Nume, Prenume: Ruslan Cojocaru
Activitate: Antreprenor
Brand: Tucano Coffee & Oliva
Piață: de bază Moldova și România + locații test în 9 țări precum Rusia, Olanda, Germania, Cipru, EAU etc.
Filiale și Locații: 4 în Republica Moldova + >13 România ( București, Cluj, Târgu Mureș, Pitești, Iași, Craiova)
Echipa: aprox. 200 oameni 
Cifra de Afaceri: >7 000 000 Euro încasări anuale

Ce înseamnă Tucano Coffee?

Tucano este pe piață deja de 9 ani. Diferențierea Tucano comparativ cu alte coffee shop-uri e că noi vindem mai mult atmosferă decât cafea, deci asta e produsul nostru de bază – atmosfera, începând de la băieții noștri sfârșind cu vibe-ul ăla de love and peace.

Asta e o cafea de specialitate, „O cafea de nivelul 80+„, îi spunem noi. Iar al doilea diferențiator e laboratorul nostru propriu de cheesecake-uri în care ne specializăm. Le facem după rețeta noastră deosebită, nu e o rețetă clasică, mai low fat, mai locale și mai adaptate.

Vezi și: Corneliu Sau: „Mai bine Investește în Marketing 20 000, decât 18 000 euro”

Ce spun Clienții despre Prețurile Tucano Coffee?

Clienții noștri sunt conștienți de 3 criterii:

1. Produsul pe care-l oferim e un produs scump ca esență. Noi cumpărăm cafeaua verde, de 4-5 ori mai scumpă decât cafeaua ordinară, care se vinde de obicei în coffee shop-uri.

2. Începând de la mașini de cafea, râșnițe, investiția într-un local este enormă, de la 100 la 200 de mii euro. Acum ne-am învățat să facem localuri mai mici care-s mai ieftine. 

3. Asta e o posibilitatea de a filtra oaspeții, când ai un price mai up. Atmosfera noi nu o declarăm, atmosfera trebuie să fiu pur și simplu simțită. Deci asta sunt băieții / bariștii pe care noi ne străduim să-i selectăm cu grijă. 

Plus eu cred că un moment important este continuitate echipei, care s-a format încă de la deschidere. Da, Focul nu s-a stins pentru perioada de covid. 

Care este sercetul menținerii aceluiași nucleu a echipei?

Eu sunt perfecționist și nu cred că sunt bun ca manager. Scopul meu principal e să-mi dezvolt echipa, să-i ajut să-și descopere talentele și să nu-i încurc.

Cred că orice antreprenor în afacere trebuie să transmită multă energie, chiar dacă el nu stă de dimineață până seara în afacere. Aportul meu cel mai mare e că pompez o cantitate enormă de energie în rândul membrilor echipei. În plus, orice greșeală făcută de mine sau de băieți o tratez ca pe o lecție și nu motiv de pedeapsă. 

Despre Online: Cosmin Daraban: provocările Afacerilor în lansarea unui Magazin Online

Care au fost planurile voastre la început de an, cu ce provocări v-ați confruntat în perioada Carantinei și care sunt rezultatele?

Metaforic vorbind, dacă am planificat anul pentru nota 10, noi l-am finalizat la -1. Per total, suntem pe minus în 2020. Un minus pe profit, dar plus pe cash flow datorită specificului afacerii noastre, amortizărilor. Ce concluzii am făcut?

1. Am înțeles greșelile fundamentale ale modelului. Am înțeles că focusul pe locații mari este mai puțin semnificativ, decât partea de To Go. Astfel, am găsit un model nou de business cu un ROI cu mult mai bun.

2. Marea descoperire personală a fost ce echipă extraordinară am. Au fost perioade când salariile erau pe minim-minim, defapt și la moment nu sunt la nivelul care erau și nu a plecat nimeni din oamenii cheie, ba chiar mulți dintre ei muncesc cu mult mai mult.

