Storytelling. Știu sigur că ai auzit acest cuvânt deja de multe ori. Și, deși ai o mică idee, nu înțelegi exact ce înseamnă. Sau înțelegi? Propun să o luăm pe rând: 

Ce este Storytelling-ul?

Pe scurt, este arta de a spune povești. 

Pe lângă abordarea evenimentelor din viața de zi cu zi, storytelling-ul este folosit pe scară largă ca un instrument de marketing. 

Ajută la adunarea unui public în jurul unei persoane sau brand, care împărtășește aceleași valori și abordare a afacerilor. Poveștile bune scufundă cititorul în diferite scenarii, îl inspiră și îl motivează să ia decizii importante.

Ce legătură au poveștile cu vânzarea unui produs sau serviciu?

Cu siguranță asculți tot timpul povești, fără să-ți dai seama pe deplin.

Poveștile sunt peste tot, deoarece industria publicitară folosește foarte des această artă.

Nu trebuie să fii J.K. Rowling pentru a putea crea povești care să-ți facă clienții să se identifice cu brand-ul tău. Gândește-te la publicul țintă. Ce poveste credibilă l-ar putea interesa și motiva?

Ai grijă! Dacă folosești prea mult creativitatea, s-ar putea să obții un efect diametral opus. 

Unde întâlnim poveștile?

Storytelling-ul este un instrument versatil. Mulți oameni și brand-uri apelează la această metodă de comunicare cu publicul. Spre exemplu:

  • Emisiunile TV spun povești despre eroii lor, astfel încât să fim mai îngrijorați de soarta lor: Cine oare va fi exclus din proiect săptămâna aceasta?
  • Proprietarii marilor companii spun povești despre cum le-au creat, pentru a arăta publicului care sunt valorile lor.
  • Antreprenorii folosesc povești pentru a demonstra beneficiile produselor și serviciilor.
  • Recrutorii „vând” posturi vacante și atrag candidații potriviți.
  • Experții vorbesc despre experiența lor și își cresc cererea pe piață.
  • Proiectele educaționale folosesc storytelling-ul pentru a comunica rezultatele elevilor și pentru a inspira viitorii studenți.

Povestea îl ajută pe cititor să-și imagineze viitorul: ca angajat al unei companii de renume, proprietar al unei afaceri interesante sau o persoană care și-a rezolvat problemele cu ajutorul unui produs, serviciu sau curs de formare.

Exemplu de Storytelling vizual eficient

Această reclamă durează doar 40 de secunde și este unul dintre cele mai bune exemple de Storytelling pe care le vei găsi vreodată. De ce?

Smart este un vehicul popular, cu două locuri. Este ușor de utilizat și ușor de parcat în centrele aglomerate ale orașului.

Cu o glumă foarte amuzantă, Smart spune că mașina este încă compactă și ușor de parcat, dar acum există loc pentru 4 persoane.

O poveste bună nu trebuie să fie lungă, în 40 de secunde poți spune fooarte multe.

Cum alcătuiești povești interesante pentru publicul tău țintă?

Continuăm?

Intriga și etapele Storytelling-ului

Pentru a alcătui o poveste, alege cea mai simplă compoziție liniară.

1. Situația inițială (expozițiunea)

Începe cu o introducere generală a personajelor, spațiul și timpul desfășurării acțiunii. Cititorul trebuie să vizualizeze situația ca și cum ar fi acolo.

Cine este naratorul? Cu cine vorbește ? Cum vorbește? Care este tema poveștii?

Aici încorporezi vocea și stilul clientului tău. Vorbește cu publicul țintă sau în numele publicului țintă. Scopul: să-l convingi să acționeze.

Începe cu: „A fost odată … În fiecare zi …”

2. Intriga

Poate fi o anecdotă, un succes, o dorință sau o problemă întâlnită de personajul principal, care urmează să ia o decizie importantă. Este acel punct, care dă start întâmplărilor. Pe scurt, care este motivația personajului principal?

În naratologie, acesta este elementul dramatic de care depinde restul poveștii. Nicio poveste nu poate exista fără o intrigă.

Începe cu o istorie adevărată sau una fictivă, pentru a descrie o descoperire, drumul spre identificarea unei soluții la o problemă, o întâlnire importantă, o anecdotă.

Începe cu: „Dar, într-o zi …”

3. Desfășurarea acțiunii

Este cea mai vastă parte a storytelling-ului. Prezintă evenimentele într-o ordine cronologică. Aici scrii o serie de evenimente care arată ce se întâmplă cu eroul și ce dificultăți îi apar în cale.

4. Punctul culminant

Povestește aventurile, etapele dificile sau facilitatoare, alegerile și acțiunile care avansează povestea.

Aici este vârful conflictului, eroul se confruntă cu circumstanțele față în față, tensiune la maxim. Folosește cuvinte puternice! Apelează la emoții puternice, tulburări, furie, durere sau empatie!

