Nume, Prenume: Ion Guștiuc
Activitate: Antreprenor
BrandJustConsult – Cetățenie Română
Piață: Republica Moldova, România
Echipa: > 70 oameni 
Cifra de Afaceri: > 1 000 000 euro

Ce înseamnă JustConsult?

JustConsult – Cetățenie Română, se poziționează ca o companie juridică ce oferă peste 140 de servicii: eliberarea pașaportului, buletin românesc, permis de conducere, ajutor în problemele cu fiscul, procuratura etc.

Oamenii, odată ce dețin un document ce atestă că sunt Români, pot întâmpina anumite probleme și greutăți, pot nimeri în niște scheme mai grave unde, un simplu cetățean nu se descurcă cu organele de stat. Respectiv, frica asta ne poziționează pe noi ca fiind o companie ce prestează anumite servicii pe care omul singur nu le poate face.

Trage cu ochiul: Ruslan Cojocaru: ”În 2020 am înțeles greșeala fundamentală a modelului de business”

De unde vii tu și care a fost calea ta de business?

Ion Guștiuc e un simplu băiat de la țară, din satul Sărăteni, raionul Hâncești.

Primul meu business a fost cu pepeni verzi și galbeni. Normal că nu am avut mare succes. Ce copil la 12 ani știe că fructele trebuie păzite de hoți? Respectiv, în fiecare seară eu mergeam la prășit, îngrijeam roada mea, iar când începeau să se coacă – vecinii mă furau. Și în primul an, normal, am fost pe minus. 

A doua încercare a fost în Rusia, anii 99 – 2000. Am lucrat o vară întreagă, iar la urmă m-au furat și am rămas cu nimic. Mai exact, 100 de dolari pentru drumul spre casă. De atunci am prins o ură și am spus că eu voi deveni jurist, procuror, așa ca să lucrez pentru dreptate și lege. Deci uite, JustConsult are cuvântul just, un cuvânt valoare pentru mine încă decând eram copil. 

Povestește despre perioada de carantină, cu ce v-ați confruntat?

La sfârșitul anului 2019 JustConsult avea planuri ambițioase. Noi nu am simțit necesitatea implementării unei strategii anticovid, nu știam că virusul se va extinde. Adică la acest capitol – am frânat tare. 

Citește: Eugen Boico: Ce facem cu evenimentele, afacerile și echipele pe timp de Covid și după carantină

Știind că avem cota piață de aprx. 16%, mizam pe o extindere, perfecționare, concurență sănătoasă. Visam și nu dăm înapoi – planurile noastre sunt și acum pe hârtie.

Din cauza anumitor probleme ce le întâmpinam cu trasportul oferit de partenerii noștri, am decis să facem niște schimbări în acest domeniu. În noiembrie, am comandat 4 microbuze noi, Business Class Mercedes. Am mai adăugat aproximativ 20 000 euro în fiecare microbuz, în confort, scaune ortopedice, sonorizare etc. Am adus pe piață cel mai bun transport pentru călători. Am vrut cclienții noștri să aibă parte de cele mai bune standarde de calitate, securitate, confort, aerisire, climatizare, distanță etc. Am comandat microbuzele în octombrie 2019, iar ele au fost gata de a fi folosite în martie. Surpriză – Covid.

Aici urmează partea interesantă și complicată, ca un antreprenor care am luat aceste microbuze în leasing pe 4 ani, ce crezi că se putea întâmpla? Exact, am folosit toate rezervele din casă, împrumuturi, și din aprilie deja am contractat primul credit operațional, numai să nu dau pe nimeni afară.

Îmi fac mari griji pentru echipa mea, fiindcă ei sunt instruiți, sunt pregătiți, au trecut perioada de probă, ei deja sunt buni pentru lucrul nostru, în domeniu nostru. 

Prinde ceva util: Cosmin Daraban: provocările Afacerilor în lansarea unui Magazin Online

Cum ai reușit să treci peste această criză?