3. Am devenit mult mai efecienți financiar. Am implementat un sistem de la Ron Hubbard și asta ne-a ajutat mult să facem regulă în finanțe.

Plus, în 2020 am început să facem un fel de gamification: pentru fiecare a 15 vizită noi plantăm un copac. În local avem un Board, unde oaspetele își scrie numele și indicăm numărul de copaci plantați. Avem oaspeți care au 15 copaci plantați și asta doar în câteva luni.

Citește și: Eugen Boico: Ce facem cu evenimentele, afacerile și echipele pe timp de Covid și după carantină

Ce greșeli ați mai făcut, cum ieșiți voi din 2020 și care sunt concluziile tale de business?

La început făceam așa „hai să vindem și asta, și asta, și asta…„, făceam multe și necalitative. Ca retrospectivă – dezastru. Și, în general, totul era făcut pe o strategie incompatibilă cu noi.

Concluzie? Cred că trebuia să alegem o singură direcție și să mergem pe ea. Asta vreau să facem în 2021: să alegem și să mergem pe o direcție, făcută bine și profund.

A fost un an foarte bun din punct de vedere al familiei. Am comunicat mult cu copiii și părinții, mai puțin fizic, mai mult emoțional. A fost un an mai intens din punct de vedere al relațiilor mele, și asta mă bucură.

Care dintre business-uri Tucano și Oliva e mai challenging pentru tine și de ce?

Eu cred că ambele sunt challenging și interesante: Oliva pentru că e bucătărie cumulte procese, iar Tucano pentru modelul de franciză și ambiția de dezvolta un brand internațional pe o piață mult mai mare, decât piața din care a crescut.

Prinde ceva util: 6 lecții de Business cu Sânge Rece

Ce poți spune despre dezvoltarea voastră în România?

România nu e o piață deloc ușoară, dar nici nu e cea mai grea. E o piață cu un potențial mare și trebuie înțeleasă.

Pentru noi e greu, deoarece avem departamentele de marketing și R&D (research and development) ampalsate la Chișinău. Incursiunile priodice în București sau în alte orașe, nu e de ajuns pentru a înțelege bine piața. Cu atât mai mult că România rămâne a fi o piață destul de diferită regional: Iașul e una, Timișoara e altceva. Îți dau un exemplu?

Produsul care-l vindem în București diferă de produsul care se vinde în Chișinău. În București avem un produs mai low fat, low sugar,  mai mare accent pe fresh-uri comparativ cu Chișinăul, etc. 

Ce trebuie să știu despre franciza Tucano în România?

Franchise Fee pentru locațiile standarde constituie 12 000 euro, iar pentru locațiile mici  6 000 sau 8 000 euro. Acest fee include instruire de 2 săptămâni. 

  1. Investiția într-o locația standart variază de la 100 000  la 200 000 euro. Vorbim de locații în Mall-uri, la intrări de mall-uri , cu Terase, dar sunt și street locații.
  2. Investiția în locațiile mici constituie 40 000 – 60 000 euro. 

Royalty se plătesc lunar din încasări: în primul an ai 3,5% + 1% pentru Marketing, apoi ai 4,5% +1% pentru Marketing.

Recuperarea investiției pe locațiile mari are loc în 3-4 ani, iar pe cele mici e mai scurtă, dar încă nu avem cifre concrete, suntem în perioada de test. Abia a fost deschis unul în Chișinău. 

Cine e role model pentru tine pe zona de Business?

Steve Jobs, din motiv că el a avut curajul să vadă lucrurile altfel și a revoluționat lumea, modul în care noi trăim. Tot ce făcea, o făcea frumos. Elon Mask este un erou, 3 business-uri diferite și toate 3 au avut un succes colosal.

Dacă mai locali, urmăresc și apreciez activitatea lui Nicolae Pojoga (Dulcinella), Mihai Cociug (Dina Cociug), Alexei Chișlaru, Dima Voloshin, Iulian Dascălu.

Vezi la fel: 11 idei despre Management și Sisteme în Afaceri de la Alexei Chișlaru