriserz. Am dezvoltat acest departament, respectiv am fost agent de Customer Care.” 

8. Adică tot hate-ul clienților venea înspre tine…

„Da, hate-ul și bucuria în același timp. Nu vreau să renunț la partea aia faină. Dar, ce voiam să zic este că munca mea de Customer Care, faptul că trebuia să gestionez acel hate în scris pe mailuri sau în postări m-a dus către copywriting. Așa că în al 2-lea proiect, cel al Uraniei Cremene, am început ca organizator de evenimente, adică eram responsabilă de turneul național de evenimente al Uraniei, respectiv copywriting pentru newsletter-urile săptămânale și, ulterior, campaniile de email marketing. Asta am făcut pentru Urania, iar în ultimul an când am fost cu ea, am fost manager de proiect pe programul de parenting.”

Vezi la fel: Ce este Customer Journey și cum îl duci pe client de la curiozitate – la cumpărare

9. Hai să vorbim despre email marketing. Care e algoritmul, formula pentru un email?

„Depinde de obiectiv. De exemplu:
– pentru Newsletter: recomand clienților mei ca, inclusiv newsletterele pe un trimestru, de exemplu, să fie legate între ele. Să știi că ele se susțin într-o formă sau alta. Adică, să zicem că vine ianuarie 2021, și îmi zice un client: „Hai să facem planul pe Q1? Care este planul pe Q1? Care sunt mail-urile care pleacă?” Deci: „Încotro vrei să ducem până pe 3 martie, dacă începem cu newsletter-ul ăsta?” Deci, nu sunt de acord, și nu folosesc trimiterea de newslettere ca tunuri, fără să existe legătură între ele, fără să existe un fir roșu, măcar o linie punctată roșie pe care un om, dacă ajunge să citească mesajele, să poată să o urmărească. Respectiv, să simtă că se formează o prietenie între tine și el.

– la lansare de cursuri online folosesc „Product launch formula” al lui Jeff Walker ca fundație, dar o schimb, de cele mai multe ori, în funcție de client, de produsul pe care-l lansăm. De exemplu, dacă lansez un curs online cu foarte multe module, fac mai multe mail-uri decât dacă aș face lansarea unui audiobook. 

– pentru automatizări: Evergreen, de exemplu. Acolo mă gândesc efectiv la care este Customer Journey. Cum vreau să-l plimb pe om din momentul în care mi-a dat adresa lui de e-mail ca să primească cutare ebook, cum vreau să-l plimb și ce reacții vreau să primesc de la el. Adică, mi-a dat adresa de email: vreau ca a doua zi, după ce a primit ebook-ul, să-l contactez. Ce vreau să obțin de la el în contactul respectiv? – Un feedback. Ok, în a treia zi ce vreau să obțin? Și efectiv construiesc cum aș vrea să fie ping-pongul dintre mine și efectiva persoană. Asta este și la summituri online: Ce vreau să facă clientul în relație cu mine în fiecare zi, din momentul în care mi-a dat adresa de e-mail – până-n punctul final?”

10. Tu zici că email marketingul vinde și trebuie folosit? Ai niște cifre, exemple?

„O, da. Categoric ar trebui folosit de toți. Pot să-ți zic despre o campanie pe care am închis-o acum sâmbătă sau duminică. Lansare de audiobook: primul audiobook al unui autor pe care acum îl dezvolt. Nu este clientul Grai, eu sunt doar consultat pentru el și echipa lui de marketing. Deci, newsletterele nu sunt scrise de mine, au doar feedback-ul meu. Sper să nu greșesc: e produs de 79 lei, vândut 289 unități în 5 zile, prin e-mail marketing către baza de date. Produsul nu este public, nu am făcut deloc social media, nu am făcut deloc Ads, a fost o lansare înainte ca produsul să existe, strategia fiind simplă: vreau să fac lansare înainte ca produsul să existe, ca să iau reacții din baza de date, ca să pot să le implementez ulterior în social media, respectiv, într-o lansare publică. Pentru că lansările prin social media și Ads costă mai scump decât cele pe e-mail.” De ce email marketingul trebuie implementat? Pentru că e mult mai safe să faci teste pe baza de date pe care o ai. Te costă mult mai puțin, și ca timp de creare e cu mult mai puțin.

Înscrie-te în grup și vezi live-ul aici

oana madalina vasiu content marketing

11. La ce mărime de bază de date a fost transmise emailulurile? Să înțeleg că asta deja era publicul cald?

„Da, exact. Nu aș vrea să greșesc, dar cred că e vorba de peste 18 000 de mailuri, dar oameni  care au deschis mailurile nu au fost mai mulți de 5000. Pentru că parte din această campanie este și curățarea unei baze de date, care există, dar nu mai reacționează. Și atunci, dacă mă duc la un client și îi spun: „Dă-mi voie să-ți șterg 6000 de oameni din baza de date, care nu au mai deschis nici un mail în ultimile 6 luni…” – n-o să-i placă de mine. Și atunci, îi zic: „Hai să facem o campanie, să vedem cine reacționează”. Și în baza campaniei, când vede care este open rate-ul și cine reacționează, e mai ușor să-i spui că: „Uite, consider de bun augur să facem o campanie de curățare.”

