Imaginează-ți o cameră plină de milionari, unde poți să intri și să-i întrebi orice. Acesta este Clubhouse. O rețea socială doar audio, bazată pe conversații live. 

Comunicarea live este o carte de vizită și principala diferență dintre Clubhouse și alte rețele sociale și mass-media moderne, unde conținutul poate fi întotdeauna amânat pentru altă dată. În Clubhouse conversațiile sunt doar aici și acum și fiecare conversație este unică – a doua nu va fi niciodată exact la fel, ca în viața reală.

Autorii serviciului împiedică consumul amânat. Dacă încerci să înregistrezi o conversație, aplicația afișează un avertisment cu privire la o posibilă blocare a contului.

Cine a creat aplicația Clubhouse?

Dezvoltată de antreprenorul Paul Davison din Silicon Valley și fostul angajat Google Rohan Seth, aplicația a primit finanțare de aproximativ 12 milioane de dolari de la firma Andreessen Horowitz în luna mai și a continuat să crească.

Clubhouse este una dintre rețelele de socializare cu cea mai rapidă creștere în 2021: în mai puțin de două săptămâni, s-au înregistrat aproape 2 milioane de oameni, aplicația atrage vedetele și sute de milioane de dolari investiții. 

În SUA, această rețea socială se află pe locul 7 în AppStore la secțiunea „Social Media”, iar Internetul izbucnește cu mesaje: „Vreau o invitație pentru Clubhouse”.

Vezi: Tot ce ai vrut să afli despre Digital Marketing, dar nu ai îndrăznit să întrebi

Cum a crescut Clubhouse? Iată dinamica creșterii:

  • în decembrie 2020 – 600.000 de utilizatori;
  • la începutul lunii februarie 2021 – 2.400.000 de utilizatori activi (conform revistei americane Adweek).

Acest startup costă 1 miliard de dolari momentan.

Creatorii Clubhouse au ales momentul potrivit pentru lansare. Serviciul a pornit la începutul pandemiei și a crescut brusc în mijlocul Covid-19. 

Există două categorii de oameni – „uau, o rețea socială nouă” și „la naiba, o altă rețea socială nouă”.

Toți vor să se înregistreze acum pe Clubhouse. Elementele exclusiviste (doar pentru iPhone, doar pe invitație) au generat mult hype în jurul aplicației. Poți intra în aplicație doar cu invitație, funcționează numai pe iOS și tot ce poți face acolo este să asculți sau să vorbești.

O “cameră” de chat poate avea până la 5000 de persoane. Pentru a participa la o conversație, trebuie să primești acces: apasă butonul „ridică mâna” și abia atunci creatorul conversației îți poate permite să vorbești. 

Cum a devenit populară aplicația Clubhouse?

Popularitate aplicației a început datorită celebrului antreprenor Elon Musk, care pe 31 ianuarie a scris pe Twitter că urmează să fie intervievat în Clubhouse. Apropo, „camera” era plină. Interesul pentru aplicație a crescut tocmai la începutul lunii februarie. Coincidență? Nu cred.

Recent, i-a sporit valoarea, după ce Elon Musk și directorul executiv al platformei de tranzacționare Robinhood, Vlad Tenev, au avut o convorbire pe această rețea.

Pe 13 februarie, directorul executiv al SpaceX și Tesla, Elon Musk, l-a invitat pe președintele Vladimir Putin la o „conversație” audio doar pentru invitații Clubhouse. Musk a etichetat contul oficial de Twitter al lui Putin.

În următorul tweet, Musk a scris: „было бы большой честью поговорить с вами”, ceea ce înseamnă: Ar fi o mare onoare să vorbesc cu Dumneavoastră. Ambele tweet-uri au obținut aproape un sfert de milion de aprecieri și peste 20.000 de retweet-uri, dar liderul de la Kremlin nu a răspuns încă la invitația lui Musk. 

Citește: Da sau Ba: Ce facem cu Recenziile Negative pe Facebook?

Un utilizator poate să ofere maxim 2 invitații. În România au apărut oportuniștii, care au găsit o metodă ușoară de a face bani, pe seama invitațiilor în aplicație. Invitațiile au început să se vândă și pe OLX. 

Facebook construiește un nou produs pentru a concura cu Clubhouse?

Rețeaua socială, care are o istorie de clonare a concurenților săi, a început să lucreze la un nou produs de audio chat.

Instagram, în 2016, a copiat una dintre caracteristicile de marcă ale rivalului Snapchat, Stories, care le permite utilizatorilor să partajeze videoclipuri și fotografii temporare. Anul trecut, Instagram a lansat Reels, un produs video asemănător cu TikTok. Atunci când serviciul de teleconferință Zoom a devenit popular anul trecut, Facebook a creat rapid Rooms, un serviciu de chat video de grup. Și anul acesta, Facebook a lucrat la un produs concurent pentru  Substack, serviciul popular de newsletter

De asemenea, și alții încearcă să concureze cu Clubhouse. Twitter testează un produs numit Spaces, care oferă o funcție similară de audio chat.