În funcție de obiectiv și de lungimea textului, include mai multe sau mai puține incidente, deoarece toate problemele menționate trebuie rezolvate la final.

Începe cu: „Din această cauză …”

5. Deznodământul

Aici, eroul reușește să găsească soluțiile pentru a rezolva problema sau reușește să-și schimbe obiceiurile, viața.

Acest episod arată cum totul revine la normal.

Începe cu: „În cele din urmă …”

6. Concluzia și Call to Action

La această etapă, eroul găsește un nou echilibru, care i-a schimbat viața. 

Adaugă CTA-ul, pentru a îndemna cititorul să acționeze, să rezolve problema.

Îndemnul la acțiune poate fi următorul: 

  • Accesează link-ul
  • Înscrie-te la curs
  • Folosește codul promoțional
  • Participă la webinar
  • Cumpără cartea X
  • Cumpără produsul X
  • Abonează-te la Newsletter 
  • Abonează-te la (o rețea socială)
  • Distribuie articolul

Cum începi să scrii o poveste și faci Storytelling?

Doar linia de subiect nu este suficientă pentru a scrie un storytelling. Gândește-te cum să o prezinți în așa mod, încât să-ți fie interesantă nu doar ție, ci și publicului tău țintă. 

1. Definește publicul țintă

Pentru cine scrii? Cine trebuie să-ți citească povestea? Cine trebuie să interacționeze cu istoria ta? Care sunt fricile publicului țintă și ce-l va determina să acționeze? Formulează 4-5 avatare ale clienților tăi și ține cont de ele, atunci când scrii povestea. 

2. Ce emoții vrei să transmiți?

Trebuie să poți provoca cititorul să simtă ceea ce vrei tu. Cititorul poate să fie uimit, să se enerveze, să plângă, să râdă în hohote, să scrie comentarii furioase, să-și pună întrebări sau să se inspire atât de tare din povestea ta, încât să-și dorească să acționeze la fel.

Analiza publicului țintă te ajută să înțelegi ce vrea publicul tău țintă. Ce nevoi are, care sunt fricile și emoțiile care-l pot motiva spre o anumită decizie. 

3. Care este scopul 

Nu scrie doar de dragul scrisului. Ce vrei să obții în urma acestei povești? Vrei să trezești interesul pentru noul curs? Vrei să justifici prețul unui anumit produs? Vrei cititorul să-ți distribuie postarea, astfel încât să fie văzută de cât mai mulți oameni? 

Pentru ce scriu această poveste? – o singură întrebare te ajută să înțelegi ce problemă poți rezolva. 

4. Formulează un îndemn

Nu lăsa cititorul în mijlocul acțiunii. Spune-i ce să facă în continuare, care este următorul pas, pentru a atinge obiectivul pe care ți l-ai stabilit.

  • Scrie în comentarii cum ai câștigat primii tăi bani.
  • Abonează-te la canalul meu, pentru a nu rata următoarele video.
  • Scrie adresa ta de e-mail, pentru a descărca checklist-ul gratuit.
  • Folosește codul promoțional, pentru a obține o reducere de 20%.

Ai văzut aceste îndemnuri de mii de ori. Folosește-le pentru a motiva publicul la acțiune. Vrei un impact mai mare al postărilor? Implică cititorii în dialog, cere aprecieri și distribuiri. Vrei vânzări? Motivează-i să cumpere produsul sau serviciul. 

Cu cât mai corect definești scopul povestirii, cu atât mai ușor este să formulezi îndemnul la acțiune. 

3 principii de bază pentru un Storytelling captivant

1. Folosește un personaj viu și pe înțelesul tuturor

O greșeală frecventă în storytelling este plasarea unui produs sau serviciu în centru acțiunii. Descrierea modului în care produsul / serviciul te ajută să rezolvi problema.

Povestea va fi mult mai interesantă, dacă în centrul acțiunii va fi un personaj real, obișnuit. Cititorul se regăsește mult mai ușor. Hai să comparăm:

Am creat noul chatbot Traseul tău, pentru că vrem să economisim timpul clienților noștri. Chatbot-ul are capacitatea de a analiza toate datele furnizate și de a identifica zborurile potrivite special pentru Dumneavoastră. Chatbot-ul nostru vă va ajuta să creați traseul optim pentru călătorii. De asemenea, vă arată de unde puteți achiziționa biletele.

El este Ionuț. Are de susținut 3 conferințe, în 2 zile, în 3 orașe diferite. Ionuț are foarte puțin timp la dispoziție. Nu poate amâna sau anula niciuna din conferințe. Cu ajutorul chatbot-ului Traseul tău, Ionuț a reușit să cumpere 3 bilete la avion în doar 25 de minute. A reușit să-și organizeze traseul și să fie prezent la toate evenimentele.