Citește și: Tot ce ai vrut să afli despre Digital Marketing, dar nu ai îndrăznit să întrebi

12. Cum filtrezi baza de date? Ce înseamnă o „campanie de curățare”?

Fac o campanie din 3-5 mail-uri, în care întreb oamenii dacă mai vor să facă parte din baza de date. Fac totul direct. În mail îi spun simplu: „Dacă vrei să mai fii la curent cu noutățile din lunile următoare, dă replay la acest mesaj, dar dacă nu – fă unsubscribe.”

13. Cum consideri, ce este cel mai important într-un email? Există o structură careva sau tu improvizezi?

”Nu, nu le improvizez. Există niște structuri care funcționează și aș minți să spun că inventez eu apa caldă prin felul în care le scriu. Recomand întotdeauna să căutați șabloane de la specialiști (Jeff Walker, Ben Angel, Tony Robbins). Asta o făceam și continui să fac, iau șabloane de mailuri car îmi vând mie alți autori, le analizez structura, le despart așa ca să-mi dau seama ce au făcut: „A! în prima parte mi-a dat poveste, în al doilea a făcut intro către curs, în al 3-lea a pus prima întrebare…” Pentru prima întrebare, din punctul meu de vedere, cele mai importante elemente într-un e-mail sunt subiectul, mesajul care se vede pe gmail după subject și P.S.-ul, în cazul în care este un email de vânzare sau un email prin care vreau să obțin ceva. Aici scriu un rezumat, pe scurt, despre ce a fost mail-ul, pentru cei grăbiți care fac doar scroll prin mesaj. Și bannerele din e-mail, eu le folosesc ca rezumate ale informației pe care vreau ca să o țină minte omul. Așa e psihologia omului: cauză vizualul, ca să înțeleagă mai repede despre ce este mesajul. Deci, nu pun imaginea de dragul vizualului, ci o pun pentru a pune triggere sau CTA-uri.”  

14. Care sunt instrumentele cu care tu lucrezi?

„Nu am lucrat cu mailchimp de prin 2014, deci nu știu ce face mailchimp astăzi. Nu vreau să zic că nu e bun pentru că nu îl folosesc. Din 2014 – 2015 am folosit ontraport, din 2015 am lucrat doar cu active campaigns. Pentru unii clienți mai folosim și tool-urile lor de CRM pentru a trimite emailuri, dar nu este neapărat cea mai bună decizie.” 

15. Tu faci segmentare, sau nu?

„Da, și dacă întrebi pe cineva cine este Mădălina, la sigur vei auzi că aceasta e Mădălina cu avatarul de client. Deci, cânt și urlu cât de des pot despre avatarul de client, de asta am și ales să lansez acel ebook gratuit despre avatar în speranța că va ajunge la foarte mulți oameni. El simplifică munca extraordinar de mult, deci felul în care fac eu avatarul de client este în baza acelui ebook. Cum anume segmentez este în funcție de avatarul de client. De exemplu, dacă am o bază de date de 10 000 de contacte, și tocmai am creat un produs care are ca avatar de client femeile, nu voi comunica și către bărbați. Sau, dacă voi comunica spre bărbați, voi comunica o campanie separată, care să fie centrată de exemplu pe: „cumpără-i un cadou soției/partenerei tale”.

16. Cum calculezi tu prețurile la texte? Ai putea să ne spui intervalele de prețuri cu care lucrezi?

„Depinde foarte mult și dacă trebuie să fac research înainte. De exemplu, dacă e vorba de ceva necunoscut pentru mine, de exemplu, zona de tech, și vine cineva la mine și-mi spune: „Fă-mi un abonament de content writing pentru 4 articole pentru deep tech, big data, bla-bla, cuvinte din astea din zona tech” – zic: „Ok”. Pe lângă faptul că este copywriting și structura, regulile de SEO de care ține cont echipa noastră, mai există vreo 8, 10, 12, 15 ore de research. Aici prețul se ridică la 2000 de euro. Dacă e vorba de o campanie în aria de dezvoltare personală, depinde: lansarea de curs online în care mi se dă mână liberă să fac tot începe de la 6-7 000 de euro. Dar, din nou, depinde de piața-țintă, despre ce este cursul etc. 

17. Ce ai face pentru o afacere care te-ar plăti până la 300 de euro?

„2 ore de consultanță pentru strategie.”

