Copywriting-ul este arta de a convinge prin cuvinte. Este o combinație mai mult sau mai puțin optimă între Marketing și Comunicare. Pentru a deveni Copywriter nu trebuie să faci universitate sau școală. De fapt, tot ce trebuie să faci este să te apuci de școala vieții.  Și dacă te întrebi ce are Milionul cu Copywritingul atunci ține minte că domeniul este unul din cele mai plătite subramuri ale Marketingului și se plătește bine pentru Profesionalism și Experiență.

Acest articol este un Guest Post scris pentru Social Media în Culise de către Argentina Botezatu, studentă din Chișinău. Subiectul este inspirat din lucrările lui Jacob McMillen, Alex Cattoni și Neville Medhora.

1. Milionul nu se face peste Noapte

Copywriting-ul nu este doar despre bani. Dacă te bagi doar pentru ei, crede-mă, o să doară. Ca și orice altă ocupație, dacă nu îți place și nu ești pasionat, banii o să fie o motivație foarte slabă. Cum faci Milionul? Fie el în lei sau dolari, milionul îl faci în dependență de efortul depus. Deci, cum lucrează asta?

2. Învață de la cei mai Buni din Copywriting

În primul rând trebuie să te apuci de învățat. Bine, nu ca la școală. Aici e nevoie de altă atitudine. Dacă ai decis serios să faci copywriting (sau măcar să încerci), acesta este primul pas. Dă un search pe Google și vezi ce reprezintă în general domeniul. Sunt un milion de bloguri despre copy și din toate ele găsești tu ceva pe înțelesul tău. 

Și dacă înțelegi bine engleza, uite aici un canal de youtube de la un copywriter stabilit ca să începi cu dreptul și să nu dai cu capul de perete chiar din primele minute. 

Printre altele, titlul este “învață de la cei mai buni”, așa că am făcut o cercetare și uite lista primelor 3 cărți esențiale pe care un copywriter bun trebuie nu doar să le citească, să le înțeleagă, dar și să le (răs)citească.

  1. The Boron Letters – Gary C. Halbert (disponibil doar în engleză): Gary Halbert este unul din cei mai buni experți în copywriting care a condus campanii publicitare de milioane cu succes, iar unele din lucrările sale încă mai aduc venit chiar și fără prezența lor. 

    Cele 25 de scrisori au fost destinate fiului său și sunt o sursă perfectă pentru tine dacă vrei să-ți creezi o idee generală despre domeniu. Scrisorile conțin informații prețioase și foarte utile atât în ceea ce privește copywriting-ul și marketingul direct, cât și sfaturi importante de viață, pe care cu siguranță le vei aprecia.
  2. The Adweek Copywriting Handbook – Joseph Sugarman (disponibilă în engleză): Un ghid de 368 de pagini, bazat pe cursul de 2000$ predat de Sugarman prin anii 70. Nu trebuie să te sperie vechimea, pentru că informația este actuală și a rezistat trecerii timpului. 

    Cea mai bună parte este că citind primești un ghid real, care-ți explică pas cu pas principalele metode și formule cum să scrii copy și să-ți convingi cititorul, sau potențialul clientă spre o acțiune anume, fie ea abonarea la canal, să lase nr de telefon sau să procure produsul tău.
  3. David Ogilvy Despre Publicitate – David Ogilvy (în sfârșit o carte în română, hehe): Dacă vrei să înveți baza copywriting-ului rapid și dintr-o singură sursă atunci cartea asta e pentru tine. Ogilvy (genial om), scrie scurt și clar despre copywriting-ul din culise, cum îți creezi procesul de scriere, despre cercetarea de marketing și cum în general faci copywriting. Toate acestea sunt împărțite pe pași consecutivi, așa că profită din plin și aplică principiile cărții chiar acum (după ce citești tot articolul, doar nu vrei să pierzi milionul, nu?).

Deci, e stabilit, prima ta temă pentru acasă este să citești acest cărți și apoi te apuci și de restul pașilor. Dacă ai dubii cu care din ele să începi, ia-o după lista propusă, nu o să regreți, și plus la asta ordinea nu contează, contează informația.

3. Pune În Aplicare

Nu trăiești doar din citit, trebuie să mai pui și osul la treabă. Da, cunoștințele sunt importante, chiar foarte importante, dar să nu le supraestimăm. Totul se învață mai bine în practică (în afară de filosofie, dar și aici am dubii). 

Deci, după ce ai citit și răscitit cărțile de mai sus, și după ce ai mai privit vreo două video-uri pe această temă, acum e timpul să scrii și tu primul tău material. 

