Best Marketing – conferința unde se întâlnesc cei mai buni specialiști în marketing și comunicare. Aici se descoperă tendințele și se identifică problemele cu care se confruntă industria.

Am identificat 65 de idei cheie, recomandări și statistici, de la speakerii conferinței Biz Best Marketing 2021. Prin urmare, îți poți face o concluzie despre trecutul, prezentul și viitorul apropiat al industriei de marketing.

Să începem!

Marketing în pandemie: Foodpanda 

Alexandru Ion, Director Marketing Foodpanda: Când a venit Covid-ul și lockdown-ul anul trecut am avut foarte multe provocări. În primă fază, ne-am bucurat. Ne-am bucurat că oamenii vor sta acasă și speram să comande mai mult. Nu a fost așa. 

  • Când a venit pandemia, am avut o scădere. 

  • Trebuia să facem eforturi foarte mari pe partea de marketing, în primul rând, ca să recâștigăm încrederea consumatorilor. Am venit cu tot felul de mesaje către consumatori, că este un serviciu safe, că pot apela cu încredere la food delivery.
  • De pe 9 aprilie până pe 9 mai am dezvoltat o campanie cu 30% discount la tot meniul, la peste 200 de restaurante din București. Pare o banalitate, dar de asta avea nevoie piața: consumatorii, partenerii. 
  • Așa s-a născut campania #livramacasa. Am observat că foarte multe comenzi erau la domiciliu, toată lumea lucra acasă. S-a schimbat comportamentul consumatorilor. 
  • Am promovat această campanie pe toate canalele, mai puțin pe outdoor, care a fost exclus din mix-ul de marketing. Am făcut și prima reclamă TV locală. 
  • Am fost conștienți că reclama nu are neapărat elemente creative, dar a apărut problema: “Vrem să fim creativi?” sau “Vrem să aducem obiective de business?”. 
  • În situația asta, campania a fost una foarte bună pentru obiectivele de business. Din zona de incertitudine a pieței am ajuns, într-o lună, să triplăm numărul de comenzi pentru restaurantele din campanie. 

  • Am repetat același model funcțional și pentru alte orașe, precum: Cluj, Iași, Timișoara. 
  • Am mers pe ceva foarte funcțional, cu o creativitate limitată.

Vezi: 5 etape obligatorii înainte de crearea unei Strategii de Marketing

Cum a influențat Covid-19 industria advertisingului?

Andreea Lupu, Strategy & Innovation Director, Starcom România: Advertising-ul a trebuit să se adapteze. De la societatea tuturor posibilităților înainte de pandemie a ajuns societatea claustrată și redusă la spații. 

  • Am trecut cumva de la ceea ce numeam experiential marketing, să livrăm experiență, să fie instagramabil, ceva de festival sau ceva cu influenceri am ajuns la stay safe, stay home, împreună vom învinge, susținem medicii, donăm.
  • Toată zona de solidaritate, de mobilizare nu prea ne aparține cultural. A fost introdusă forțat în peisaj. 
  • De la cultura instagramabilului, unde totul era perfect, am ajuns să vorbim despre ne spălăm pe mâini și arătăm că ne pasă. 
  • Noi, ca români, nu suntem țara arhetipului colectiv. Să vorbim brusc despre împreună și Sănătatea este importantă pentru mine și pentru noi… , #ajut. Implicarea face diferența, desigur, erau niște lucruri nobile. A fost foarte frumos că am avut aceste mesaje, dar mai departe internalizarea lor a fost problematică.
  • Advertising-ul în toată povestea asta a părut acest coach de serviciu, care și-a propus să crească civismul audienței până la optimismul incurabil, care declara că totul va fi bine. 
  • Advertising-ul pandemic a devenit, de multe ori, o piesă de teatru repetitivă, desfășurată pe aceeași scenă, cu mici schimbări de scenografie și noi distribuții în rolurile principale. 
  • Trebuie să ne uităm la stimulii pe care i-am avut în jur, la modul în care toate observațiile legate de timp, ritualuri, pot fi transpuse în niște produse creative. Să nu avem numai cultura igienizării, solidaritatea ca spirit nobil, pentru că, de multe ori, aceste mesaje sunt false și nu sunt percepute așa cum trebuie, pentru că sunt fix apărute peste noapte. 

Recomandări

  • Brandurile ar trebui să folosească instrumente de cercetare adaptate noului context, capabile să surprindă un cumul de variabile psihografice pe care să le transforme în insight-uri de consumator.