Treci pe aici: 27 Cărți de Marketing Must Read

18. Cât timp crezi că e nevoie ca un copywriter să prindă limbajul firmei? Trebuie sau nu să iei vocea firmei?

„Depinde de context și obiective. Dacă obiectivul este să vorbești în numele brandului ca nimeni să nu-și dea seama că este altcineva în spate, categoric un copywriter ar trebui să învețe asta. Și pentru că foarte mulți copywriteri mă întreabă cum pot să învețe asta: fii observator în ședințele de echipă, ca să vezi limbajul. Cred că este foarte important ca acel copywriter să învețe să scrie în numele brandului și să cădem de acord cu toții din firmă: cu Customer Care care trimite mailuri, cu cei care scriu pe social media, cu cei care fac email marketing sau cu cei care fac prezentările etc. Să cădem de acord cu cuvintele pe care le folosim și cele pe care nu le folosim, ca să nu existe diferențe foarte mari între felul în care se răspunde la un mail versus felul în care se răspunde pe social media. Mi se pare că abilitatea de a „fura meseria” este extrem de importantă pentru un copywriter. Ca timp, nu cred că mai devreme de 3 luni poți să te aștepți ca un copywriter să scrie bine în numele brandului tău. Dar în alea 3 luni trebuie să-i dai oportunitatea să scrie o grămadă.” 

19. Pentru cine optezi: Copywriter extern sau om intern, pe care-l formezi în timp?

„Depinde pentru ce. Dacă este pentru email marketing și social media – intern. Dacă este pentru content writing, adică să-ți scrie articole de blog sau să-ți creeze ebook-uri, poate să fie extern, dacă este un content writer foarte bun la ceea ce face.” 

20. Cum e cu stilul tranzacțional? Sau e mai bine doar e-mailuri lungi?

Totul depinde de avatarul tău. Dacă avatarul tău e o femeie interesată de educație, caută răspunsuri și este activă în grupuri de educație personală – va citi. Dar dacă ai un avatar – bărbat, CEO într-o corporație, mereu pe fugă – atunci voi merge pe acel stil tranzacțional pentru că el așa comunică. Și foarte important, în ambele cazuri voi strecura câte un mesaj diferit. De exemplu, dacă am 6 mesaje lungi pentru avatarul de femeie, unul va fi scurt/tranzacțional, și invers. Ca să văd cum reacționează.”

21. La ce detalii atragi atenția în avatar, la general, și care anume dintre ele te fac să înțelegi cum să scrii?

„Cele care au legătură cu partea psihologică și emoțională a avatarului. Asta pentru că am avut oportunitatea să lucrez cu un trainer de inteligență emoțională și am avut oportunitatea să înțeleg ceea ce făceam eu intuitiv, și de ce oamenii reacționează la asta. Exemplu concret: Cei mai mulți agenți de Customer Care, care răspund în scris emailurilor de la clienți, sunt îngroziți de momentele când scrie un client nervos. Testele mele de până acum demonstrează că în momentul în care aplic tehnica de empatie în răspunsul pentru un client nervos, în 90% din cazuri conflictul s-a stins sau a scăzut în intensitate. Deci, în momentul când cineva îți scrie nervos și tu răspunzi cu: „Așa este, înțeleg că vă simțiți frustrat… Știu cum vă simțiți, nici mie nu mi-ar fi plăcut”, și ăsta e primul paragraf – de acolo l-ai dezarmat. Pentru că un client nervos vrea să se certe cu tine, ori când tu răspunzi cu empatie, el înțelege că nu are cu cine lupta – că tu ești în tabăra lui.”

Vezi și: Elena Știubei, despre LP-uri, Longreaduri și alte înjurături de copywriting

22. De ce pui accent pe content marketing, și nu pe email marketing?

„Pentru mine email marketingul este un element de popularizare a content marketingului. Adică, dacă eu fac un content și cunosc canale, le folosesc pentru promovare (social media, email marketing, SMS). E diferența dintre instrument și content în sine.”

23. Content marketingul e, în general, mai mult campanie, sau mai mult proces? Și când/cum măsurăm eficiența content marketingul?

„Eu cred că este un proces, și contentul devine instrument în campanii punctuale. Dacă eu am un proces de content, unde în fiecare joi, timp de 6 luni, scot câte un articol pe blog, ăla este un proces. Și dacă în prima săptămână din luna 7, în loc de articol pe blog trimit bazei mele de date invitație la un webinar – o să zic: „Vezi că în emailul 5 ți-am povestit despre asta – aici deja e un instrument.” 

24. Care sunt greșelile de evitat în branding personal?

„Greșelile făcute de mine: când nu am profitat de anumite contexte în care aveam atenția foarte multor oameni, și nu am mutat-o într-un alt loc în care să pot să obțin adresa lor de email sau date de contact, ca să mă asigur că ei devin parte a oarecum viitoarei mele comunități.” 

25. De ce ar trebui să ținem cont când lansăm o campanie nouă pe social media?

Cred că greșelile cele mai mari pe care le văd în social media au legătură cu orele la care se fac postările și 2: postările nu sunt scrise cu un avatar de client în minte. Sunt extrem de multe branduri care, o dată scriu la personal, o dată scriu la singular, o dată scriu pentru bărbat, o dată scriu pentru femeie…. Nu există constanță. Și dacă e lipsă de constanță, atunci e lipsă de tonul vocii, oamenii nu te vor recunoaște.”

26. Ce resurse recomanzi începătorilor?

Russel Brunson, trilogia lui, „Language and Behavior profile”, Disc Test.

Prinde doza de motivație: 121 citate, fraze și aforisme despre afaceri și antreprenoriat (Partea I)