Probabil că te gândești, “Oh, dar nu pot face asta, nu am clienți.” – nu-ți trebuie, “Bine, dar tot nu știu cu ce să încep. Ce ar trebui să scriu în primul rând?” – orice.

Uite, știu că acum te simți confuz și parcă te trage în toate părțile, dar este important să te iei în mâini și să scrii ceva. Ai nevoie de practică:

  1. Scrie un Titlu (Headline): mulți oameni îți citesc titlul, și doar câțiva dau click mai departe să vadă ce ai de spus. De aceea, este important să te înveți să scrii titluri bune, dar bune de tot. 

Câte titluri trebuie să scrii ca să fie bine? Multe. Foarte multe. De obicei, un singur titlul este rescris de vreo 25 de ori, dar aici vorbim de varietate. Așa că cel puțin 100 vor fi deajuns. 

Îți recomand să alegi cel puțin 10 produse/subiecte pe care să le promovezi prin aceste titluri, și tare bine ar fi să fie din diferite domenii ca să înțelegi și tu ce se întâmplă. 

Iar dacă încă gândești că nu știi cum să începi, ei bine, nimeni nu știe, și da, la început suntem proști, dar proști de-a binelea. Dar totuși o să te ajut, începe acest exercițiu: Formula Magică pentru Afaceri Mici și Mijlocii.

  1. USP (Unique-Selling-Proposition): Ce este un USP? Ei bine, dacă este să folosim translate-ul, păi e propunerea de valoare unică, ceea ce te face pe tine mai bun decât ceilalți concurenți. Aici este vorba de tine ca de o companie sau producător. De exemplu, USP-ul la Coca-Cola nu este băutura în sine ci “Deschide și savurează fericirea cu Coca-Cola!”. Practic, ei vând fericire, ei creează amintiri frumoase alături de familie și prieteni, și nicidecum doar o băutură carbogazoasă.

Deci ce faci acum? La fel, alege câteva produse (câte vrei, dar de dorit mai mult de 10) și scrie USP-ul pentru fiecare în parte. Aplică în practică cunoștințele din cărțile citite și nu juca doar pe ceea ce crezi tu despre produs, scrii pentru client nu pentru tine.

Vezi și: Ce este Unique Selling Proposition și de ce ai nevoie de el?

  1. Scrie un articol (blog post): Asta-i partea cea mai ușoară. De fapt, blog posturile fac mai mult parte din content writing, dar este important să știi a le scrie bine. Nu știi niciodată ce subdomeniu alegi, și plus la asta, scrierea articolelor este una dintre primele experiențe pe care le vei adauga în portofoliul tău de copywriter, luând în considerație că printre primii clienți vor fi proprietarii de bloguri.

Așa că asta e cheia. Pentru a scrie un blog post nu-ți trebuie multe, doar un laptop și un pic de net (se poate și foaie și pix). Secretul este să alegi subiecte la care ești expert, așa că dacă știi “101 Metode de a Face un Sandwich cu Brânză din Nimic” ăsta este primul tău subiect. Plus la asta, nu uita să încerci și apele mai reci. Dacă nu ești expert într-un anumit subiect, dar crezi că ar fi bine să scrii un articol sau două, așa, pentru practică, ia și fă-o. Trebuie să învățăm și noi ceva în viața asta.

  1. Email copy: Toate mesajele de tipul “Obține o Reducere de 68% la Cursurile Noastre de Croitorie bla bla bla” sunt copy, și în general aproape orice alt email primit sau trimis în istoria omenirii. Principiul este același, alegi subiectele, scrii emailul și nu-l trimiți. De fapt, ca să vezi cât de bine ți-ai făcut treaba, poți să încerci să trimiți cuiva din apropiați, prieteni sau cunoscuți un USP personal, să vezi cum reacționează. Poate reușești în sfârșit să-ți convingi soacra să nu mai vină atât de des pe la voi, că are și ea casa ei (p.s. Fii atent la cuvinte, nu vrei să-ți superi soacra, crede-mă).

Dacă îți este interesant să afli mai multe despre E-mail Marketing, citește 6 Modalități legale de a colecta o Bază de Emails, sau 4 metode de personalizare a email-urilor, sau Interviul cu Oana Mădălina Vasiu.

  1. Scrie un Scenariu publicitar: Na-ți-o bună. Te-ai găsit tu cu reclama ta. Dar serios. Privește câteva spoturi publicitare, din cele care-ți plac sau și cele care te enervează (Coca-Cola este un geniu în privința reclamei, așa că dă-i un seen). Observă atent linia de subiect și triggerii ce-i folosesc, și apoi poți să faci două lucruri: 

#1 Rescrie scenariul deja existent: o metodă bună de a genera ideii și de a te învăța să editezi materialul tău de la început de carieră.

