Astăzi auzim cuvântul „insight” la fiecare pas. Așadar, ce este un insight, de ce avem nevoie de insight-uri, cum să le aplicăm și de ce toată lumea a început brusc să le caute? Unde s-au pierdut?

NEWS #10: Facebook și Instagram vor fi cu plată? Top aplicații folosite de creatorii de conținut și alte știri

Ce este un insight

Insight-ul uneori nu este evident, dar este cel mai clar adevăr, pe baza căruia se construiește o strategie, o campanie publicitară sau orice altă mișcare creativă. Este important ca oamenii să se regăsească în acest adevăr, atunci ideea va funcționa.

De exemplu, în marketing, insight-urile sunt cunoștințele care ne ajută să înțelegem ce nevoie, cel mai adesea, nu este închisă la o persoană și să construim pentru ea o promisiune a brand-ului.

Ce nu este un insight:

  • stereotipurile: „toți rușii beau mult”;
  • faptele evidente, uneori superficiale: „fiecare persoană vrea să fie sănătoasă și fericită”;
  • gândurile generale raționalizate: „femeile adoră shopping-ul” (creăm valoare, ne străduim pentru fericirea umană, scopul nostru este calitatea);
  • nevoile de bază: „avem nevoie de aer pentru a respira”.

Ok, Google, unde găsim insight-uri?

Să cauți insight-uri este un proces distractiv, care combină analiza și creativitatea. Nu este ușor să le găsești, nici pentru începători și nici pentru creatorii experimentați. Nu este ușor, în primul rând, pentru că deseori singur nu știi ce cauți. Este ca un puzzle: la început nu este clar care poate fi un insight pentru o anumită piață sau proiect. Prin urmare, căutarea unui insight este adesea din categoria: „Nu știu de ce am nevoie, dar când îl voi găsi, voi înțelege imediat despre ce este vorba”.

Vezi: 65 Idei, Strategii și Recomandări pentru Marketing în Pandemie. Biz Best Marketing 2021

Al doilea motiv este standard pentru orice activitate intelectuală: procesul necesită concentrare și cercetare, iar creierul nostru nu întotdeauna vrea să se complice (= niciodată).

Dar, în cazul brand-urilor, se merită efortul. Dacă folosești insight-uri clare și puternice, atunci brandul și istoria brand-ului va fi foarte aproape de publicul țintă. „Cu siguranță este vorba despre mine”, avatarul se va gândi și își va aminti ideea (și împreună cu aceasta și produsul tău).

Și acum un exemplu, când marketerii au reușit să obțină un insight și să-l exploateze la maxim. 

Să nu mergem departe și să luăm celebra campanie publicitară Fashion Days.

Baza aici este apelul la emoții și sentimente. Majoritatea oamenilor sunt într-o cursă constantă pentru succes, bani și bunuri materiale. Și insight-ul sugerează că există lucruri mult mai valoroase. 

„Îmi place, dar …”, „Vreau, dar …”, „Da, dar …”

Pentru a găsi insight-uri valoroase, agenția face de obicei cercetări de piață. Echipa este încărcată cu informații, le analizează și află informații neașteptate care ar putea deveni insight-uri. Cercetarea este de obicei costisitoare și consumă mult timp. De multe ori clientul nu are buget, iar agențiile nu au timp. În așa mod, marketerii trebuie să folosească tot ce-i înconjoară.

Fără a pretinde că sunt un „Detectiv Profesionist de Insight-uri”, am compilat o mică listă a locurilor unde le poți căuta. Spun în mod deliberat „a căuta”, nu „a găsi”, pentru că nu există absolut nicio garanție că vor fi acolo.

1. Umor sub orice formă, mai ales stand-up

Umorul, în special stand-up-ul, se bazează pe faptul că un comediant observă ceva interesant, dureros, relevant, ascuțit în viața noastră. Glumele de stand-up se bazează pe circumstanțe din viața reală, iar căutarea subiectelor pentru glume se aseamănă cu căutarea insight-urilor pentru publicitate.

Prinde ceva util: Cum planifici o Campanie pe Facebook: 5 etape de urmat pentru un rezultat de invidiat

2. Meme-uri

Continuăm cu tema umorului. Meme-urile reflectă realitatea vieții. Acesta este probabil cel mai controversat motor de căutare, la prima vedere. Motivul pentru care meme-urile sunt pe această listă este același – oamenii râd de ceea ce îi îngrijorează. Știrile reale, observațiile, autoironia sunt surse excelente de insight-uri și uneori surprinzător de profunde.

3. Statistica de căutare (wordstat), forumuri, recenzii

Despre ceea ce oamenii se jenează să întrebe alte persoane, vor întreba cu siguranță marele și atotputernicul Google (de acolo și o selecție a celor mai ridicole întrebări – și acesta este un insight incredibil de puternic).

Este util să cauți informații pe diferite forumuri populare – generale sau tematice – și să vezi ce probleme provoacă discuții fierbinți. 

4. Artă și cultură. Cinema, pictură, cărți.

Nu are sens să descriu în detaliu cum funcționează. Totul este clar: urmărește un film, citește cărți, vizitează expoziții. Preferabil filme bune, cărți bune, expoziții bune. Principalul lucru este să-ți impui creierul să preia gânduri interesante, care se pot transforma în insight-uri.

Dacă nu știi de unde să începi, începe cu Simpsons. Este o enciclopedie a psihologiei umane. „Poți fi foarte bun la ceva, dar vor exista întotdeauna un milion de oameni care o vor face și mai bine”. Nu este un bun insight?

Vezi și: 10 Seriale pentru Antreprenori despre Business, Marketing, Bani și Influență

5. Atmosferă

Când te scufunzi într-un subiect 24/7, nu este surprinzător faptul că creierul tău nu mai poate genera noi idei. Schimbă decorul. Petrece o noapte la hotel, nu merge cu mașina la lucru și fă o primblare, schimbă biroul la locul de muncă. În general, uită de sarcini pentru o vreme, întrerupe în mod deliberat fluxul de informații, creează un vid.

După un restart, creierul te va răsplăti. 

6. Oameni

Desigur, este foarte comod să cauți informații pe un laptop. Dar hai să încheiem această listă cu Oamenii. Un insight este despre noi toți. Observă comportamentul oamenilor, ascultă conversațiile lor, urmărește ce și cum aleg.

În plus, observăm deseori unele maniere destul de ciudate la alți oameni. Uneori ne enervează, alteori ne amuză, alteori ne surprind.

De ce oamenii cer șoferului de microbuz să oprească din nou la 10 metri după ultima oprire? De ce oamenii merg cu gleznele goale la –15 ° C?

Obiceiurile umane și caracteristicile comportamentale sunt insight-uri foarte promițătoare. Începe să le acorzi atenție și să faci concluzii corecte. Cel mai interesant lucru este că putem face astfel de observații pentru noi înșine, dar este mult mai ușor să observăm capriciile altora.

Citește și: Storytelling în Marketing: cum să scrii Povești care îți cresc Vânzările?

Concluzia este scurtă. Repet: căutarea insight-urilor nu este doar o analiză, ci și o muncă creativă. Nu-ți fie frică de subiecte clare și problematice, formulări vii, surse neobișnuite de inspirație. Un insight bun este un combustibil util pentru echipa creativă și un bun punct de start pentru campaniile inspiraționale.