Content Marketing-ul este un proces lung și complex, care cere sistematizare.

În general, toate tipurile de content marketing pot fi împărțite în următoarele 5 etape:

  •  Pregătire și planificare.
  •  Producție.
  •  Distribuție.
  •  Suport.
  •  Analiză.

În mod ideal, de fiecare etapă este responsabil câte un specialist, sub îndrumarea unui marketer. De cele mai multe ori, desigur, copywriter-ul face totul singur. Pentru că marketingul prin conținut nu este cea mai ieftină cale și nu orice companie își poate permite un departament întreg. 

Trage o geană aici: Ghid practic în Elaborarea și Implementarea Strategiei de Content Marketing

Pregătirea și planificarea conținutului

Înainte de a începe să faci marketing prin conținut, trebuie să te pregătești. Vezi ce au făcut concurenții, care sunt criteriile principale, cât de mult are nevoie publicul de informații din nișa ta. 

Calculează bugetul pentru content marketing de la bun început și stabilește obiective clare. Abia după elaborează strategii și tactici de marketing. 

  • Printr-o strategie de content marketing mă refer la un set de acțiuni care trebuie întreprinse pentru a-ți atinge obiectivele.
  • Tacticile sunt deja manevrele pe câmpul de luptă. De exemplu, dacă postările de pe Facebook nu au “prins” la public – treci la altă platformă sau schimbă setările de targetare. În prima etapă, este mai bine să pregătești câteva tehnici și instrumente de rezervă, să nu-ți fie greu dacă ceva nu merge conform planului. 

Instrumente pentru marketingul de conținut 

Știi cum în filmul „The Next Three Days” cu Russell Crowe, personajul principal a adunat și a grupat toate informațiile de care avea nevoie pe un peretele din cameră?

Sursa: Probka-dekor

Poți să încerci cu o tablă asemănătoare.

În opinia mea, cel mai bun instrument la această etapă sunt foile de calcul în Google Sheets. Principalul lucru este să colectezi o cantitate mare de date și să le “împachetezi” frumos.

Trebuie să înțelegi cât va costa fiecare conținut în producție și distribuție. Pe ce platforme și ce conținut vei publica. Cum vei face față comentariilor, obiecțiilor și haterilor. Pe scurt, cu cât ții cont de mai multe puncte înainte de a începe, cu atât mai bine. 

Vezi: Cum creezi un Plan de Conținut? Greșeli, Avantaje și Instrumente de publicare

Vezi aici, în SMM Dashboard, un template pentru baza unei Strategii de Marketing. Te va ajuta să pregătești întreaga strategie și să pornești mai rapid pe drumul content marketingului. Pentru a folosi șablonul, descarcă-l pe dispozitiv sau fă o copie în Google Drive.

Specialiști responsabili: marketer, redactor șef, contabil (te va ajuta la buget).

Instrumente utile : Google Sheets, Google Docs, Trello.

Producția conținutului

Găsește un echilibru între preț și calitatea conținutului. Aici ai nevoie de oameni care să cunoască bine subiectul și de experți, cărora le poți adresa întotdeauna întrebări stupide și vei primi răspunsuri clare. Este ideal când acești specialiști lucrează în companie. Dar, poți construi un departament eficient și pe outsourcing, chiar și cu freelanceri. 

Sarcina principală în etapa de producție a conținutului este automatizarea proceselor. Nu te aștepta ca copywriterii să livreze imediat conținut wow în intervalul de timp specificat.  Uneori apar evenimente de forță majoră, mai ales dacă lucrezi cu freelanceri. 

Dacă vrei să publici conținut în mod regulat în diferite formate: articole, videoclipuri, postări pe toate rețelele sociale și webinarii, nu poți face față fără o echipă de externalizare, care va prelua o parte din producție. 

Creează checklist-uri pentru copywriteri. Scrie un algoritm simplu de acțiuni, arată-le cum are loc întregul proces și numește o persoană responsabilă pentru lucrul acestora.

Unde să găsești specialiști buni

Poți găsi un marketer sau un copywriter care va avea deja propria echipă. De obicei, acești specialiști sunt scumpi și este extrem de dificil să ajungi la ei, pentru că sunt încărcați din plin. Dar, încercarea vină n-are. 

Poți găsi un copywriter pe grupuri specializate din rețelele sociale: Digital HeadHunter este un bun exemplu, pe bursele independente sau din recomandări.

Creează un plan de conținut

Cu un plan de conținut este mult mai convenabil să controlezi lucrul asupra conținutului la fiecare etapă separată. Chiar și la etapa de analiză. Plus la toate, este un instrument excelent pentru munca sistematizată. 

Ce trebuie să ai în planul de conținut? Toate informațiile cheie despre postarea ta: subiectul, scopul, data publicării, site-ul, starea, responsabilul, rezultatul, data actualizării. Iată un exemplu de plan de conținut din SMM Dashboard:

Specialiști responsabili: content marketer, redactor șef, copywriter, designer și alți specialiști în producție. 