Faptul că este indicat să ne spălăm pe mâini nu înseamnă că absolut toată lumea trebuie să preia sintagma aceasta și să o exploateze creativ. 

  • Strategia de media nu se rezumă doar la cifre – audiențe KPI cantitativi & co. Strategia de media trebuie să fie oglinda pattern-urilor comportamentale ale consumatorilor și, înainte de toate, trebuie să aibă capacitatea de a transforma orice cifră într-un asset al brandului. 
  • Emoțiile sunt factorii care generează o suită de transformări comportamentale. În momente de criză sau de anxietate este foarte bine și este indicat să îndreptăm consumatorul să se concentreze și pe lucrurile care sunt aparent superficiale, dar îi pot oferi un confort psihic. Spre exemplu: folosirea rujului, folosirea parfumului. 

Citește: Ce ne-a învățat Covid despre Influencer Marketing: Concluzii din 2020 și Tendințe în 2021

Campanie digitală pentru FMCG 

FMCG (Fast Mover Consumer Goods) – Bunuri de larg consum. 

Ana Maria Băjan, Marketing, PR and Business Development Executive Director, Caroli Foods Group: Este foarte important să vă uitați la piață și la evoluția pieței, ca să știți ce acțiuni să luați în viitor. Într-un fel vă construiți strategia într-o piață care crește, alte aspecte trebuie să luați în considerare când construiți o strategie într-o piață care scade.

  • Brand-urile își doresc anumite poziționări, dar nu este important ce spune brand-ul, este foarte important ce ajunge în mintea consumatorului ulterior. 
  • Întotdeauna, din bugetul pe care îl aveți pentru o campanie, păstrați o parte și pentru a testa lucruri. Noi punem 80% în spatele campaniilor care au funcționat și au avut rezultate, 20% păstrăm pentru inovații. 
  • Principalele tactici care au adus cele mai mari beneficii în cadrul campaniei au fost: Quiz/Research, Gaming Events, Pay Per Click Campaigns, E-commerce Retailer’s platform advertising, Influencer Activation. 
  • Cu performanța cea mai bună dintre toate a fost PPC (Pay Per Click).

Concluzii cheie:

  • Agilitatea și modul în care ne mișcăm rapid și ne adaptăm în real life la campanie este foarte important. Nu așteptați să se termine campania, ca să luați acțiuni și să o îmbunătățiți. 
  • Precizia contează extraordinar de mult. 
  • Nu vă fie teamă să ieșiți din zona de confort și să nu respectați neapărat regulile pe care le respectă toți. Încercați lucruri noi. 
  • Apelați la tehnologie. 

Vezi aici: Cosmin Daraban: provocările Afacerilor în lansarea unui Magazin Online

Cum a trecut brandul Tuborg prin pandemie

Paul Markovits, Vice Președinte Marketing, United Romanian Breweries: Ne ducem acolo unde este consumatorul. 

  • Întotdeauna contează ce faci înainte, în magazin, la raft, în așa fel încât în momentul adevărului consumatorul să plece cu tine, cu brandul tău și nu cu alt brand. 
  • Provocarea a fost să rămânem autentici. 
În timpul lockdown
După lockdown
  • Never miss a good crisis. E o oportunitate să câștigi cotă de piață în criză.
  • Produsul era în piață. Nu era o opțiune să NU comunicăm, opțiunea era CUM să comunicăm.
  • Promoție Națională pentru consumatori – Ține ritmul cu premiile Tuborg! Tuborg dă tonul! timp de 2 luni.
  • Teledon – Pentru a arăta sprijinul în timpul crizei din domeniul sănătății, Tuborg a donat 10.000 de euro lucrătorilor din prima linie, într-un teledon difuzat la Antena 1, care a declanșat mobilizarea comunității.
  • Am fost în premieră, am organizat live streaming-uri din locații emblematice cu DJ cunoscuți, cu muzică live, cu Dan Helciug, cu DJ Ivanna, pentru a da senzația clară consumatorilor că există lucruri la care nu trebuie să renunți, poți să te bucuri de ele în continuare. 

Concluzie: E mult mai mult decât comunicare. Contează ce faci, nu ce spui. Contează și ce spui, dar nu ajunge, trebuie să faci.

Află: 11 motive pentru care afacerea ta are nevoie de Video Marketing!

11 Trenduri și 5 predicții pentru Influencer Marketing

Mih Lovin, Fondator Squad Influencers: Întotdeauna, în toată perioada asta, am ținut un ochi deschis la tot ce înseamnă Noutate. 

