Anul trecut a schimbat foarte mult modul în care interacționăm cu lumea din jurul nostru, inclusiv cu brandurile. De ce au nevoie toți specialiștii în marketing astăzi? De tendințe utile și strategii competente care să ofere succes pentru nișa în care activează.

Iată 18 strategii actuale de marketing, care se bazează pe experiențele din trecut și te vor ajuta să ții pasul provocărilor din viitor.

Vezi: 4 Pași pentru o Strategie Eficientă de Content Marketing

1. Pregătește-te pentru următoarea actualizare Google

Din iunie până în august 2021, se așteaptă actualizarea algoritmilor Google, odată cu lansarea unui nou factor numit Core Web Vitals. Este un indicator de măsură a experienței reale a vizitatorilor site-ului și măsoară cât de repede pot interacționa utilizatorii cu o pagină. Core Web Vitals ia în considerare timpul de încărcare a paginii, cât de repede devine stabilă și cât de repede se poate interacționa cu aceasta.

Orice lucru, care poate irita utilizatorul atunci când interacționează cu pagina, este perceput negativ de algoritm și duce la o scădere a poziției site-ului atunci când afișează rezultatele căutării. Aceasta înseamnă că brandurile vor trebui să depună eforturi și mai mari pentru ca site-urile lor să fie cât mai ușor de utilizat.

2. Și de refuzul pentru cookie-uri

Cookie-urile terțe (third-party cookies) sunt fișiere care nu sunt stocate de site-ul cu care interacționează utilizatorul, ci de sistemele de publicitate. Ele ajută specialiștii în marketing să urmărească comportamentul și preferințele utilizatorilor. Cu toate acestea, se preconizează că utilizarea acestora se va încheia în 2022.

Această modificare este din cauza unor probleme de securitate. De obicei, colectarea datelor are loc fără notificarea utilizatorilor, ceea ce reprezintă o încălcare a drepturilor consumatorilor. 

Spre exemplu, în decembrie 2020, Amazon a primit o penalizare 35 de milioane de euro pentru încălcarea regulilor de utilizare a cookie-urilor terțe.

Este important ca brandurile să se obișnuiască cu formate de colectare a datelor care să acorde prioritate protecției confidențialității utilizatorilor. Aceasta înseamnă o schimbare a accentului pe crearea listelor (creșterea bazei de abonați) și dezvoltarea relațiilor individuale cu consumatorii.

3. Mizează pe interacțiunea personală cu consumatorii

Acum, contactul direct cu consumatorii este mai important ca niciodată. Tot mai multe branduri apar online și încearcă să atragă atenția publicului. Prin urmare, să te deosebești de ceilalți devine o provocare din ce în ce mai grea. În plus, contactul personal cu utilizatorii înseamnă că un brand poate personaliza conținutul și îmbunătăți experiența clientului.

Citește: Marian Hurducaș: ”Creativitatea e just nice to have. Dacă în final, nu-mi reputează succes conform strategiei, nu are nicio valoare.”

Construirea relațiilor cu clienții depinde foarte mult de alegerea platformei potrivite. Trebuie să fie scalabilă pentru a gestiona milioane de elemente ale insight-urilor utilizatorilor, inclusiv semnale în timp real la care trebuie să se răspundă instantaneu, altfel își vor pierde valoarea.

4. Concentrează-te pe păstrarea clienților

Într-o economie volatilă, majoritatea brandurilor – în special a brandurilor de nișă – trebuie să se concentreze pe fidelizarea clienților. Acest lucru este mult mai ieftin decât atragerea de noi clienți, deoarece clientul a trecut deja prin  primele etape ale Customer Journey, iar brandul are deja la dispoziție date care pot fi utilizate pentru a forma oferte personalizate.

În viitorul apropiat, marketingul mobil va juca un rol important în păstrarea clienților. Acesta include, de exemplu, notificări push personalizate sau puncte de loialitate pe care le primește un consumator pentru instalarea unei aplicații. Mai mult, interacțiunile mobile – de exemplu, prin SMS – oferă o legătură directă între brand și client.

5. Începe să vinzi pe rețelele sociale

Opțiunea Instagram Shopping permite conturilor de afaceri să indice prețurile, dimensiunile și culorile produselor direct în postări și articole. Utilizatorii pot naviga direct de la postare la site-ul web al branduluii, pot face o achiziție sau pot adăuga un articol la favorite.

Cu această opțiune, brandurile scurtează călătoria clienților de la căutare la conversie.

Vânzarea pe rețelele de socializare deschide noi oportunități marketerilor de a prezenta un produs potențialilor clienți. Este un mod bun de a elimina obstacolele dintre cunoașterea unui produs și efectuarea unei achiziții.

7. Construiește încredere

Pe parcursul pandemiei, consumatorii au devenit atenți unde și cum își cheltuie banii și vor să fie siguri că susțin companiile care acționează în interesul lor. Psihologia consumatorului a suferit schimbări majore, iar comunicarea care se concentrează exclusiv pe produse și servicii nu va avea succes.