Sportul și efortul fizic, cu asta am reușit să trec peste criza psihologică. Asta lucrează în felul următor: la problemele de business, cu credite și bani lipsă tu dai efort fizic. Doar nici un antreprenor nu își pune capăt zilelor din cauza unei greutăți. Dacă ai pierdut un milion îl vei face din nou – și tot așa. Antreprenorul trebuie să fie pregătit de eșecuri și să le depășească, și să ia tot asta ca pe o lecție.

Imaginează-ți că pandemia se prelungește și ești obligat să închizi afacerea actuală, ce planuri ai?

Din cauza cererii din această nișă, sunt convins că afacerea asta încă se va ține, ani buni. Cu criză, fără criză, la oameni expiră pașaportul, permisul, buletinul, se nasc copii, divorțează, infracțiuni, delapidări de bani, etc. De lucru este, chiar foarte mult. Eu nu știu de ce aș renunța. Foar dacă acest domeniu ar deveni neinteresant pentru mine. 

În cazuri excepționale eu mă gândeam că mă pot întoarce în imobiliare pe plan juridic, totuși am avut experiență în domeniu. Mă mai frământă și idei din domeniul de agricultură și anume ideea de seră.

Cu ce v-ați confruntat voi ca brand în perioada martie, aprilie, mai?

Aproape 2 luni am oprit tot. Concluzie: nu trebuia să facem asta. Au plecat toți acasă, outsourcing. Ce am putut să-mi permit în această perioadă, asta a fost salariu minim pe țară, deci un minim necesar a fost la toți împărțit. 

A fost complicat, în special revenirea la birou. După 2 luni de stat în casă, oamenii au ieșit puțin din această zonă de lucru și au intrat în zona de confort. Erau mai relaxați, plus erau și în depresie poate mai gravă ca și mine. Eu nu puteam înțelege cum un lucrător poate avea o depresie mai mare decât un antreprenor care are pe capul lui 70 de angajați și 4 credite, dar e posibil.

Vezi și: De vorbă cu Oana Mădălina Vasiu: „Email Marketingul este un element de popularizare a Content Marketingului”

Ce sfat ai pentru tinerii care vor să devină antreprenori, dar au probleme cu planificare?

Am participat la peste 300 de traininguri, dintre care cam 30 sunt despre time management. Ce am înțeles este că totul începe de la o agendă, caiet fizic, sau google calendar. Zilnic sau săptămânal meditezi singur cu tine despre ce planuri ai și le notezi în calendar și le desparți cu zone verzi (15 minute pauză) în care poți răspunde la apeluri sau mesaje etc. Și uite așa devii ”fanat” al planificării.

Ce ai recomanda tu studenților să facă în timpul învățământului, pentru un venit suplimentar?

Să-și aleagă ceva de suflet. Îți place marketingul – citește despre marketing! Eu interzic startup-uri din start, deoarece tu trebuie mai întâi să te dezvolți într-un anumit domeniu. Acum e important să nu dormim, deoarece din spate ne calcă nu alți oameni din domeniu, dar roboții: inteligența artificială.

Citeșe la fel: Corneliu Sau: „Mai bine Investește în Marketing 20 000, decât 18 000 euro”

Vă ocupați profesionist de TikTok?

Este o provocare TikTok-ul. Eu ca antreprenor consider că încă nu se merită și nu trebuie de dat mulți bani aici. Ce ține de JustConsult, totul este externalizat, doar contentul îl facem la noi. Deci resursa de timp, remunerare și content este a noastră, resursa de executare și plasare este externalizată.

Interesant, cum crezi: TikTok pentru Afaceri: 11 sfaturi pentru o promovare ieșită din tipare

Recomandă 1 – 2 cărți:

  1. ”Lupta pentru foc” de J.H. Rosny Aine
  2. ”Excelență în afaceri” de Jim Collins.
  3. Coach International Ericsson – o universitate foarte puternică de couch.