Ce înseamnă Marketing Industrial? Dar Marketing Informațional? Cum au evoluat lucrurile? Descoperă mai jos 3 Etape sau cele 3 Tipuri de Marketing

În sensul clasic, Marketingul este perceput ca o activitate antreprenorială, care gestionează promovarea bunurilor și serviciilor de la producător spre consumator. Majoritatea oamenilor echivalează în mod eronat Marketingul cu vânzările și promovarea.

Toți consumă zilnic o cantitate enormă de publicitate. Prin urmare, mulți cred că scopul principal al Marketingului este generarea de vânzări—  concluzie GREȘITĂ! Acest fenomen este Vârful Aisbergului de Marketing, una dintre numeroasele sale funcții și adesea nu cea mai importantă.

Interesant: 89 idei de Marketing cu Investiții minime pentru tine și Afacerea ta

Funcțiile de bază ale Marketingului:

  • Investigarea pieței;
  • Integrarea la mediul economic și social;
  • Satisfacerea nevoilor de consum;
  • Sporirea profitului.

Află aici și: Conceptul de Marketing.

Dacă agentul de Marketing dezvoltă o strategie corectă, precum: identificarea reală a necesităților consumatorilor, dezvoltarea bunurilor potrivite, stabilirea unui preț adecvat, realizarea unui sistem de distribuție și stimulente eficiente— succesul companiei este GARANTAT!

Definiția modernă a Marketingului (dată de Asociația Americană) sună în felul următor: anticiparea, gestionarea și satisfacerea cererii de bunuri, servicii, organizații, oameni, teritorii și idei prin schimb.

Astăzi, este necesară o înțelegere cât mai amplă a acestui domeniu, fără limitare la funcții și sarcinii individuale. Marketingul se dezvoltă în același mod ca și alte sfere de activitate economică.

Citește, la fel, Fundamentele Marketingului: Partea I și Fundamentele Marketingului: Partea II

01 Marketing Industrial

Distingem 2 Tipuri principale de Marketing în Era Industrială:

01.1 Marketing Industrial: Axat pe Produs

Marketing Industrial, Axat pe Produs

Dacă afacerea ta oferă un produs perfect sau servicii de înaltă calitate, asta nu-ți garantează succesul. Introducerea unei inovații pe piață este considerată completă, doar atunci când “Cineva” din afara întreprinderii tale apreciază obiectiv ceea ce faci și recurge ulterior la achiziționarea bunurilor.

Lansarea unui produs revoluționar, fără analogi similari, necesită o abordare fundamental nouă a Marketingului. Este una dintre cele mai importante probleme concurențiale. De ce? Pentru că oamenii achiziționează  doar ceea ce:

  • cunosc, înțeleg, apreciază
  • știu să aplice, folosească
  • primesc plăcere, beneficii

După ce te lansezi pe piață, afli nu doar ce reprezintă cu adevărat bunul tău material, ci și cum o inovație tehnică trebuie completată de alte inovații în Marketing/Strategii Publicitare/Metode de interacțiune cu publicul țintă.  Adesea, pentru un nou tip de produs, toate studiile din nișă pregătite anterior, sunt nepotrivite, pentru că este dificil să afli de la oameni, cât de important este pentru ei un produs netestat.

Citește: De ce te doare capul de la Strategia de Marketing

Dacă decizi să utilizezi tipul de Marketing Axat pe Produs într-o industrie deja formată, pe o piață consacrată, asigură-te că există o cerere ridicată, înainte de a suporta costurile asociate cu organizarea producției, angajarea personalului și închirierea biroului.

„Ponderea” înterprinderii pe piață în Era Industrială a fost mai dificilă decât în cea Informațională, din cauza investițiilor mari pentru dezvoltarea, fabricarea și stocarea oricărui produs. Astăzi, nu doar serviciile pot deveni produsul tău, ci și informații despre servicii, care pot fi și vândute. Nu necesită o investiție inițială mare- elementul principal de cost sunt cheltuielile de implementare.

Companiile mai mici pot recurge la al doilea tip de marketing, adică orientarea către nevoile consumatorului. Este mai convenabil să furnizezi ceea ce cu siguranță va fi cumpărat. Cu toate acestea, cei care se concentrează doar pe nevoile consumatorului sunt, de asemenea, expuși riscului.

Bonus! Marketing și Dezvoltarea Produsului

Pe ultima sută de metri am găsit (întâmplător) pe Google, pe site-ul unei Universități din Estonia, această carte. Îți prinde bine, dacă ești interesat de Produs. Ai 94 pagini despre Dezvoltarea Produsului, Marketingul Afacerilor Mici și Marketingul Digital:

01.2 Marketing Industrial: Axat pe Client

Marketing Industrial, Axat pe Client

Tot ce trebuie să cunoști este ce achiziționează consumatorii individuali. Informațiile despre piață, pe care le obții din abordarea tradițională a Marketingului, nu sunt suficiente.  De regulă, acestea sunt rapoarte/statistici sau niște studii speciale efectuate de experți la cererea cuiva.  Principala dificultate este că Marketingul constituie o categorie evazivă. 

