Toată lumea vrea fani, engagement și Like-uri. Toți citesc ce și cum să scrie ca să atragă cât mai mulți urmăritori. Dar oare ce motivează oamenii să apese butonul Unfollow? Și-a pus cineva această întrebare?

Uneori, e chiar mai bine să începi cu ce NU trebuie să scrii, ca să nu-ți sperii fanii și să-i motivezi… să plece de pe pagină.

Orice brand are un un ton al vocii (tone of voice), e adevărat. Aceasta e linia invizibilă care ghidează comunicarea pe toate canalele. Totuși, și fiecare canal de comunicare are un anumit specific la care ar trebui adaptat tonul. Regula de aur a echilibrului însă e de multe ori încălcată. Cei mai mulți pendulează de la o extremă la alta, fiind ori prea reticenți, ori din cale afară de prietenoși pe pagina afacerii de Facebook.

Trage aici cu ochiul: Elena Știubei, despre LP-uri, Longreaduri și alte înjurături de copywriting

Cum să n-o dai în bară și să păstrezi linia de comunicare bine pusă la punct pe Facebook? Cum să scrii postări interactive și Ad-uri care să aducă clickuri? Am adunat mai jos o listă cu 5 cele mai frecvente greșeli de comunicare, pe care îți recomandăm să nu le repeți:

Greșeala 1: Prea mult EU în Copywriting

Noi suntem minunați și produsul nostru face minuni. Da, pagina e ta, a brandului tău. Dar oamenii se adună pe ea și o urmăresc pentru ei, nu pentru tine. Prea mult egoism și laudă nu fac bine deloc. Ce ar fi să schimbi accentul în text de pe tine și brandul tău – pe client și pe ceea ce face produsul/serviciul tău pentru el? De la caracteristici – la beneficii, pentru că asta interesează omul.

De exemplu, când ai de scris o postare despre lansarea unui produs nou, încearcă așa:„Vești bune! Azi am lansat un detergent care scoate cu 57% mai multe pete. Mergi liniștit la picnic, acum vei scoate de 2 ori mai ușor și rapid petele de iarbă, ketchup și cafea.

Greșeala 2: Copiatul

O idee interesantă e interesantă o singură dată. Dar atunci când o vezi migrând de pe o pagină pe alta – parcă deja nu mai e deloc amuzantă. Un citat, o glumă, o serie de reguli etc. Mai bine comunici mai direct, dar într-un mod unic, în felul tău. Decât să fii creativ cu împrumuturi de la vecini, mai bine uiți de situaționale și inventezi ceva al tău. Situaționalul e interesant atunci când o faci primul.

Dacă tot vrei să vorbești despre criză, de exemplu, uită de semnificația acestui cuvânt în limba chineză, deoarece a mai fost scrisă de 100 de oameni până la tine. Mai bine fă o comparație cu furtuna din mare.

Vezi și asta: Igor Nisenboim: „Copywritingul nu e despre Vânzare, ci despre Acțiune”

Greșeala 3: Clișee în Copywriting

Leul – ca simbol al puterii, Darts – ca simbol al scopurilor atinse. Aceste 2 elemente, alături de altele vreo douăzeci la fel de cunoscute, sunt atât de uzate, încât devin plictisitoare. Atunci când te gândești la asocierile cu un anumit concept, produs sau serviciu, încearcă să excluzi toate ideile care îți vin primele în cap. Pentru că ele, cu siguranță, le-au mai venit în cap și altor oameni înaintea ta. Începe cu opusul, cu acele gânduri care sunt la 180 grade diferite de ceea ce cauți. Da, îți va lua mai mult timp, dar și rezultatul va fi mai bun.

De exemplu, dacă ai de scris o postare despre un curs pentru lideri, încearcă să uiți de lei și savane. Pornește de la conceptul de înfrângere: „Se spune că atunci când se scufundă corabia, căpitanul e cel care o părăsește ultimul. Află cum să-ți protejezi și ghidezi echipa chiar și în cele mai întunecate vremuri. Înregistrează-te la cursul X.

Greșeala 4: Metafore în exces

Figurile de stil nu se potrivesc oricărui brand. Iar atunci când se potrivesc, trebuie scrise păstrând echilibrul rațional și stilistic. „Subtilitate delicată”, „comoară de neprețuit” etc. sunt niște tautologii, până la urmă. Vrei să trezești emoții prin textul tău? Încearcă să mizezi pe simțuri, descrieri detaliate, comparații. Și atunci, poate că vei renunța la niște adjective de prisos.

De exemplu, dacă scrii despre o marcă cunoscută de biscuiți, încearcă un alt approach. Mai multe detalii, mai multă miză pe simțuri: „Dulce-amărui – ca amintirea primului sărut. Fragili – ca sentimentele de adolescent. Când mușc din ele, revăd prima iubire. Îmi lăsa câte un biscuit pe bancă, din grijă să nu mor de foame. Ea nu știa că eu muream, de fapt, după zâmbetul ei. Ție ce amintiri îți trezesc biscuiții Y?

Dacă nu ai citit, intră și vezi: Vadim Cușnir: Cum să faci Copywriting inteligent pentru Social Media?

Greșeala 5: Legătură Zero cu brandul

E bine și frumos să fii amuzant pe Facebook. Pentru că da, nu stăm la costum pe rețele sociale și ne place să fim distrați. Totuși, când deviezi prea mult de la subiect, cazi în cealaltă extremă – a relaxării totale. E ziua internațională a ciocolatei? Perfect. Și dacă tu vinzi tractoare? Ce legătură are asta cu produsul tău? 🙂 

Ar fi de dorit să menținem un echilibru între amuzament, creativitate și brand. De exemplu, Ziua internațională a ciocolatei s-ar potrivi foarte bine cu promovarea cărților: „Că tot e Ziua internațională a ciocolatei, ce poate poate fi mai dulce decât un roman de dragoste și o ceașcă de cafea cu ciocolată? Tu ce citești azi?”  

Greșeala 6: Nu vezi diferență între pagina de Facebook și campaniile de Ads

Amintește-ți cum vorbești cu prietenii și cum vorbești cu vânzătoarea de la alimentara de lângă bloc. Un pic diferit, nu? Acum gândește-te că fanii tăi pe Facebook te urmăresc tocmai pentru că te cunosc. Nu prea le poți vorbi lor așa cum le vorbești oamenilor care aud de tine prima dată.

Inspirație la pachet: 100 idei geniale de Copywriting de la Companii de Top

Care e secretul aici? Iarăși, echilibrul. Vei gândi într-un fel comunicarea, planul și subiectul postărilor pentru fani: nu le vei turna pe cap zi de zi oferte, dar nici glumițe cu kilogramele. Vei fi rațional și o vei face dozat.

Într-un alt mod vei doza comunicarea din Ad-uri, cele care rulează separat de postările din pagină – pentru audiențele care încă nu ți-au dat Like. Aici te vei gândi cum să-i atragi pe acești oameni pe pagină, să le trezești interesul și să-i transformi în fani.