Strategia potrivită de dezvoltare îi ajută pe antreprenorii începători să obțină primele vânzări și să îndeplinească planurile asemeni unor antreprenori cu experiență. Strategie este necesară pentru toate etapele ciclului de viață a unui proiect în comerțul electronic. 

Vezi: Cosmin Daraban: provocările Afacerilor în lansarea unui Magazin Online

Baza unei strategii de marketing eficiente

Cine are nevoie de o strategie online? În general, toți cei care lucrează în domeniul comerțului electronic și, în special:

  • companiile din nișe extrem de competitive;
  • magazinele online cu cerere insuficientă pentru produse / servicii;
  • antreprenorii care intenționează să crească volumul vânzărilor, să își extindă prezența pe Internet.

Strategia include o listă de acțiuni pe care compania le va întreprinde, pentru a promova site-ul, pentru a extinde baza de clienți, pentru a îmbunătăți procesele de afaceri și pentru a testa diferite canale de vânzare. De regulă, se alcătuiește pentru o anumită perioadă, pentru a îmbunătăți în mod sistematic traficul și ratele de conversie ale magazinului online.

Avantajele strategiei

O strategie eficientă te ajută:

  • să găsești cele mai eficiente instrumente de promovare pentru o nișă specifică, în conformitate cu specificul afacerii, nevoile clienților țintă, nivelul cererii și concurența;
  • să planifici activități publicitare pentru a atinge obiectivele stabilite – să îmbunătățești vânzările, să crești cererea de produse, să popularizezi brandul și așa mai departe;
  • să renunți la deciziile de marketing care duc la eșec, să eviți greșelile grave.

Citește: Mădălina Ștefan: Branding Personal și Puterea Strategiei de Promovare

Strategia de dezvoltare se axează pe principiile de bază ale marketingului. În funcție de cele 2 abordări, strategia poate fi axată pe:

  1. Produs (4P). Aspectele centrale – preț, produs, plasare, promovare. Proiectul se promovează datorită expertizei în nișă, perfecționării și îmbunătățirii continue a produselor. Scopul este de a umple un anumit segment al pieței cu un produs ieftin, care să se potrivească aproape oricărui consumator.
  2. Piață (4C). Aici, în prim-plan, sunt alți 4 parametri – consumatorul, satisfacerea nevoilor sale, comunicarea reciprocă în loc de metodele de publicitate agresivă, comoditatea comenzii, costul. Compania înțelege nevoile publicului țintă, oferă un produs care îl va satisface la maximum.

În comerțul electronic, trebuie să combini ambele abordări. Atunci strategia va include tot ce ai nevoie pentru a dezvolta rapid și eficient magazinul online. Modelul strategic ideal ia în considerare nevoile consumatorului și ale societății, tendințele, caracteristicile produsului, starea industriei pieței, capacitatea proiectului de a se extinde și multe altele.

Elementele care servesc ca bază a oricărei strategii:

  • obiective – rezultatele la care aspiră compania;
  • sarcini – ceea ce trebuie de făcut în cifre concrete;
  • metrici – indicatori de bază și indicatorii doriți;
  • termeni pentru care este planificat obținerea rezultatului.

Cel mai important lucru în procesul de dezvoltare a strategiei este să stabilești obiective clare, măsurabile, să segmentezi publicul și să găsești cele mai bune modalități de a interacționa cu fiecare dintre categoriile propuse.

Pentru a face acest lucru, analizează detaliat călătoria clientului (Customer Journey) de la formarea unei nevoi până la achiziționarea și aplicarea practică a produsului. Determină factorii pentru a ajunge printre liderii din nișa ta. Aceștia pot fi: orientarea către client, calitatea înaltă a produselor / serviciilor, excelența operațională (funcționalitatea și excelența tehnică a site-ului, viteza de încărcare).

Scenarii de dezvoltare și creștere

Înainte de a trece la etapele dezvoltării unei strategii, vom identifica oportunitățile în ceea ce privește dezvoltarea și creșterea, atât pentru începători, cât și pentru companiile mai avansate din domeniul comerțului electronic.

