Brandbook, ce e asta? Cu ce se mănâncă, de ce este important și care sunt Beneficiile lui?

Coca-Cola, Microsoft, Lexus – îți sună cunoscut? Pun pariu că ți-ai imaginat fiecare brand în parte, pornind de la logo, culori, imagini și chiar modul de comunicare. Cunoști exact abordările individuale pe care le promovează fiecare companie.

Curios este cât de mult poate un brand să creeze asocieri în mintea consumatorilor, pentru a declanșa recunoaștere?! Anume cu asta se ocupă un Branding Excelent!

Ce este un Brandbook?

Reprezintă un document complex în care fiecare aspect al comunicării interne și externe, al designului și al reglementărilor sunt bine stabilite. Aceste elemente cheie ajută brandul să fie consecvent pe toate canalele de comunicare.

Este un ghid complet care explică identitatea mărcii și cuprinde toate standardele companiei.

De obicei, începe cu prezentarea misiunii, a valorilor de bază și trece prin aspecte de design, precum: logo, culori, tipografie și imagini.

Brandbook-ul este ADN-ul sau Biblia unei Mărci Comerciale

Brandbook mai poate fi denumit:

  • Ghid de brand
  • Ghid de identitate vizuală
  • Manual de marcă
  • Ghid stilistic
  • Cartea de identitate a brandului

Indiferent de specific, un Brandbook nu trebuie să preia un aspect complet. Unele exemplare se concentrează exclusiv pe design, în timp ce altele includ o prezentare generală a companiei și linii directoare de comunicare. Totul se rezumă la scopul propus.

De ce este important Ghidul de Brand?

Motivul principal pentru crearea unui Brandbook este consecvența. Atunci când nu ai un set de reguli clar stabilite, riști ca angajații tăi să-și exprime propria personalitatea și nu identitatea mărcii.

De asemenea, Brandbook-ul  facilitează procesul de instruire a noilor angajați.

Care sunt Beneficiile unui Brandbook?

  • Ajută la menținerea coerenței mărcii
  • Contribuie la câștigarea încrederii consumatorilor
  • Crește eficacitatea publicității
  • Susține promovarea companiei
  • Creează imaginea brandului
  • Contribuie la recunoașterea mărcii

Ce trebuie să știi înainte de a crea un Brandbook?

Este esențial să ai linii directoare echilibrate – nici prea stricte, nici prea creative. Brandbook-ul este rezultatul colaborativ al unei echipe. Managementul, marketingul, designerii și redactorii trebuie să fie implicați într-o anumită măsură. Dacă există un departament de branding în companie, proiectul este la înălțimea tuturor așteptărilor.

Citește, de asemenea: Fundamentele Marketingului: Partea I, Fundamentele Marketingului: Partea II și De ce te doare capul de la Strategia de Marketing

Lista de Brandbook-uri și Ghiduri de Identitate Vizuală!

  1. Coca-Cola – producător de băuturi răcoritoare
  2. Microsoft – lider global pe segmentul producătorilor de soluții software
  3. I love New York – ghid turistic
  4. Heineken – lider mondial pe piața producătorilor de  bere
  5. Vodafone – cel mai mare operator de telefonie mobilă din lume
  6. Google Trends – aplicație web Google
  7. Mercedes – producător de mașini premium
  8. Jamie Oliver – bucătar englez și proprietarul unui lanț de restaurante de lux
  9. Lexus –  marcă de mașini premium
  10. Dove – brand de îngrijire personală
  11. Pepsi – producător de băuturi carbogazoase fără alcool
  12. Johnnie Walker –brand de whisky

01 Brandbook Coca-Cola

Brandbook Coca Cola
Brandbook Coca Cola

Principiul de bază al mărcii Coca-Cola este să te bucuri de viață și să fii fericit.

Băutura răcoritoare este piesa centrală a Brandbook-ului. Structura descrie elementele cheie ale companiei – fontul Spencer, pe care este construit logo-ul, conturul sticlei, o panglică dinamică și culori corporative.

Activele recunoscute la nivel global formează nucleul vizual, prezent pe ambalaje, publicitate și comunicații. În 1969, renumitele litere Coca-Cola sunt completate de un val alb, exclus ulterior în anul 2017.

Potrivit cercetărilor, logo-ul Coca-Cola este unul dintre cele mai recunoscute din lume. Pe lângă liniile directoare, în interior sunt colectate sloganuri și termeni neobișnuiți, utilizați în cadrul companiei.

02 Brandbook Microsoft

Microsoft promovează un stil simplu, clar și convingător. Sistemul companiei  folosește sinergia produsului ca pe o forță, care poate schimba lumea. Recomandările din 2012 exprimă o nouă viziune asupra modului în care identitatea corporativă poate fi utilizată ca o soluție unificatoare pentru brand.

