Astăzi, cererea de specialiști în marketing a atins apogeul. În acest domeniu, toate instrumentele demult au fost inventate, toate legile au fost scrise, sunt o mulțime de informații pe Internet, ba chiar prea multe. 

Acum, fiecare persoană care urmează un curs de marketing online, se simte ca un mega-marketer în trei luni. De ce este atât de dificil pentru un specialist în marketing să crească și să pună în aplicare strategia unei companii?

Vezi: De ce te doare capul de la Strategia de Marketing

Cum un antreprenor trebuie să colaboreze cu un specialist în marketing?

Nu poți pur și simplu să iei un marketer, să spui „Vreau mai mulți clienți potențiali și mai multe vânzări” și să îi oferi responsabilitatea pentru rezultate. Marketingul nu va funcționa până când nu înțelegi: 

  • ce obiective ale companiei pot fi soluționate de către marketeri;
  • ce rezultate vrei să obții din această colaborare; 
  • câți bani poți cheltui; 
  • ce investiții ar trebui recuperate;
  • de ce resurse umane ai nevoie …

Atât timp cât nu există un sistem, nu există marketing

Reține, primul pas – obiectivul companiei. Apoi – relația dintre marketing și scopul proiectului. Urmează calea clientului (Customer Journey). Și abia după – publicitatea. Ulterior: analize, îmbunătățiri, modificări și testări. Din nou și din nou. 

Citește: 6 lecții de Business cu Sânge Rece

Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă marketerii?

Atunci când lucrezi cu un antreprenor, întâmpini rezistență. Chiar și tinerii proprietari de afaceri nu au încredere în marketerii lor. 

De exemplu: obții un loc de muncă ca specialist de marketing într-o companie nouă, dar după două sau trei întâlniri de planificare ești repede pus la punct. Managerul nu alocă buget, nu crede, nu ascultă recomandările sau nu împărtășește viziunea ta de specialist: „Ce știi tu despre business, mai lucrează! Fă cum spun eu! ” 

Pentru el nu contează nici nivelul de cunoștințe: fie ești un începător sau un specialist cu experiență. Dacă lucrezi într-o companie în care părerile și ideile tale nu sunt ascultate, nu ai viitor ca specialist. 

Ce să faci în această situație? 

  1. Apleacă capul și fă ceea ce îți spune antreprenorul, ascultă-i toate mofturile. Pe scurt, îndură și stai la cald. 
  2. Enervează-te, devino specialist independent de marketing, lucrează cu diferite companii și, eventual, câștigă credibilitate în fața clienților.
  3. Lucrează asupra ta. Hai să ne oprim la acest detaliu.

Principala problemă pentru această cale este lipsa soft skill-urilor de bază (abilităților flexibile). Marketerul trebuie să aibă abilități de comunicare, înțelegere a afacerii, proceselor de afaceri și motivație pentru a conduce.

Antreprenorul își dorește o persoană din echipă care să își asume responsabilitatea, să manifeste inițiativă, să poată comunica cu echipa, să controleze, să conducă procesul și să audă interlocutorul. 

Treci pe aici: Fundamentele Marketingului: Partea I

Pentru dezvoltarea acestor abilități e nevoie de practică. Apoi, specialistul de marketing va avea dorința de a se dezvolta și de a învăța lucruri noi, iar acesta este cel mai important lucru în acest domeniu.

În 2015, Harvard Business Review a publicat articolul Marketing Is Dead, and Loyalty Killed It. Ideea principală este că marketingul tradițional pe care îl asociem cu toții cu vânzările și publicitatea a cedat locul marketingului care creează legături puternice între brand și consumator.

Care sunt soft skill-urile de care au nevoie marketerii? Cum le dobândești?

  1. Abilități de negociere, abilități de prezentare, capacitatea de a găsi compromisuri și de a lucra în echipă.
  2. Formularea și transmiterea gândurilor în mod clar și concis către lider.
  3. Flexibilitatea. Nu întotdeauna vei avea buget, nu vei avea întotdeauna timp sau resurse. Carantină, concurenți și așa mai departe. Lucrezi cu resurse limitate și trebuie întotdeauna să poți ieși din situație.
  4. Trebuie să cunoști strategia companiei pentru 2-5 ani, să înțelegi cum se desfășoară afacerea, la ce se gândește antreprenorul. Și cel mai important, care sunt scopurile lui. Acesta este probabil cel mai dificil moment. Un antreprenor bun te va lua cu el la întâlnirile cu clienții, la conferințe și îți va spune viziunea sa personală despre companie. Aceasta este o abordare sănătoasă și progresivă a marketerului.
  5. Proactivitate și practică. Citește cărți de marketing, cât mai multe. 
  6. Mergi la întâlniri. Prezintă idei. Mergi la cursuri pentru dezvoltare personală.
  7. Dezvoltă-te, analizează-ți greșelile în lucru / negocieri, privește avantajele din industria ta, învață de la ele, aprofundează produsul / serviciul, evaluează obiectiv opiniile și criticile.
  8. Învață constant noi instrumente și mecanici. Și, desigur, fii prieten cu departamentul de vânzări.

Vezi și asta: Fundamentele Marketingului: Partea II

Cum trebuie să arate Departamentul de marketing într-o companie

Dacă ești antreprenor, ai lansat recent un proiect și nu ai buget, atunci departamentul de marketing ești chiar tu însuți. Înțelege singur instrumentele cheie și efectuează singur sarcinile. Acest lucru te va ajuta să înțelegi la ce rezultate te poți aștepta și de la ce canal, ce să ceri de la angajat / freelancer și cum să controlezi procesul. 

Pe măsură ce afacerea ta crește, echipa de marketing va fi formată din 3 departamente, conduse de un manager de marketing. 

1) Departamentul de atragere a publicului – echipa care aduce trafic organic și plătit pe site.

2) Departamentul de monetizare – o echipă care se gândește cum să facă acest trafic să aducă bani.

3) Departamentul de proces – o echipă care lucrează pentru a se asigura că publicul rămâne: cei care nu au cumpărat produsul sunt conduși la achiziție, iar pentru cei care au cumpărat, construiesc un ciclu de viață, astfel încât clientul să cumpere din nou și din nou.

Pentru a construi o asemenea structură, trebuie să înțelegi:

  • cum să creezi o strategie de marketing;
  • cum să construiești un sistem de vânzări;
  • ce metode de promovare a afacerii funcționează pentru diferite canale;
  • cum să selectezi membrii pentru echipă și să determini eficacitatea acestora;
  • cum să alegi un sistem CRM și să construiești un departament de vânzări cu adevărat funcțional.

Este important să înțelegi că specialiștii și agențiile de marketing nu sunt responsabili pentru conversiile în plată. Aceasta este sarcina departamentului de vânzări. Trebuie să te asiguri că managerii procesează efectiv comenzile. În caz contrar, toată munca depusă înainte va fi în zadar.  

Aici e interesant: Campanii de Vaccinare, Louvre Online, Scandal Dolce&Gabbana pe Insta și alte știri

P.S. Pentru Marketeri: 

Nici nu ai idee despre măsura în care succesul companiei este în mâinile tale. Doar că antreprenorul nu te aude și nu te crede, de aceea totul este așa cum este. Evaluarea rolului pe care îl poți aduce dezvoltării firmei este principala modalitate de a rezolva aceste probleme.

Antreprenorul îți oferă atâtea oportunități și resurse, pe câtă încredere are în tine. Informează-te, dezvoltă-ți abilitățile și vei fi un specialist valoros.