Vestea bună este că nu ai nevoie de un buget mare pentru a construi încredere. Important este să faci o promisiune și să o respecți.

Vezi și: Mădălina Ștefan: Branding Personal și Puterea Strategiei de Promovare

În ultimii ani, problemele justiției sociale au devenit mai presante atât pentru branduri, cât și pentru consumatori. Este important ca companiile să vorbească despre viziunea lor, dar și să-și susțină cuvintele cu acțiune. Pe scurt, pentru a câștiga teren, brandurile trebuie să demonstreze că sunt serioase în ceea ce privește sustenabilitatea socială și de mediu.

8. Construiește-ți propria comunitate

Însăși ideea de a forma o comunitate în jurul unui brand nu este nouă, dar în 2021 revine la relevanța sa anterioară. Loialitatea consumatorilor este deosebit de importantă pentru companii acum. Brandurile care știu ce își doresc clienții și știu cum să obțină acel lucru cu modestie și sinceritate vor avea doar de câștigat. 

Merită să treci de la „Asistență pentru clienți” la o strategie de „succes pentru clienți” și să te asiguri că clienții beneficiază la maxim de produsul tău.

9. Optimizează conținutul pentru căutarea vocală

Căutarea vocală a fost relevantă și anul trecut, dar în lockdown, consumatorii au „exploatat” cu adevărat această funcție. Prin urmare, brandurile trebuie să-și optimizeze conținutul pentru căutarea vocală, adică să se concentreze pe interogări de lungă durată – fraze cheie care includ mai multe cuvinte calificate. Acesta este modul în care utilizatorii formulează interogări vocale.

În 2018, Google a introdus deja un mecanism de clasare a site-ului pe principiul mobile-first, care presupune că pentru indexare și clasificare se folosesc versiunile mobile – chiar dacă solicitarea vine de pe desktop. Ne putem aștepta ca în viitor, optimizarea conținutului pentru interogările vocale să fie și mai importantă în clasare – chiar dacă utilizatorul tastează interogarea.

10. Ai încredere în SEO local

SEO local înseamnă promovarea unei afaceri în funcție de localizarea utilizatorului. Căutăm adesea informații legate de o anumită locație, cum ar fi „restaurante din apropiere”, „cel mai apropiat bancomat” sau „de unde să cumpărăm flori”. Dacă o organizație se potrivește cu cererea (oferă servicii specifice), se află în apropierea utilizatorului și este înregistrată în Compania mea pe Google, motorul de căutare o va oferi ca răspuns rapid.

Treci pe aici: Brand Personal: Tot ce nu ai știut despre Strategie și Promovare

Promovarea locală este deosebit de importantă pentru companiile mici care vizează publicul local. Aceste organizații includ cel mai adesea cafenele, restaurante, cinematografe, saloane de înfrumusețare, centre comerciale. Recenziile bune sunt, de asemenea, un factor relevant, deoarece utilizatorii doresc adesea să obțină opinia altor persoane înainte de a aplica pentru un serviciu.

11. Fii mai simplu în videoclipurile de pe rețelele sociale

Nu există nicio îndoială că tendința conținutului video de pe rețelele sociale va continua să evolueze. TikTok, de exemplu – este utilizat de peste 500 de milioane de oameni din peste 150 de țări din întreaga lume. Și alte platforme încearcă să capteze publicul lansând funcții similare. În august 2020, Instagram a introdus funcția Reels, care, din perspectiva mai multor influenceri, are un impact organic grandios asupra paginii. 

Platformele precum TikTok oferă brandurilor posibilitatea de a prezenta utilizatorilor produsele și serviciile lor. Deși este preferabil ca videoclipul să fie de calitate înaltă, pe TikTok nu sunt impuse asemenea standarde. Prin urmare, brandurile se pot relaxa puțin și își pot arăta latura mai umană.

12. Intră în Live

Continuarea tendinței conținutului video este popularitatea transmisiunilor live, care au crescut puternic în timpul carantinei. Pentru multe branduri, live-urile au devenit principala,

dacă nu singura modalitate de interacțiune cu consumatorii. Restaurantele țineau cursuri de gătit, iar studiourile de fitness organizau antrenamente online.

Până în prezent, nu toți s-au întors la birou – unii continuă să lucreze de acasă și petrec mai mult timp pe social media. Prin urmare, transmisiile live sunt o modalitate excelentă de a implica publicul.

13. Colaborează cu micro influenceri

În timpul pandemiei, când posibilitățile de cumpărături fizice erau puține, influența micro influencerilor asupra vânzărilor a crescut.

Citește și: Ce Cântă Carla’s Dreams despre Marketing

40% dintre persoanele dintr-un studiu recent au recunoscut că au achiziționat un produs după ce au văzut un influencer folosindu-l pe YouTube, Instagram sau Twitter. Sfaturile micro influencerilor tind să fie mai personale și mai credibile pentru utilizatori.