Vezi și: Lorand Soares Szasz: ”Hate-ul vine exact cum vine și succesul”

Primul lucru pe care trebuie să-l facă un începător este să planifice planul de promovare și abia după să creeze și să lanseze site-ul, în conformitate cu planul dezvoltat.

La început de drum, antreprenorul vizează la un boom și o la o creștere rapidă. Pentru a porni o promovare de succes, trebuie să analizezi nișa, concurenții și să te concentrezi asupra produselor sau categoriilor de produse care sunt foarte solicitate. 

Mulți dintre actualii lideri de piață au început cu vânzări locale, pe segmente mici. De exemplu, Amazon inițial vindea cărți.

La început este cel mai bine să te dezvolți prin canalele cele mai profitabile. Pentru a optimiza bugetul, te poți concentra temporar pe una sau mai multe regiuni și poți promova produsele prioritare.

Nu uita de nuanțele de bază, fără de care promovarea de la zero va fi imposibilă. E foarte important să-ți pregătești site-ul pentru a primi trafic organic de la motoarele de căutare:

  • dezvoltă un design atractiv ;
  • creează descrieri unice și detaliate pe cardurile de produs ;
  • adaugă imagini de calitate;
  • gândește-te la funcționalitate;
  • asigură o structură convenabilă și logică;
  • scrie metaetichete;
  • creează o versiune mobilă cu un aspect receptiv.

Scopul principal al unei afaceri deja existente este dezvoltarea continuă. O companie care nu se dezvoltă nu va putea să-și mențină poziția în nișă și să crească profitul. Nu sta pe loc, revizuiește și actualizează în mod regulat strategia.

Opțiuni de dezvoltare pentru comerțul electronic:

  1. Dezvoltă segmentele apropiate. Presupunem că ai o companie care vinde îmbrăcăminte sport. Pentru a extinde gama, adaugă și încălțăminte sport.
  2. Delimitează segmentarea existentă. Aproape orice segment de piață poate fi împărțit în sub-segmente mai mici. De exemplu, îmbrăcăminte sport – pentru adulți, copii, sportivi profesioniști.
  3. Stăpânește noi categorii.  În același magazin online de articole sportive, poți adăuga echipament sportiv pentru exerciții fizice acasă.
  4. Reconstruiește nișa. Nișa poate fi din nou segmentată. De exemplu, poți vinde încălțăminte nu numai pentru antrenament, ci și pentru un mod activ de viață.

Citește la fel: De ce Digital Marketing? Interviu cu Vadim Cușnir pentru Artcor

Există multe exemple de companii cunoscute care iau astfel de măsuri pentru dezvoltarea ulterioară. Brandul Nike, jucător pe piața sportului, intenționează să vândă echipamente sportive și să ofere servicii profesionale. 

Pe lângă creșterea și dezvoltarea unei culturi corporative, unui mod de gândire corespunzător în rândul personalului, mai ai nevoie de:

  • stimularea vânzărilor, motivează clienții la achiziții mai frecvente de produse existente;
  • vinde mai multe produse complementare prin intermediul produselor populare;
  • crește acoperirea geografică, introdu noi segmente de piață sau noi regiuni pentru oferta ta;
  • extinde baza de clienți, folosește toate metodele de promovare disponibile prin diferite canale de trafic;
  • dezvoltă noi piețe, include noi produse solicitate în asortiment.

4 Etape de creare a unei strategii

Acum să ne uităm la etapele clasice ale dezvoltării strategiei. Recomandările din algoritm sunt potrivite atât pentru crearea unui plan primar, cât și pentru revizuirea celui actual. Aceasta este coloana vertebrală de unde să începi crearea unei strategii.

Pasul 1 – Colectarea informațiilor principale

Primul pas este de a colecta toate datele inițiale, necesare pentru a construi o strategie de dezvoltare pe termen lung:

  • modelul de afaceri al magazinului online;
  • istoria, misiunea, filozofia, valorile;
  • USP , oferte;
  • compoziția liniei de asortiment;
  • cererea de nișă bazată pe date analitice;
  • factori externi de influență;
  • riscuri și amenințări.

