Avatarul sau Profilul Clientului este imaginea clientului ideal, cu toate caracteristicile, mofturile și piticii din capul lui. Este omul căruia îi vinzi, de fapt, produsul/serviciul tău. Un brand poate deservi pe toată lumea doar dacă e pâine. Și așa, pâinea există de mai multe feluri, deci, și aici sunt preferințe. 

Așadar, atunci când vorbim despre avatar, avem în gând omul care are realmente nevoie de produsul/brandul tău. Cel căruia tu, prin brandul tău, îi rezolvi o necesitate. Poți mult și bine să creezi mesaje, imagini și tot felul de conținut, dar dacă habar n-ai cui te adresezi, vorbești cu toți și, în același timp, cu nimeni. E ca și cum ai ieși în stradă să vinzi pesmeți. De unde știi că oamenii care au nevoie de pesmeți merg pe lângă secția de poliție? Nu e mai logic să mergi în parc? Că acolo ai putea găsi mămici cu copilași, potențiali consumatori de pesmeți. La fel funcționează lucrurile și pe Digital. 

Ai înțeles acum de ce e important să știi cui te adresezi? Exact: ca să faci economie de timp, bani și energie. Așadar, cum definim Avatarul Clientului? Iată 5 sfaturi de care ar fi bine să ții cont:

Ai citit asta?: 7 trucuri în analiza corectă a concurenților

1. Ascultă-ți publicul-țintă

Atunci când începi să-ți definești Avatarul Clientului fără a interacționa cu oamenii, irosești bugete. Da, înveți din greșeli, pentru că pornești de la o teorie, o scrii pe o bucată de hârtie și începi să investești campanii plătite în ea. Cu timpul, prin metoda excluderii, vei înțelege unde greșești, dar îți va lua mai mult timp și bani. 

Atunci când însă vrei să țintești exact oamenii potriviți, trebuie să pui întrebări și să citești, cu atenție, răspunsurile. Atunci când interacționezi, în numele brandului, cu oamenii în comentarii la postările de pe pagina afacerii tale, afli tot ce-ți trebuie să știi despre ei. Iată de ce e o greșeală enormă să ignori oamenii și să le torni pe cap doar oferte.

2. Analizează atent rezultatele Ad-urilor

Când setezi campanii pe diferite etape pe Facebook, analizează reacțiile, Like-urile, comentariile și vizualizările acestor postări. Dacă targetezi printr-un video un anumit public și vezi că el nu merge, nu trezește interesul, iar video-ul comunică un oarecare beneficiu – ai două versiuni: 

  • Fie ai targetat greșit publicul,
  • Fie mesajul tău nu este bun și trebuie să încerci alt text/conținut.

Anume aceste teste și lucrul cu Traffic Managerul te ajută să intri în esența rezultatelor. Pentru că de aici aduni multe insight-uri în definirea avatarului.

Vezi și: Ce este Customer Journey și cum îl duci pe client de la curiozitate – la cumpărare

3. Interacționează cu publicul tău în offline

Da, e puțin mai complicat, dar chiar funcționează. Vorbește cu potențialul tău client, cere-i telefonul și fă scroll pe feed-ul din Facebook-ul lui, ca să vezi ce publicitate îi apare. Pe tine te interesează cum se formează feed-ul la el/ea în telefon. Și mai multe insight-uri ai aduna, dacă vei intra în setările profilului său și vei vedea ce interese îi atribuie Facebook acestui utilizator. Atfel, îți vei da seama ce interese suplimentare mai are publicul tău țintă. 

De exemplu: ești Speaker la o conferință de marketing. Ai ieșit în scenă, ți-ai prezentat discursul, apoi, când ieși să vorbești în offline cu oamenii, cere-le telefonul și analizează, cel puțin 1-2 minute, ce văd ei pe feed. Chiar dacă pare o metodă ciudată, te face să te gândești la lucruri pe care, poate, nici nu le-ai bănuit.

4. Pune întrebări, multe întrebări

Doar din întrebări directe vei putea afla răspunsuri la fel de directe la aspectele care te interesează. Include în Strategia ta de Comunicare întrebările: Concursuri cu întrebări, postări cu interacțiuni etc. Roagă-i pe oameni să-ți scrie, în comentarii, de exemplu, ce filme privesc. Așa îți vei da seama ce categorie le este mai mult pe plac și vei putea lega aceste răspunsuri de alte preferințe etc. 

Găsește răspunsul aici: Cum prezentăm un Pitch în fața Clientului?

5. Adună toată informația despre clienți

Acest sfat este și cel mai important. Creează-ți un Excel sau orice alt tip de document, în care să colectezi toată informația acumulată despre Publicul tău țintă. Aceasta poate fi și o ciornă cu concluziile și gândurile tale despre Publicul-țintă. Dar o ciornă care mereu se actualizează. Notează-ți aici orice gând, orice comentariu care ți se pare relevant și apoi, aceste insight-uri te vor ajuta să generezi conținut util pentru audiența ta.  

Acum, treci încă o dată prin toată lista de mai sus și, dacă deja aplici în practica ta unele sfaturi, vezi ce ți-a scăpat. Anume acest aspect s-ar putea să-ți fie cel mai util în definitivarea Avatarului Clientului.

Dacă n-ai timp sau chef să citești tot articolul, privește acest video, cu toți pașii descriși în detaliu. Durează doar 4:34 minute.