Când înțelegi că afacerea ta are nevoie de un departament de digital marketing, atunci trebuie să știi cum să-l construiești corect și care sunt specialiștii cheie de care ai nevoie. 

Cum înțelegi că ai nevoie de un departament de digital marketing 

Ai nevoie de un departament de digital marketing atunci când apar următoarele simptome

  1. Singurul marketer pe care-l ai nu are o strategie clară de promovare a brandului în online.
  2. Banii se duc regulat undeva și nu știi cum să-i recuperezi.
  3. Să înlocuiești sau să găsești un nou marketer de treabă pare un lucru ireal. 
  4. Nu există sisteme de planificare și raportare. 
  5. Nu ai un centru de responsabilitate. Nu ți-i clar pe cine să angajezi în birou, pe cine să gestionezi de la distanță, cine și ce rol trebuie să îndeplinească, cui și cât trebuie să-i plătești, cum să distribui zonele de responsabilitate între specialiști. 

Citește: 8 mituri despre Digital Marketing pe care le vom demonta cu cruzime

Ai nevoie de un departament de digital marketing chiar dacă afacerea lucrează cu agenții contractante: trebuie să le supraveghezi, să le controlezi, să le formulezi ideea corectă, să le împingi, să le corectezi. Aceste agenții nu sunt atât de implicate în afacerea ta, pentru că nu lucrează doar pentru tine. 

Prin urmare, trebuie să ai o persoană care face acest lucru. Și este important să înțelegi că un departament de digital marketing nu este neapărat o echipă de specialiști. Poate să fie și un singur digital marketer. 

În caz contrar, antreprenorul se va împiedica tot timpul de sarcinile operaționale, de controlul contractanților sau specialiștilor și nu va putea să-și îndeplinească sarcinile directe – să dezvolte afacerea. 

Multe companii suferă de faptul că antreprenorul este veriga tuturor proceselor. Nu face această greșeală, numește o persoană responsabilă și deleagă.

Cum începi să construiești un departament eficient

  1. Stabilește cine este persoana responsabilă pentru promovarea brandului.
  1. Alege un marketer profesionist. Dă-i o sarcină de testare, organizează un interviu cu privire la calitățile profesionale și personale. Poți începe cu funcția de director de marketing. El singur își va selecta specialiștii cu care să lucreze, dar aici îți trebuie buget. Și dacă e limitat, atunci mai întâi găsește persoana potrivită și ea deja te va ajuta să construiești brandul. 

Top 9 specialiști cheie

Specialistul cheie este un bun specialist în digital marketing, omul orchestră. Dacă compania are bani, atunci poate fi chiar un director de marketing.

Iată de cine mai ai nevoie: 

  • manager de trafic / specialist în publicitate contextuală și targetată;
  • Specialist SMM;
  • Specialist SEO;
  • e-mail marketer;
  • specialist în marketing afiliat;
  • redactor;
  • Manager de conținut;
  • PR Manager.

Vezi: Tot ce ai vrut să afli despre Digital Marketing, dar nu ai îndrăznit să întrebi

Specialiștii pot fi angajați atât la birou, cât și la distanță. Totul depinde de capacitățile și dorințele tale. În general, o echipă poate fi construită în orice mod. 

2 Instrumente principale pentru eficiența și sistematizarea muncii echipei de marketing:

  • Disciplina execuției sarcinii. Este vorba despre planificarea și implementarea sarcinilor specifice în direcții diferite. Ai nevoie de un serviciu în care un specialist să-și urmărească task-urile. Poate fi Asana, Bitrix24, Trello și așa mai departe.
  • Indicatori de performanță. Totul trebuie calculat și măsurat. Fiecare are propriul KPI pentru care lucrează. 

La ce trebuie să atragi atenție

Atunci când construiești un departament de digital marketing, trebuie să verifici cu atenție calitățile profesionale ale candidaților în timpul interviului. 

Acest lucru este adesea trecut cu vederea. Majoritatea au încredere în recomandările prietenilor sau în intuiție și apoi se dovedește că nu poți lucra cu angajatul. Nu neglija etapa de testare și selecție.

Trebuie să îmbunătățești și să lucrezi la:

  • domeniile de responsabilitate ale unui specialist; 
  • indicatorii de performanță; 
  • sistemul de stimulente financiare; 
  • responsabilitățile și procesele funcționale.   

Nu-i suficient doar să le scrii, ai grijă să le și implementezi.

6 Probleme frecvente în construirea unui departament de digital marketing

Nu este suficient numai să găsești să găsești un marketer de top. Este important ca el să creadă în companie, în brandul tău. Și, nu în ultimul rând, marketerul trebuie să creadă în produs.

Adesea la etapa inițială, antreprenorii nu acordă suficientă atenție pregătirii interne a specialistului. Trebuie să contribui la adaptarea noilor marketeri în companie, să le acorzi atenție. De la început trebuie să negociezi și partea financiară. 

Nu te aștepta la rezultate peste noapte. Marketerul are nevoie de timp să se adapteze și să creeze o strategie. 

Citește, la fel: De ce Digital Marketing? Interviu cu Vadim Cușnir pentru Artcor

Nu aștepta pastila magică – fiecare rezultat are în spate o muncă grea. Prin urmare, întreg procesul de lucru trebuie să fie bazat pe un sistem. 

Sunt cazuri când valorile antreprenorului diferă de valorile persoanei care se alătură echipei. Știu povești când antreprenorii, trei zile mai târziu, spune că angajatul nu este potrivit. Se întâmplă și candidatul să-și dea demisia și să spună că nu poate lucra într-o anumită atmosferă.

Practic, totul se învârte în jurul factorului uman. Am ajuns la concluzia că nu poți prezice și sistematiza chiar totul.

4 pași simpli pentru formarea departamentului de marketing

  1. Definește portretul țintă al viitorului digital marketer care va fi centrul responsabilității. 
  2. Selectează un candidat, dă-i o sarcină de testare și fă un interviu cu acesta în funcție de calitățile sale profesionale.  
  3. Scrie o strategie de promovare.  
  4. Recrutează o echipă (la birou sau la distanță).

Fiecare departament de marketing are propriile sale scopuri, obiective, oameni, cultură, produs, nișă, public. 

Așează-te și analizează situația ta specifică. Alcătuiți împreună o strategie special concepută pentru afacerea ta. 

8 Elemente pentru un departament de marketing ideal

  • Produs de calitate.
  • O strategie digitală complexă pentru brand. 
  • O structură organizațională clară și transparentă.
  • Domenii de responsabilitate divizate.
  • Sisteme corect stabilite de stimulente financiare și instrumente pentru influențarea veniturilor.
  • Scopuri și obiective clar stabilite.
  • Indicatorii cheie de performanță pentru fiecare specialist .
  • Întâlniri regulate de planificare, sesiuni strategice și teambuilding-uri.

3 Reguli principale de urmat

  1. Accent pe oameni, nu pe procese. Indiferent de cât de mult vrem să automatizăm totul, există întotdeauna factorul uman. Oamenii trebuie abordați cu respect și, de asemenea, trebuie să le vorbești despre sistemele lor de motivație. 
  2. Planificare clară.
  3. Monitorizarea și prognozarea rezultatelor. Dacă acționezi haotic, acest drum nu va duce nicăieri. Trebuie să urmărești, să măsori, să creezi o strategie complexă și să o ajustezi situațional. Numai analiza și prognoza îți pot arăta o imagine clară a îndeplinirii planurilor, corectitudinea ipotezelor și direcția în care te îndrepți.

La subiect: Anton Pahotin: 13 tendințe și 9 Greșeli în Digital Marketing