Promovarea pe rețelele sociale a devenit o bucată de boală încă de prin 2016. În 2021 însă simptomele s-au acutizat. Odată cu boom-ul și popularitatea Facebook, Instagram și, mai nou, TikTok, au apărut o mulțime de experți peste noapte, iar toate afacerile s-au aruncat la promovat pe Facebook ca niște căței la oase. 

Iar atunci când te trezești pe Facebook, oare ce contează mai mult: să știi cum să te promovezi corect sau important e să ai o pagină, iar restul detaliilor le prinzi din mers?

Se pare că cel de-al doilea principiu l-au aplicat nu doar unele afaceri care nu au avut buget de specialiști, dar și unii oameni care au hotărât să se inițieze în profesia de Facebook Marketer.

Cursuri de Facebook Marketing sau Specialist Fulltime?

De regulă, aceasta e principala dilemă unui antreprenor: să facă niște cursuri și să-și promoveze afacerea singur sau să angajeze o agenție sau specialist de la care să ceară rezultate concrete. Să fie clar din start că, în acest caz, nu există o decizie corectă sau greșită. Totul depinde de scopurile afacerii, de bugete și de resursele (inclusiv timp) pe care deținătorul de business este gata să le investească în promovare.

Prinde ceva util: 80+ Bloguri de Marketing și Antreprenoriat din Moldova și România

Deoarece toată lumea vrea rezultate, și rezultate bune, vezi mai jos cele 5 criterii care îți vor economisi timp și te vor ajuta să alegi din start un specialist/agenție profi. Iată ce întrebări ar trebui să-i pui specialistului încă la prima întâlnire pentru o viitoare colaborare:

1. Cum se stabilesc și se schimbă KPI-urile de la o lună la alta?

Aici vorbim despre rezultate concrete. Avem nevoie de vânzări, pentru că, în marea lor majoritate, afacerile sunt medii și mici, și tu, probabil, ca deținător de business, ai KPI în cifra de vânzări. În așa caz, în vârful pâlniei va sta CPO (cost per order) – adică costul per comandă înregistrată. La etapa de tranziție se va regăsi CPA (cost per action) – adică costul acțiunii dorite (comandă pe site, dacă vinzi ceva pe site, adăugarea produsului în coș, completarea formularului, apel etc.) 

O altă etapă de tranziție e CPC (cost per click) – care e costul trecerii dinspre Ad pe site. Iar elementul inferior al pâlniei de vânzări ține de CPM (cost per mille) – adică costul pentru afișarea la 1000 de oameni. Ai nevoie de acest indicator pentru a înțelege conversia din click. Acest indicator îți arată cât de interesant e Ad-ul, dar și cât de corect e targetată audiența.

De ce KPI-urile ar trebui să se schimbe, adică, să crească? Pentru că atunci când promovarea pe Social Media se face corect și bine, indicatorii cresc și rezultatele spre care tinde afacerea – la fel, crește.

2. Micro sau Macro-conversiile: Ce e mai important?

De cele mai multe ori, specialiștii în promovare pe Social Media se împart în 2 tabere: adepții Microconversiilor și adepții Macroconversiilor. 

Cei din prima categorie cred cu sfințenie în engagement și awareness (notorietate). Pentru ei, postările distractive și informative sunt pe primul loc. Deși ele nu aduc vânzări, pot aduce interacțiune cu publicul și creșterea numărului de fani activi. Adepții Macroconversiilor, din contra, cred numai în vânzări. Pentru ei, engagementul e floare la ureche și ei setează postări sponsorizate la greu. 

Fii în top: 22 tendințe în Marketingul din 2021

De ce ambele extreme sunt greșite? Pentru că trebuie luată în calcul etapa din Customer Journey la care se află clientul. Și în aceste două direcții trebuie să existe un echilibru. Pe de o parte, nu poți vinde întruna, pentru că oamenii obosesc de mesaje promoționale. Pe de altă parte, nu poți doar să distrezi oamenii la infinit cu glume și conținut interactiv. Aici e important să dozezi conținutul și să construiești o strategie în funcție de tipul de audiență.

3. Care e diferența dintre postări și campanii de Facebook Ads?

Subiect asemănător cu ceea ce s-a discutat mai sus. Postările din pagină au rol informativ/distractiv și se adresează fanilor existenți ai paginii, adică oamenilor care te cunosc și te urmăresc. 

Campaniile de Facebook Ads, pe de altă parte, presupun mesaje de vânzare și țintesc, de regulă, audiențe diferite în funcție de scop. Pentru cele 2 direcții e nevoie de content diversificat și adaptat. Și ce noroc că poți măsura impactul direct din indicatorii Facebook.

4. Cum stabilește audiența sau ce este Facebook Search?

Identificarea publicului-țintă este prima și cea mai importantă sarcină înainte de lansa o campanie pe Facebook. Cu siguranță, deja ai în minte o imagine a publicului tău țintă, dar să știi că aceasta e doar o ipoteză. În realitate, lucrurile pot sta diferit, și primul pas pe care trebuie să îl faci este să verifici dacă ipoteza ta corespunde cu realitatea.

Citește și: De ce te doare capul de la Strategia de Marketing

Adică, să identifici care e limita maximă de solicitare a brandului tău. În acest scop se utilizează Ad Manager. Știe specialistul tău să identifice corect audiențele?

Dar ce știe despre Facebook Search și posibilitățile de concretizare a caracteristicilor publicului-țintă? Inclusiv a audienței concurenților?

5. Cum se planifică bugetul de promovare?

Bugetul se planifică, la fel, reieșind din scopuri, dar și din etapele strategiei de promovare. De regulă, logica este următoarea:

  1. Atragi audiența pe pagină
  2. O aduci pe site
  3. Lucrezi pentru conversii prin Promoted Post
  4. Faci Retargeting

În acest scop, la începuturi, se fac campanii de test și se urmăresc rezultatele. 

Ai observat că până acum am vorbit doar despre Facebook? Pe Instagram, de exemplu, lucrurile stau puțin diferit. Acolo mai ai și Stories, ții minte? 

Vezi aici: De ce Digital Marketing? Interviu cu Vadim Cușnir pentru Artcor

Bineînțeles că aceste 5 criterii nu sunt nici pe departe singurele pe care ar trebui să le iei în calcul. Ele sunt însă esențiale. Pentru toți, la o primă privire, Facebook Marketing nu e mare filosofie. Atunci când vrei însă vânzări, cunoștințele aprofundate îți sunt de mare folos.

Nu am vorbit aici despre Activele Digitale – cheia și identitatea unei afaceri pe Facebook, și cât de important este ca accesul la cele 4 Active Digitale să fie în mâinile deținătorului de business.