#2 Scrie scenariul propriu: fie că e pentru un alt produs/serviciu sau chiar și pentru același. Ideea este să te înveți să scrii de la zero, de aceea te-ai învățat mai întâi să scrii titlul, USP-ul și apoi la sfârșit scrii scenariul.

4. Scrie Orice pentru Oricine (Aproape)

Aici începe cariera ta propriu-zisă de copywriter. Și începi prin găsirea primilor clienți. Asta-i partea cea mai grea, adică s-ar părea că este, dar în realitate e mai ușor decât crezi.

Deci cum îi găsești? Sunt sigură că cunoști pe cineva care are propria afacere, mică sau mare, nu contează. Propune-le să scrii ceva pentru ei, fie un flyer, broșură, articol, email sau orice altceva. Ideea este să ai primul client, nu și primii bani. Și nu contează dacă va folosi materialul tău sau nu, tu ai nevoie de practică reală ca s-o poți adăuga în portofoliul tău. Așa, bine, ne-am înțeles. 

O altă metodă este să te înscrii în grupurile de copywriting (sunt din plin pe Facebook) și să-ți oferi serviciile. Poți să ceri și o remunerare, da asta deja de la caz la caz, plus, o să-ți fie mai greu să găsești clienți care să plătească pe cineva fără experiență (greu dar nu imposibil).

Și cea din urmă, dar nu ultima, este să scrii pentru tine și pentru blogul tău (dacă vrei să începi cu content writing-ul). De aceea ai făcut 100 de titluri și 30 de emailuri, pentru practică și experiență. Acum poți să le alegi pe cele mai bune și să le adaugi în portofoliul tău. Cam asta este. Tot de ce ai nevoie sunt 3 clienți unici și o tonă de materiale de copy scrise de tine. 

Trebuie să citești asta: Biblia Copywriterului: 14 sfaturi până la scriere și după

5. Fă Curat În Haosul Din Jurul Tău

Acum că ai experiență și că ai făcut câte un pic din toate, este timpul să faci curat. Nu la propriu. Deși poate n-ar strica nici asta. Dar, să trecem la subiect.

Scriind toate materialele astea cu siguranță că te-ai prins în momente că nu îți place să faci un anumit tip de copywriting. Să zicem că tare ușor ți s-au dat email-urile, dar când ai ajuns la scenariu simțeai că o să mori până-l termini. Iar dacă ai făcut cum trebuie, și ai scris mai multe lucrări, atunci cu siguranță poți face diferența între copywriting-ul care-ți place și ți se dă, și cel care merge așa și așa.

Păi, ideea este să faci curat și să alegi în ce vrei să fii expert. Alege două sau trei specializări din cele câteva propuse și devino pro în ele. Crede-mă, este mai ușor și mai eficient să vânezi un mistreț decât o sută de iepuri.

Cum alegi? Bine, instinctiv. Dacă-ți place bine, dacă nu, treci mai departe. Fie că vrei să faci website copy sau să creezi campanii de vânzări prin email, alegerea e a ta. Un sfat important, alege ceea ce te pasionează, banii îi faci aproape din orice.

6. Alege Nișa Ta în Copywriting

Ca să nu alergi după șapte iepuri odată, este important să alegi o nișă a ta în care să te specializezi. Așa că dacă ai cunoștințe în finanțe, sau ești pasionat de fitness, și crezi că te-ai descurca destul de bine să scrii despre ele, atunci fă-o! 

Serios acum. Dacă îți place un domeniu și mai ești și expert în el ar fi o mare risipă să nu utilizezi acest avantaj. Clienților le plac oamenii care știu despre ce scriu, iar experiența ta în subiectul lui instantaneu te ridică la nivelul de profesional fără să fii nevoit să faci ceva extraordinar. 

În plus, asta îți ușurează viața de copywriter garantat. Atunci când știi ce să scrii și ai încredere în cuvintele tale, nu o să te prinzi niciodată stând cu ochii holbați la o foaie albă, neștiind cu ce s-o umpli ca să termini odată cu asta.

Vezi și: Când și Unde punem virgula în Postări și Ads pe Facebook?

7. Devino Expert

Uite aici te pot ajuta doar cu un sfat, învață mult și pune în practică. După ce ai ales tipurile de copywriting cu care să-ți începi cariera, este timpul să te specializezi și să devii as la ele. Urmează cursuri, citește bloguri utile, scrie pentru clienți anume acest tip de copy și fă-o ca și cum de asta depinde viața ta. Pentru un începător, mai ales unul entuziast și persistent ca tine, nu va lua prea mult timp să afli totul despre domeniul tău. 