Noul Brandbook este conceput pentru coordonarea muncii creative și atragerea atenției asupra noii identități corporative. În 2012 are loc un rebranding puternic, care atinge în mod direct toate produsele pe platforme, de la Windows la versiunile Office, de la telefoane la televizoare.

Sarcina noului logo este de a reflectă evoluția companiei și de a accentua vizual începutul noii ere. În asemenea mod, brandul demonstrează că Microsoft este mai mult decât o siglă sau o imagine generalizată. Peste un miliard de oameni folosesc produsele companiei în fiecare zi. Fiecare punct de contact este o „experiență de brand”.

Brandbook-ul este construit în baza logo-ului. Reprezintă un element cheie al mărcii și al identității corporative. Sigla Microsoft păstrează tradițiile și creează noi conexiuni între toate produsele Microsoft.

03 Brandbook I LOVE NEW YORK

Simbolul I Love New York apare la mijlocul anilor ’70 ca parte integră a unei campanii publicitare inițiată de statul New York, cu scopul de a dezvolta turismul și a crește spiritul cetățenilor, într-o perioadă depățită de rata criminalității. Pentru contracararea acestei imagini groaznice, agenția Wells Rich Greene, creează o strategie de marketing, centrată pe sloganul I Love New York. În lipsa unui logo, William S Doyle, pe atunci șef-adjunct în sfera comerțului, apelează la renumitul designer Milton Glaser. ****

Brandbook-ul este conceput în anul 2008, pentru reflectarea noilor principii ale imaginii publicitare. Autorii citează cercetări, care demonstrează că consecvența crește gradul de conștientizare și ajută la întărirea conexiunii emoționale cu un brand: „Cu cât suntem mai hotărâți, cu atât brandul I LOVE NEW YORK va fi mai puternic. Este atât de simplu”.

Scopul Brandbook-ului: descoperirea tuturor comorile, prezente în statul New York. Acesta promovează filosofia, misiunile și valorile brandului.

04 Brandbook Heineken

Identitatea corporativă Heineken joacă un rol crucial în menținerea și consolidarea poziției sale de lider mondial pe piața producătorilor de  bere. Brandbook-ul prezintă o serie de reguli noi și componente suplimentare, adăugate la elementele principale ale identității, precum și recomandări adiționale de stil pentru fotografie. Acesta include: logo-ul, steaua, steaua H și culoarea verde. Emblema este un element cheie, ce transmite autenticitatea și tradițiile brandului Heineken.

Compania sponsorizează concerte, susține festivale culturale și promovează evenimente sociale de toate nivelurile. Prin urmare, oriunde pe planetă poți vedea o culoare verde intensă și o stea roșie- principalii identificatori de identitate corporativă ai Heineken.

05 Brandbook Vodafone

Vodafone este una dintre cele mai recunoscute și apreciate mărci de telecomunicații din lume, cu o valoare estimată la 22 de miliarde de dolari.

Vechea identitate corporativă din anul 2013 are la bază un romb. Experții mărcii afirmă că “Diamantul  este o formă flexibilă pentru a exprima limbajul vizual al companiei”. În lumea digitală, rolul său este de a transmite impulsuri emoționale. Rombul este asociat cu logo-ul( liniile situate în centru intersectează logo-ul într-un unghi de 45°).

Noua identitate corporativă pune accentul pe simbolul Vodafone „semnul de vorbire”.

Logo-ul a fost creat în 1998 și a devenit unul dintre cele mai recunoscute simboluri ale lumii. Acesta este  elementul grafic central, căruia i se acordă rolul principal în marketing. Logo-ul din 2017 a fost simplificat și a preuat un design „plat”, înlocuind pseudo-formatul 3D.

06 Ghidul Google Trends

În ghidul de identitate corporativă Google, compania explică cum poate fi utilizat noul logo, folosind aplicația web Google Trends.

Acesta oferă indicații despre cum să utilizezi numele, siglele și limbajul Trends în materiale, fără a forța contractanții să sune departamentul de marketing al companiei. Documentul include mai multe exemple de utilizare, precum și link-uri către resursele pe care le poți  descărca și folosi independent.

07 Brandbook Mercedes-Benz

Documentul conține 3 secțiuni: principii de bază, domenii și co-branding. Este o versiune actualizată a ghidului de identitate corporativă și se concentrează pe trei factori principali: noua locație a stelei, separarea stelei de logo și introducerea nuanței negre. Autorii utilizează noi concepte în stilul vizual: claritate, aspect senzual și simplitate.

Fundalul negru acționează ca un nou element de stil. Panorama este o variantă a aspectului de fundal, care poate fi folosită atât în materiale tipărite, cât și în videoclipuri. În plus, există un design 3D cu o stea Mercedes-Benz, un cuvânt și un slogan.