La începutul pandemiei, bugetele au fost reduse, iar influencerii și bloggerii s-au dovedit a fi o alternativă mai ieftină decât televiziunea și radio. Și acum, în ciuda previziunilor și așteptărilor optimiste că vom reveni în curând la „normalitate”, bugetele pentru influenceri nu se reduc. Brandurile și-au dat seama cât de eficient este acest canal de interacțiune cu consumatorii și nu vor renunța la el în curând.

14. Încheie parteneriate cu alte branduri

2020 a fost anul colaborărilor izbitoare, precum McDonald’s și Travis Scott, Adidas și Lego. Este foarte posibil ca acesta să fie un nou trend.

Colaborările neașteptate dintre mărci atrag atenția mass-media, generează interes public și le ajută să comunice cu publicul nou. În același timp, nu trebuie să plătești vedete și bloggeri, ceea ce este deosebit de important într-o eră a bugetelor limitate.

Activitățile afiliate pot îmbunătăți, de asemenea, eficiența marketingului prin e-mail. Pe scurt, o companie încheie un acord cu un brand cu un public similar. Apoi părțile creează împreună o propunere care evidențiază produsele ambelor branduri și o transmit prin ambele canale.

15. Folosește posibilitățile realității augmentate 

Cu ajutorul realității augmentate, brandurile pot arăta consumatorilor cum vor arăta anumite articole în casa lor (de exemplu, catalogul AR IKEA) sau cum vor arăta hainele și accesoriile.

Pandemia a motivat specialiștii în marketing să vină cu noi modalități neobișnuite de a interacționa cu consumatorii. Marketingul AR oferă audienței o impresie despre cum ar fi să deții un anumit produs. În plus, oferind consumatorilor șansa de a evalua cum arată un produs, companiile reduc probabilitatea de returnare.

16. Automatizează ceea ce poți

Acesta este un alt mod de a reduce bugetul și de a crește eficiența. Automatizarea unor procese ajută angajații să fie scutiți de sarcinile plictisitoare și banale pe care și tehnologia le poate face.

Aceasta include, de exemplu, licitarea automată pe Google Ads. Este o strategie în care sistemul însuși stabilește suma licitată în așa fel încât să asigure numărul maxim de click-uri în cadrul bugetului. Utilizatorul selectează ceea ce dorește să obțină: numărul maxim de conversii, valoarea conversiei, numărul maxim de click-uri sau un procent ridicat de afișări. Serviciul execută toate acțiunile în mod independent.

Informații utile: De vorbă cu Oana Mădălina Vasiu: „Email Marketingul este un element de popularizare a Content Marketingului”

17. Învață să aplici B2B2C

Uneori, produsele destinate consumatorilor sunt vândute mai întâi către companii de distribuție, cum ar fi farmacii sau magazine pentru copii. Poate fi dificil să contactezi direct consumatorii, mai ales acum, când piața este supraaglomerată. Prin urmare, uneori are sens să cerem ajutor de la intermediari. Cum? Se stabilește contactul cu companiile și apoi – sau în același timp – cu cumpărătorii.

Pentru astfel de comunicări complexe, se utilizează marketingul B2B2C. Cu alte cuvinte, afacerea are nevoie de specialiști în vânzări care să facă calculele pentru companiile care acționează ca intermediari. În același timp, compania trebuie să investească în branding și marketing pentru a crește gradul de conștientizare a afacerii.

18. Aplică principiul UGC

Conținutul generat de utilizatori (UGC) este o resursă puternică pentru specialiștii în marketing care vor să ajungă pe piețele Millennials și Gen Z. Poți încuraja publicul să împărtășească conținut unic, oferindu-le un stimulent, cum ar fi o reducere sau chiar parteneriat cu ei.

Strategia UGC poate crește rapid engagement-ul brandului și poate genera rate de conversie pe măsură ce mai mulți oameni descoperă brandul, produsele și serviciile.

Oamenii au încredere în semenii lor mult mai mult decât în ​​companii. UGC poate fi la fel de simplu precum comentariile și testimonialele de pe blog sau poate lua forma unor postări pe blog, imagini și videoclipuri create de utilizatori. 

Un bun exemplu poate fi Canalul de YouTube al GoPro, care este dedicat în totalitate UGC. Acolo sunt încărcate videoclipuri de înaltă calitate de la clienți cu camerele portabile GoPro. Canalul are în prezent 8 milioane de abonați.

Încearcă, experimentează tot mai multe modalități de atrage și de a fideliza clienții. Repetă și îmbunătățește ceea ce funcționează și renunță la ceea ce nu aduce rezultate. 

Vezi și: De ce te doare capul de la Strategia de Marketing

Câte dintre aceste strategii folosești? Hai în comentarii.