8. Lucrează Din Greu (Dar Și Inteligent)

Știi mitul care spune că doar cei ce lucrează mult obțin succesul? Nu este un mit. Pentru că dacă vrei să fii bun în ceea ce faci și pe lângă asta să mai ai și un venit frumușel, păi, chiar trebuie să dai oleacă de transpirație universului, fie și nu în sensul direct al cuvântului. Însă nu trebuie să uiți și de conceptul “Work Smart” care nu doar că îți ușurează viața, dar și te faci mai eficient, nu doar în muncă dar și în viața cotidiană. 

Cum faci asta? Analizează-te. Acum serios, observă și monitorizează, fie pe foaie, fie în notițele telefonului nivelul tău de energie în decursul zilei. Cel mai bine este să faci asta din oră în oră. Notează detaliile, precum: nivelul de energie (de la 1 la 10, 1 fiind cel mai rău), cauzele/activitățile recent făcute sau care le faci în acel moment (asta te va ajuta să faci curat în activitățile dăunătoare eficienței tale). 

Fă acest lucru cel puțin o săptămână ca să vezi care sunt momentele tale cele mai energice în care vei avea destulă motivație să faci copy (nu se ține totul doar pe entuziasm, este nevoie de perseverență și uneori încăpățânare).

Treci cu geana pe aici: Elena Știubei, despre LP-uri, Longreaduri și alte înjurături de copywriting

9. Construiește-ți Propria Afacere

Stop! Care afacere? Vorbim aici de Copywriting.

Da, ai dreptate, vorbim despre copywriting. Dar dacă alegi să fii unul, păi, felicitări, te-ai pricopsit cu o afacere. Pentru că fiecare freelancer, “eu sunt stăpânul meu, lucrez singur, lucrez doar pentru mine”, numește-o cum vrei, păi, fiecare este o mică afacere. 

Practic începi de la zero. Lumea nu te știe. Tu îți găsești clienții, îți distribui lista de sarcini conform timpului, organizezi toată munca, îți construiești un brand propriu, duci evidența veniturilor și cheltuielilor – toate astea la faci tu, exact ca o mică afacere. 

De aceea, când operezi, este important să ții minte că ești o afacere, iar afacerea trebuie extinsă. La ea se lucrează. Și nu se lucrează doar când îți arde ție. O să ia ceva timp până afacerea va merge singură, ca pe roate, dar se merită. Tu meriți.

10. Uite și Milionul (Dacă Încă-l Mai Vrei)

Ta-da! Milionul. 

Bine, totul depinde de tine. Fie că vrei să faci copywriting, sau deja ai decis că nu e pentru tine, trebuie să ții minte mereu că milionul te așteaptă. Dar pentru el se muncește, și din greu, și cu capul. Și dacă banii nu aduc fericirea, atunci pasiunea o aduce. Pentru că copywriting-ul nu este doar despre vânzări, conversii, beneficii și bani. 

Copywriting-ul este o artă. Este arta de a spune lucrurilor pe nume în trei cuvinte, de a ajuta potențialul client să facă alegerea cea mai avantajoasă pentru el. În fond, dacă te apuci de copy, practic faci lumea mai bună, alegând să promovezi și să răspândești idei care merită și produse/servicii cu adevărat utile.

Să Recapitulăm: Cum Faci Milionul Din Copywriting (calea ASAP)

  1. Nu-l faci peste noapte, dar dacă te apuci pentru că îți place, e pe vine.
  2. Învață de la copywriterii buni: citește cărți, bloguri, mergi la cursuri, abonează-te la newslettere etc.
  3. Pune în aplicare tot ce înveți. 
  4. Scrie pentru primii clienți (fie și gratis). 
  5. Alege două sau trei tipuri de copy pe care îți place să le scrii (poți să le schimbi oricând).
  6. Decide-ți nișa. Alege din ceea ce știi deja sau domeniile de care ești pasionat/ă.
  7. Devin-o expert în nișa și specializarea ta.
  8. Work smart & hard. Nu fi descurajat, cu timpul o să înțelegi că merită.
  9. Tu ești propria ta afacere, lucrează la ea ca un adevărat fondator, cu entuziasm și perseverență. Crede în afacerea ta. Crede în tine.
  10. Uite și milionul.

Vezi: 100 idei geniale de Copywriting de la Companii de Top

Acum că-mi știi secretele, poți să dai start concurenței dintre noi. Glumesc, glumesc. Chiar mă bucur că ai ajuns până la capăt, în curând vom avea ce învăța unul de la altul. #copygang :))