08 Brandbook Jamie Oliver

Jamie Oliver nu este doar un simplu bucătar. Este o personalitate recunoscută, capabilă să inspire nu doar prin rețete, dar și prin carisma personală. A lansat mai multe cărți culinare și este proprietarul lanțului de restaurante “Fifteen”. Gătește de la  vârsta de opt ani și a câștigat admirația a milioane de oameni obișnuiți, pasionați de gastronomie.

Citește: 50 Idei pentru a Crea, Dezvolta și Consolida un Brand Personal

Brandbook-ul bucătarului  este divizat în 2 părți:

  1. Segmentul mass-market și omul de rând „Jamie”;
  2. Bucătarului Jamie Oliver.

Brandbook-ul  reflectă personalitatea eroului și identitatea mărcii. Acest document conține cele mai importante și reprezentative informații despre brand.

Experții mărcii îl folosesc  în dezvoltarea ambalajelor, marketing, imagine, design și identitate corporativă.

09 Brandbook Lexus

Denumirea Lexus este asociată în mod constant cu termenul de „lux” și „eleganță”.

Întrebați de ce au creat “Lexus Brand Guidelines” experții mărcii afirmă: „Sperăm ca prin acest ghid, toți partenerii companiei să stăpânească spiritul și beneficiile excepționale pe care le oferim. Brandbook-ul  transmite tonul distinctiv și personalitatea care ne diferențiază de alte mărci de lux, mai puțin pasionate. Datorită acestui document consolidăm legăturile de încredere și adăugăm valoare brandului. Mărcile de succes trăiesc în inimile și mințile oamenilor, iar personalitățile notorii formează baza unor relații puternice. O companie care se respectă, îi pasă de clienți și garantează o calitate înaltă a vieții.”

Esența mărcii este căutarea excelenței. Simbolul și logo-ul creează un bloc corporativ.

10 Brandbook Dove

Brandbook Dove
Brandbook Dove

Compania Dove promovează acceptarea și iubirea de sine. Proiectul lansat a educat, motivat și încurajat peste 20 de milioane de tineri.

În conformitate cu valorile promovate, compania nu modifică  în mod digital aspectul femeilor și intenționează să ajute următoarea generație să dezvolte o relație pozitivă cu propria imagine.

Brandbook-ul Dave definește caracteristicile de bază și beneficiile, care diferențiază marca într-un mediu competitiv și ajută la impulsionarea companiei.

Acesta  explorează modul în care activele intangibile ajută la construirea unei legături profunde cu publicul țintă.

Esența mărcii este confirmată de stilul foto al Brandbook-ului. Documentul  este ilustrat cu femei “naturale”, lipsite de retușuri digitale. Brandul susține ideea că oamenii au din ce în ce mai mult încredere în autentic și real, decât în personaje, instituțiile și mărcile cu principii false.

11 Pepsi Globe Guidelines

În 2008, Pepsi face un rebranding total și lansează noul său logo, atribuindu-i fiecărui tip de băutură câte un zâmbet specific: MAX ,Medium și Light.

Însă, din păcate, noua sa imagine nu prinde la public și rămâne doar o singură opțiune valabilă pentru toate băuturile.

Brandbook-ul Pepsi este dedicat rebranding-ului. Forma emblematică a zâmbetului are la bază tradițiile brandului și principiile de design consacrate, care au definit spiritul companiei mai bine de un secol. Ghidul de identitate descrie utilizarea noului simbol și exprimă tranziția de la „valuri” la „zâmbet”, reflectând esența de bază a mărcii.

12 Brandbook Johnnie Walker

Compania The Walkers creează principala strategie de marketing în anul 1908. Prima schiță “Johnnie Walker’s Striding Man” este realizată de artistul Tom Brown, iar versiunea coloră apare în anul 1927, datorită celebrei Doris Zinkeisen. Cele mai populare branduri ale mărci sunt Johnnie Walker Red Label și Johnnie Walker Black Label. Alte sortimente: Green Label, Gold Label, Platinum Label și Blue Label.

Astăzi, Johnnie Walker este cel mai mare brand de whisky din întreaga lume, iar motto-ul său este „Keep Walking”.

Secțiunile principale ale Brandbook-ului: istorie, caracterul mărcii, misiune și manifest. Designul proiectează trecutul, prezentul și viitorul companiei. În 2015, imaginea  „Walker” este perfecționată de agenția Bloom din Londra împreună cu ilustratorul Gary Redford, iar  brandbook-ul este realizat înainte de reproiectare.

În concluzie, un Brandbook are la bază două secțiuni:

  • Partea teoretică – descrie în linii generale obiectivele globale ale brandului, misiunea și valorile promovate.
  • Partea practică – include principiile și regulile de construcție a logo-ului, stilul de firmă, gama de culori, imaginile grafice și alte elemente de strategie vizuală.

Este un document complex prin intermediul căruia poate fi conturată imaginea unui brand de succes.

Recomand să Citești și:

Pin It