Clubhouse a fost blocat în China, după ce a atras un număr destul de mare de internauți chinezi, care discutau diverse subiecte, inclusiv subiecte sensibile din punct de vedere politic, precum: protestele din Hong Kong și statutul politic al Taiwanului.

La fel: Alexandr Kantsler, despre viitorul conținutului video pe Facebook, Instagram și TikTok

Pe cine poți întâlni în Clubhouse?

Titanii tehnologiei au început să apară ocazional pe Clubhouse. Elon Musk, cea mai bogată persoană din lume, a fost de acord să fie intervievată pe Clubhouse de doi tehnologi din Silicon Valley, Sriram Krishnan și Aarthi Ramamurthy, care găzduiesc un talk-show pe aplicație, numit „Good Time”. Acest lucru a stârnit și mai mult curiozitatea oamenilor.

Majoritatea utilizatorilor și, în consecință, camerele și cluburile vorbesc limba engleză (momentan). Dezvoltatorii sunt absolvenți de la Stanford și foști dezvoltatori Google. Serviciul a început să se răspândească în Stanley Valley. Majoritatea utilizatorilor sunt asociați cu domeniul IT, digital etc.

Top 11 personalități populare din Clubhouse

Îi poți asculta și chiar comunica cu ei în rețeaua socială:

  1. Elon Musk (elonmusk)
  2. Mark Zuckerberg (zuck23) – creatorul Facebook
  3. Jack Dorsey (jackjack) – fondatorul Twitter și Square
  4. Adam Mosseri – șeful Instagram-ului
  5. Jack Conte – fondatorul Patreon
  6. Oprah Winfrey (owntv)
  7. Paris Hilton (parishilton)
  8. Gwyneth Paltrow (gwynethpaltrow)
  9. Ashton Kutcher (aplusk)
  10.  Drake (drake100)
  11.  Jared Leto (jaredleto)

Ce spun influencerii din România despre Clubhouse?

Ciprian Susanu, consultant în digital marketing, a anunțat pe contul său de Facebook, primul Clubhouse din România cu early adopterii acestei aplicații, pe tema Influencer Marketing. 

Dragoș Stanca antreprenor și investitor cu expertiză în media și transformare digitală: După Facebook, hop iată că și Twitter se grăbește să cloneze rapid conceptul Clubhouse: meet „Twitter Spaces” (global rollout in progress, după beta în decembrie).

Marius Sescu, specialist în marketing online: Nici nu am apucat să testez ClubHouse, din motive de Android, că deja Facebook și Twitter au anunțat funcții noi, adică clone ale aplicației. Dacă vă întrebați ce e ClubHouse nu ați pierdut nimic, e MiRC, varianta audio, camere de chat în care oamenii se adună și discută pe diverse subiecte. Mulți se entuziasmează acum pentru că lumea bună din tech e pe acolo, vorba aia, nu intri zilnic în aceeași cameră (virtuală) cu Elon Musk.

Cristian Manafu este unul dintre bloggerii activi din România și cunoscut organizator de evenimente business-to-business. Din 2008, activează ca trainer și consultant în social media. A anunțat un eveniment: Clubhouse for Brand în Romania programat pentru miercuri, 17 februarie, începând cu ora 18:00: Dacă reprezentați un brand activ în social media, dacă lucrați într-o agenție de PR sau digital, dacă sunteți creatori de conținut, vă aștept alături de Robert Katai (Content Strategist), Sebastian Olar (Creative Director) și  Laurențiu Ion (Digital Marketing Manager, PepsiCo) să discutăm despre oportunitățile oferite de senzația momentului.

Momentan, Clubhouse reprezintă o acaparare virtuală a teritoriilor, iar adoptatorii timpurii au ocazia să adune un public considerabil –  dacă pot intra în aplicație. Antreprenorii, investitorii și artiștii ar trebui să participe la această goana după aur cât mai curând posibil și să înceapă să lucreze din greu pentru a-și construi un public, deoarece, peste trei sau șase luni, va fi mult mai dificil.

Dacă acest format „lovește” utilizatorii, atunci trebuie să fii pregătit pentru o revoluție în lumea SMM.

Citește și: TikTok pentru Afaceri: 11 sfaturi pentru o promovare ieșită din tipare

Clubhouse va deveni noul TikTok? Nimeni nu știe în ce direcție va crește această rețea, dar este evident că astăzi interesul pentru ea este imens.