  • În momentul în care cunoști o tipologie nouă de creator, ai o predicție mult mai bună pentru viitor, pentru că vezi cum gândesc aceștia. Poți să vezi un trend din viitor. Poți să vezi o generație nouă care se schimbă. 
  • Riscul este mult mai mic ca ceva să iasă prost când faci un lucru nou. Costul efortului este mai mic decât va fi în viitor.
  • Niciodată nu se obține un free media mai mare, decât atunci când reușești să faci ceva pentru prima oară. De fiecare dată când încerci să faci ceva nou, ți se întâmplă meritul și norocul de a se vorbi despre el mai mult decât vei spera vreodată.
  • Cu cât influencerul este mai popular, cu atât conversia scade. 
  • De fiecare dată când un creator folosește un tag către un brand și este într-o campanie, e aproape imposibil ca reach-ul acelui influencer să fie la fel de mare. Atunci când plătești un influencer și ești într-o campanie cu el, nu doar îi obții reach-ul, dar îi scazi șansele ca reach-ul lui să rămână la același nivel. 
  • Cu cât brandul are buget mai mare cheltuit în media, cu atât impactul pe care îl are pentru reach-ul influencerului este mai mare.
  • E un trend care va fi din ce în ce mai puternic: Singura formă în care în social media poți să faci campanii este să le faci la modul oficial cu platforma care le găzduiește. 
  • Scopul în noua tipologie de marketing este nu neapărat să faci ceva incredibil de frumos vizual, cât să faci ceva ce poate fi repetitiv, să obții UGC (User Generated Content). 
  • Nu se mai folosesc multe hashtag-uri. Secretul este să ai un singur hashtag. 
  • Sunetul este noul hashtag. Este o formă nouă de a indexa conținut și este mult mai eficientă decât a fost vreodată hashtag-ul clasic. 
  • Când alegi un influencer ca și marketer să știi că, de fapt, unii au reach și unii au audiență. Unii au views multe, doar alții cu adevărat reușesc să facă conversii. 

Predicții pentru Influencer Marketing:

  • Cei mai puternici influenceri în perioada următoare, cu reach-ul cel mai mare și conversii sunt TikTokerii.
  • Social Media va avea un layer nou de e-commerce. 
  • Bugetul de Influencer Marketing va fi o pondere tot mai mare din bugetul de media. 
  • Brandurile vor face ca formă nouă de colaborare nu doar o postare cu un influencer, ci mai degrabă produse comune: o linie de haine sau un produs dedicat. 
  • Viitorii oameni din social media care vor lucra la branduri vor fi chiar TikTokerii care vor gestiona campaniile sau profilurile brandurilor.

Citește la fel: Iepuraș sau Influencer? Cum devii popular pe Facebook și Instagram

Cum au traversat brandurile ultimul an

Alexandra Caciur, Head of Data & Business Intelligence, Digitas: Cu toții simțim nevoia să ne reconectăm, așa cum era mai demult. 

  • 1 miliard de utilizatori noi pe social media în ultimii 3 ani.
  • Pe Instagram sunt 2 miliarde de postări cu #love. 
  • TikTok este al 3-lea cel mai căutat termen pe Youtube.
  • 45% din utilizatori caută produse pe social media.
  • 50% de utilizatori au făcut o comandă online în ultima lună, atât pe plan internațional, cât și pe plan local.
  • ⅗ români au cumpărat ceva de pe social media. 
  • Concursurile pe Facebook – winning strategy. Este canalul cu cele mai multe mențiuni și canalul cu cel mai mare viewership. 
  • Toate brandurile care au avut strategiile câștigătoare au avut și smart use of Influencers. 
  • Nu opriți comunicarea, orice ar fi. Va fi mult mai greu să recuperați impactul pierdut și poate chiar mai scump.

La subiect: TikTok pentru Afaceri: 11 sfaturi pentru o promovare ieșită din tipare

6 Tendințe Social Media 2021 

Cristian Manafu, Social Media Consultant, manafu.ro: Orice trend care devine mainstream și care devine important are cam 3 ani în spate. 

Trenduri care dau primele semne, care pot deveni, în următorii ani, trenduri solide și stabile:

  • Virtual retail: Vânzarea de lucruri virtuale și Virtual Shopping;
  • Nostalgia Marketing;
  • Dance Marketing;
  • Meme Marketing;
  • Branded AR filters for Stories;
  • Branding together.

Pentru a viziona conferința în întregime: Click Aici!