Toamna trecută, Mădălina a descoperit puterea Brandului Personal și Strategiei de Promovare a afacerii prin intermediul propriului nume. Azi, aplică tehnici și tactici de promovare a propriului brand, își ajută prietenii și colegii să își construiască afacerile în zona de coaching și mentoring.

Am invitat-o la o discuție Live pentru membrii comunității Social Media în Culise despre branding personal și rolul unui expert în dezvoltarea afacerii. 

Nume, Prenume: Mădălina Ștefan
Activitate: Antreprenor
Brand: Cartobello
Piață: România
Cifra de afaceri: 400 000 Euro / an 

Cum ai început să faci antreprenoriat și cum ai ajuns în nișa de cutii personalizate?

Fac antreprenoriat de 20 de ani. Imediat ce am terminat Facultatea de Litere, am făcut primul business. Cartobello – cutii personalizate este a patra linie de business pe care am dezvoltat-o. 

Vezi și: Lorand Soares Szasz: ”Hate-ul vine exact cum vine și succesul”

Prima oară am făcut un centru foto, unde personalizam produse și făceam prelucrare digitală. Apoi am dezvoltat un centru de împachetări cadouri, voiam să fac o franciză la nivel național. Apoi am fost producător de cutii de cadouri. Am livrat în piața de retail din România cutii de cadouri în hipermarketuri: Cora, Mega Image, Diverta, Cărturești. 

Acum 2 ani mi-am dat seama că trendul și achiziția de cutii de cadouri este în scădere. Așadar, am căutat o altă nișă, în care să facem producție. Am schimbat modelul de business: să producem cantități mici, să livrăm rapid, să oferim predictibilitate clienților și să ne integrăm în fluxul lor logistic. 

De ce ești interesată de branding personal și promovarea propriului nume?

Sunt o persoană, care în offline, când întâlnea pe cineva, reușea să interacționeze foarte ușor. Reușeam să interacționez cu furnizori, clienți, oameni din piață. 

În momentul în care a fost lockdown, mi-am dat seama că acea prezență, pe care o aveam în offline, nu se poate manifesta în online. Nu aveam acele skill-uri. 

Mi-am dat seama că plătesc un expert, ca să-mi ofere un shortcut. Am vrut să înțeleg, cum pot să fac transferul acela de energie, de cunoștințe, de impact, din offline în online. 

În online ai această oportunitate să vezi multe lucruri, să asculți mulți oameni. Dar, în același timp, informațiile nu mai par așa de relevante. Astea au fost primele mele temeri în interacțiunea din online: să fiu relevantă, pentru cei care mă ascultă. 

Prinde ceva interesant: Ruslan Cojocaru: ”În 2020 am înțeles greșeala fundamentală a modelului de business”

Ce înseamnă un antreprenor care livrează flux de valoare?

Fluxul de valoare este un sistem. Tu ai produsul, vreau să creezi fluxul, prin care cei care au nevoie de produs, să fie logic pentru cel care cumpără. 

Nu doar produsul sau serviciul este important, în cazul multor marketeri. Acela este foarte relevant. Dar, dacă nu creezi un flux, prin care cumpărătorul să-l poată achiziționa fără bătăi de cap, practic, ai pierdut jocul. 

Emag îți livrează fără bătaie de cap în 2 ore orice produs vrei tu, în 4 ore, în 12 ore. La Netflix plătești abonamentul și ești fericit să plătești 40 lei lunar și simți că te satisface. Acolo sunt create fluxuri de valoare, în care clientul plătește fericit. Asta vreau să văd în business-uri.

Cum integrezi un expert în fluxul de valoare al unui antreprenor?

Antreprenorul e cel care învață pe orizontală și înțelege câte puțin din toate. Expertul trebuie să meargă pe verticală. Eu, antreprenorul, vreau să cumpăr expertiza, de la cel care este mai bun decât mine. 

Acest expert are o identitate de expertiză și o personalitate juridică: PFA, SRL. Vreau să am o interacțiune cu el contractuală. El ar trebui să construiască un funnel de branding personal, prin care eu să ajung la el și să cumpăr doar această expertiză.

Citește la fel: Corneliu Sau: „Mai bine Investește în Marketing 20 000, decât 18 000 euro”

Mi-ar plăcea să fie un marketplace pentru expertiză. Simt că în viitor, companiile nu-și vor mai permite să țină acești experți ca angajați, e captivitate pentru un expert. El are 2 posibilități să-și crească expertiza: să practice și să fie liber. 

Asta aș vrea să văd, că mă întâlnesc cu un expert: el știe exact cine este, dar are un funnel, în care știe cum vinde ceea ce el are. 

Care sunt primii pași pentru un începător, în construirea sistemului de vânzări?

Eu am făcut un Minimum Viable Product (MVP). Asta faci prima oară. Trebuie să te duci către clienți, să vezi cum cumpără ei acel produs, în momentul de față, să urmărești concurența. Urmărește și vezi ce fac ei, cum acționează și îmbunătățește de acolo. Fă acest test. 

Sistematizezi ceea ce funcționează. Lucrezi ca să îmbunătățești produsul. 

Clientul nemulțumit este mină de aur, cel puțin pentru noi. La noi, pentru orice client nemulțumit, refacem comanda sau returnăm banii, dacă putem tehnic să-i satisfacem pretențiile. Dacă nu putem tehnic să-i satisfacem pretențiile, doar returnăm banii. 

Trage cu ochiul: De vorbă cu Oana Mădălina Vasiu: „Email Marketingul este un element de popularizare a Content Marketingului”

Câți bani investești în educație? Cum alegi oamenii care consideri că trebuie să te ajute?

Am început doar cu traininguri. Mergeam la cursuri, citeam cărți, ascultam. În momentul în care vrei viteză, atunci ai nevoie de mentorat. Am nevoie să interacționez cu cineva, care are expertiză, să-mi răspundă fix pe problemele pe care le am. Din cauza asta plătesc mentorat. 

În ultimul an am plătit mentorat și pe vânzări, și pe marketing. Cineva din afară vede altfel. Când a trebuit să-mi antrenez echipa de vânzări să interacționeze cu clienții, m-am dus la Andrei Dunuță și am învățat de la el Arta de a nu vinde.

Citește interviul: Andrei Dunuță despre Vorbitul în Public, Community Management și diferența dintre un Marketer bun și unul genial

Faptul că am avut un mentor de marketing, m-a susținut foarte mult să iau niște decizii. În momentul în care stai doar în capul tău, te chestionezi, răspunzi la întrebări – durează mult. La un moment dat îți dai seama care-i calea cea mai bună. Un mentor asta te ajută. 

Care sunt Top 3 planuri personale pentru acest an?

Eu vreau să mă implic mai mult în zona de Education. Mi-am ales 3 direcții și vreau să văd cum pot contribui acolo. Cred că am adunat foarte multe informații. 

Îmi doresc foarte tare, ca sistemul și ceea ce am creat la Cartobello să îmi atingă previziunile. Acela mă va valida pe mine ca expert într-un funnel de marketing și vânzări. Am nevoie de această validare. 

Top 3 planuri de business

Cartobello îmi ocupă cam jumătate din timp, cam 20 de ore pe săptămână. Celelalte 20 de ore le voi dedica acestui ecosistem de educație. 

Mă voi implica în multe proiecte, în cele mai multe sunt voluntar. Voi căuta acolo să văd unde pot contribui cu adevărat. Îmi voi face un flux de valoare. Până atunci, voluntariat. Vreau să înțeleg piața. 

Vezi și: Cosmin Daraban: provocările Afacerilor în lansarea unui Magazin Online