Mult mai ușor ne regăsim în situația lui Ionuț. El este o persoană obișnuită, care se află într-o situație dificilă. 

2. Îndeamnă eroul tău la acțiuni clare

Pentru a face povestea mai “vie”, folosește verbe care exprimă acțiunea, nu starea.

Ionuț însoțește prezentarea cu o demonstrație a experienței sale de viață.

În timpul prezentării, Ionuț desenează scheme și povestește anecdote din viață.

Verbul „însoțește” este prea abstract, la fel ca și sintagma „demonstrație a experienței de viață”. Dar cuvintele „desenează” și „anecdote” ne arată instantaneu o imagine clară.

3. Descrie circumstanțele cunoscute publicului țintă

Atunci când scrii o poveste, ține cont mereu de oamenii care o vor citi. Dacă scrii pentru psihologi, atunci eroul, acțiunile sale și condițiile în care se află, trebuie să coreleze cu experiența psihologilor. Dacă scrii pentru medici, înseamnă că istoria va conține situații din practica medicală.

Hai să ne întoarcem la exemplul cu chatbot-ul și să adaptăm contextul în funcție de publicul țintă. 

Pentru business traineri și Speakeri

El este Ionuț. Ionuț are o problemă: 3 conferințe, în 2 zile, în 3 orașe diferite. Ionuț trebuie să planifice zborurile intermediare fără transferuri, întârzieri sau anulări. Asistentul nu răspunde la mesaje și Ionuț nu are timp să caute opțiuni. Cu ajutorul chatbot-ului Traseul tău, Ionuț rezervă toate biletele în 25 de minute și reușește peste tot.

Pentru turiști, travel -bloggeri, călători

Iată-i pe Maria și Ion. Ei nu și-au văzut fiica de 2 luni și vor să reușească acasă înainte de Anul Nou. Din cauza ninsorilor abundente din partea centrală a țării, jumătate din zborurile aeriene au fost anulate. Cu ajutorul chatbot-ului Traseul tău, Ion și Maria găsesc transport terestru și ajung la fiica lor înainte de miezul nopții.

Linia de subiect este aceeași. Am schimbat doar contextul – unul familiar pentru publicul țintă. 

Analiza rezultatelor

Misiunea storytelling-ului nu se sfârșește odată cu publicarea. Dacă vrei să-ți dezvolți abilitatea de a povesti, analizează rezultatele.

Ia în considerare:

  • Cine a răspuns la poveste. Ei sunt oamenii pe care ți-i imaginai?
  • Ce emoții ai reușit să provoci? Cum vorbesc cititorii despre deciziile lor?
  • Cititorii iau acțiuni specifice? Ai reușit să-ți atingi obiectivele?
  • Dacă site-ul tău are instalat Google Analytics, analizează raportul – câți oameni îți citesc povestea până la capăt? Și dacă nu, unde părăsesc pagina? Cum poate fi reproiectată și îmbunătățită această parte a istoriei?

Dacă nu ești sigur că textul tău va funcționa, consultă un specialist și gândește-te cum poți amplifica subiectul.

Unde poți învăța Storytelling?

  1. The Art of Storytelling de la Pixar, pe platforma Klan Academy – Șase module îți vor prezenta conceptele și elementele de bază ale unei povești bune. Vei învăța cum să creezi personaje cu care vrei să empatizezi. Vezi cum limbajul vizual afectează povestea și poți folosi tehnicile Pixar în poveștile tale. 

Limba: engleză.
Preț: gratuit.

  1. Storytelling for Marketing and Entrepreneurship  de Alex Glod, Udemy. Vei învăța ce înseamnă o legendă pentru afaceri și care este rolul ei. Vei învăța cum să comunici despre un produs sau serviciu, pentru a atrage cât mai mulți oameni.

Limba: engleză.
Preț: 11,99 €.

Ce să citești despre Storytelling

  1. Annette Simmons, cartea The Story Factor. Inspiration, Influence, and Persuasion through the Art of Storytelling.
  2. Robert McKee, cartea Story – continut structura metoda și principii scenaristice.
  3. Paul Smith Lead with a Story: A Guide to Crafting Business Narratives That Captivate, Convince, and Inspire, Hardcover.

Concluzii

  1. Poveștile au fost, sunt și vor rămâne un mijloc de transmitere a informațiilor și o modalitate de a pătrunde în inimile publicului fără instrucțiuni plictisitoare și moralizatoare.
  2. Povestea fără un scop este un drum către nicăieri. Orientează poveștile către publicul tău, preocupările lui și contextul în care se află.
  3. Nu este suficient să scrii o poveste, este important să te gândești la prezentarea ei – cum o va percepe publicul.
  4. Învață de la profesioniști. Colectează povești grozave, care te-au inspirat. Analizează și descoperă cum sunt alcătuite și ce trucuri poți folosi în poveștile tale.