Dacă compania operează deja pe piață, atunci ia în considerare punctele tari și punctele slabe ale afacerii, obiectivele pentru planuri, analiza site-ului, informații despre metodele de marketing utilizate și rezultatele promovării. Datele de bază trebuie să reflecte în mod obiectiv situația.

Pasul 2 – Cercetarea de marketing 

Următorul pas este clarificarea și completarea informațiilor de bază. Pentru a face acest lucru, efectuează studii de piață, despre publicul țintă, despre concurenții din nișă.

Ce să analizezi în mod specific:

  • cererea pentru produs în motoarele de căutare, rețelele sociale, pe platformele tematice;
  • avatarul clientului: cine este, ce face, ce interese are, venituri, preferințe;
  • nevoi, frici, așteptări ale publicului țintă;
  • mediu competitiv: ce și cum vând concurenții, ce cotă de piață au, care sunt avantajele și dezavantajele lor.

Pentru ca strategia să fie mai concentrată și mai productivă, evidențiază segmente separate ale publicului țintă. Poți face acest lucru pe baza caracteristicilor demografice, a nevoilor sau a comportamentului.

Analiza și împărțirea publicului în grupuri te ajută să determini obiectivele corecte pentru strategie, să identifici oportunități promițătoare pentru companie și să le acorzi prioritate.

Citește, de asemenea: Anton Pahotin: 13 tendințe și 9 Greșeli în Digital Marketing

Pasul 3 – Stabilirea obiectivelor

Obiectivele trebuie să fie măsurabile și realizabile. Scopul final al oricărui magazin online sunt vânzările.

Scopul primar poate fi diferit, și anume:

  • repoziționarea;
  • creșterea bonului mediu;
  • creșterea gradul de conștientizare a brandului;
  • atragerea unui public nou;
  • creșterea traficului, numărului de vânzări;
  • optimizarea costului per lead.

Pentru obiectivele formulate se stabilesc termeni aproximativi de realizare și indicatori cheie de performanță, pentru a putea ulterior evalua rezultatele. 

Pasul 4 – Alegerea instrumentelor

Alege instrumentele și activitățile potrivite pentru a atinge obiectivele. Cele mai populare canale de atragere a clienților acum sunt:

  • traficul de căutare organică, SEO ;
  • publicitate contextuală ;
  • agregatoare de prețuri, marketplace-uri;
  • SMM (promovare social media);
  • marketing prin e-mail ;
  • Campanii de PR;
  • diferite tipuri de content marketing .

Alege ceea ce este mai potrivit într-o anumită situație și stabilește un buget, în funcție de costurile care vor fi necesare pentru implementarea activităților planificate.

În strategia finală, descrie în detaliu planul de realizare a obiectivului, desemnează responsabilii pentru controlul anumitor acțiuni .

Performanța se măsoară cu referire la indicatorii KPI stabiliți anterior. Dacă indicatorii sunt cu mult în urma planului, analizează obiectivele și instrumentele individuale sau strategia în general. Pentru a simplifica procesul de planificare pentru un magazin online, alcătuiește și implementează un plan standard.

Treci pe aici: Cumperi sau nu cumperi? Asta-i întrebarea

Concluzii

O strategie eficientă te ajută să devii lider pe piață și să-ți atingi obiectivele stabilite, care duc la creșterea profitului. Trebuie să fii conștient că ai mult de lucru pentru a o dezvolta. Învață noțiunile de bază ale marketingului, analizează piața, alege scenarii, testează-le, vezi ce instrumente și vectori de dezvoltare ți se potrivesc.

Este aproape imposibil să te dezvolți într-un mediu competitiv din comerțul electronic orbește, fără nicio strategie. Ia această problemă în serios. Nicio strategie nu poate rămâne aceeași pe toată durata vieții unei companii. Prin urmare, revizuirile și adaptările periodice sunt obligatorii.