Instrumente utile: Google Sheets, Google Docs, Trello, CRM, rețele sociale (pentru a găsi experți).

Citește: Planul de conținut: 8 tipuri de postări pentru Social Media

Distribuția conținutului

Distribuția conținutului este despre livrarea acestuia către consumator, adică către publicul țintă. Metodele de distribuție variază în funcție de obiectivele de content marketing. 

De exemplu, dacă obiectivul tău este să consolidezi autoritatea brandului pe piață, trebuie să postezi conținut de înaltă calitate și pe portaluri mari din nișă. 

Dacă ai analizat șablonul de mai sus pentru content marketing, există și o secțiune Repartizarea Bugetului. Acolo poți să adaugi elementul „Distribuție”. Este suma de bani pe care ești dispus să o plătești pentru a livra conținutul direct cititorilor. Cea mai simplă practică este să adăugi încă 15-20% pentru distribuție la costurile de producție. 

Metode de promovare a conținutului

Nu fiecare conținut poate fi și trebuie promovat cu plată. Uneori este mai bine să investești mai mult în ceva care chiar funcționează bine. Și invers: dacă rentabilitatea conținutului este slabă (câteva click-uri, like-uri, comentarii, clienți potențiali), este mai bine să reduci bugetul sau să-l elimini complet și să-l promovezi numai cu metode gratuite. 

Distribuția plătită a conținutului înseamnă, în special, promovarea plătită a postărilor pe Facebook sau pe alte rețele sociale. Publicitatea targetată este perfectă pentru aceste sarcini. La urma urmei, știi deja pentru cine este interesant conținutul tău, cine îl va urmări, îl va studia și poate chiar va interacționa cumva cu el. 

În plus, metodele de distribuție cu plată includ postarea în pagini publice terțe și mass-media. 

Dacă vorbim despre metode de distribuție gratuite atunci, din nou, rețelele sociale sunt pe primul loc. Caută grupuri unde petrece timpul publicul tău țintă și distribuie cât mai multă informație. De asemenea, poți partaja conținut în chat-uri, grupuri cu prietenii și partenerii. 

Suport pentru conținutul post-publicare

După ce ai publicat conținutul, l-ai distribuit, efortul nu se termină aici. Ești responsabil pentru ceea ce postezi. Prin urmare, stimulează discuțiile în comentarii, nu răspunde numai la laude, ci procesează și negativul.

Dacă copywriterul a făcut o greșeală în lucrare și cineva a subliniat asta în comentarii – cea mai bună reacție este să-i mulțumești și să corectezi greșeala. 

Vezi la fel: Cum planifici o Campanie pe Facebook: 5 etape de urmat pentru un rezultat de invidiat

Suportul include și actualizarea conținutului învechit. Apropo, acesta este un instrument excelent a crește traficul. Să presupunem că ai scris o postare pe blog acum trei ani: expertiza a fost la înălțime, o mulțime de exemple, imagini. Publicul a fost încântat. Au citit, au comentat, au distribuit. Dar pentru că a trecut mult timp, informațiile din articolul respectiv au devenit irelevante. Actualizează-le și anunță publicul despre asta.

Specialistul responsabil: copywriter.

Instrument util: Când vine vorba de postări pe blog, sistemului de comentarii Disqus este un instrument excelent.

Analiza Content Marketingului

Fără analiză pur și simplu nu vei înțelege cât de util este conținutul tău. Configurează Sistemul de analiză chiar înainte de a începe implementarea strategiei de marketing prin conținut. 

Implementarea unui sistem de analiză este mai mult o sarcină pentru specialiștii tehnici care vor conecta analitica la site și vor stabili obiectivele. Apoi intră în joc analiștii sau un marketer de conținut, care analizează comportamentul utilizatorilor, eficacitatea fiecărei activități separat și canalul de marketing în ansamblu. 

Fără analiză, nu vei ști de unde provin clienții potențiali: de la marketingul prin conținut sau SEO.

Specialiști responsabili: analist, marketer de conținut, specialist tehnic. 

Instrumente utile: Google Analytics, Facebook Ads Manager, CRM, etichete UTM. 

Calea fiecărui tip de conținut

Fiecare conținut parcurge aceste 5 etape. Mai întâi trebuie să înțelegi pentru cine scrii conținut, cât va costa și care sunt scopurile. Apoi, produci conținut: găsești specialiști care vor crea conținut de cea mai bună calitate pentru bugetul tău. Îl publici și îl distribui. În timp ce publicul consumă conținutul, autorul răspunde la întrebări, corectează erorile, comunică cu cititorii. Și atunci când este necesar, actualizează materialele învechite. 

Analistul urmărește tot procesul. Observă și calculează ce a funcționat bine, ce poate fi îmbunătățit și ce este, în general, mai bine de exclus. Content Marketingul nu înseamnă doar să scrii articole pe blog.

Util: 4 Pași pentru o Strategie Eficientă de Content Marketing