Citește: Ce importanță au Insight-urile în Marketing

Dacă ai un produs real – îl poți simți, percepe, măsura și, drept urmare, îl poți evalua într-un mod obiectiv. Însă, în cazul cercetării necesităților și cerințelor consumatorilor, ai de-a face cu ceva ce nu poate fi măsurat sau evaluat în mod obișnuit. De aceea trebuie să recurgi la diverse ipoteze, statistici și metode profesionale.

Orientarea spre consumatori rezidă în:

  • depistarea necesităților, dorințelor, preferințelor existente, prin intermediul cercetărilor de piaţă
  • conceperea produselor şi serviciilor în conformitate cu cerinţele şi aşteptările prezente sau viitoare ale publicului țintă
  • influențarea pieței prin dezvoltarea produselor revoluționare
  • lansarea produselor și serviciilor de înaltă calitate
  • armonizarea intereselor din lanțul: producător- consumator-societate

Asemenea abordare are la bază trei aspecte

  • poziționarea bradului în mintea consumatorilor (felul în care consumatorii percep şi își doresc produsul, în prezent şi viitor)
  • intuirea modului prin care societatea poate reacţiona la oferta propusă
  • deducerea punctelor forte și slabe în conformitate cu preferințele publicului țintă

Marketingul Contemporan tinde spre crearea unui sistem superior de furnizare a valorii către client.

Marketing axat pe Produs vs Marketing axat pe Client

Comparăm după modul de funcționare:

Etapele tradiționale de producție și vânzare a unui produs:

  • Fabricarea produsului: dezvoltarea conceptului, achiziționarea materiei prime, lansarea
  • Implementarea produsului: politica de prețuri, vânzarea, publicitatea și promovarea, distribuția, deservirea

Etapele de Dezvoltare a Produsului pe placul Clientului

  • Definirea nevoii nesatisfăcute: segmentarea pieței, studiul necesităților și cerințelor consumatorilor, alegerea segmentului țintă, poziționarea produsului
  • Crearea valorilor pentru consumatori: dezvoltarea produsului, crearea de servicii, politica de preț, achiziționarea materiei prime și eliberarea produsului, vânzări și deservire
  • Informarea consumatorului despre valoarea creată, angajarea personalului de vânzări, promovarea produsului, publicitate

Dacă optezi pentru Marketingul orientat spre consumator, nu te axa în mod special  pe obținerea expertizei tehnice cu privire la cererea și necesitățile clienților. Consumatorii nu sunt dispuși să evalueze avantajele și dezavantajele produselor în conformitate cu documentele de reglementare, iar informația introdusă în instrucțiunile și specificațiile standardelor din industrie sau de stat sunt greu de perceput.

Citește: 7 instrumente Obligatorii de Marketing pentru orice Afacere

Pentru a evita riscul de eșec poți combina marketingul orientat spre produs și consumator, urmărind regulă: fără produs nu ai client și fără client nu ai produs.

02 Marketing Informațional

De fapt, este combinația dintre primele 2 Tipuri de Marketing

02.1 Marketing Informațional: Marketing Integrat

Marketing Informațional, Integrat

Marketingul concentrat atât pe produs, cât și pe consumator, vizează reducerea globală a riscurilor pentru companie și poartă denumirea de Marketing Integrat.

La subiect: Checklist: Cum construiești corect un departament de Digital Marketing

Dacă există o diversificare dinamică a consumatorilor, atunci produsele trebuie să sufere în mod constant zeci de modificări și îmbunătățiri înainte de a începe să răspundă nevoilor acestora. În fiecare an, trebuie lansate noi metode cu un singur scop— să-i mulțumească pe cei nesatisfăcuți de gama de produse și servicii oferite.

O companie orientată spre Marketing Integrat TREBUIE să:

  • fie la curent cu tot ce se întâmplă în piață
  • fie în pas cu noile tendințe
  • depisteze necesitățile încă nesatisfăcute
  • cunoască o evoluție constantă în diversificarea gamei de produse

În cadrul Marketingului Integrat, funcțiile legate direct sau indirect de cercetarea pieții sunt îndeplinite de toate diviziunile structurale la toate nivelurile de management. În consecință, organizarea managementului în sine suferă modificări. Funcțiile de marketing sunt realizate nu doar  de o unitate structurală din companie, ci de toți angajații.

Departamentele (diviziunile) de producție, organizate după principii de produs, regionale sau de proiect, unesc echipe de manageri și specialiști axați pe rezolvarea unei probleme specifice, crearea și promovarea unui anumit produs, capabil să poarte întreaga responsabilitate pentru venituri și cheltuieli, fluxul de numerar și alte rezultate financiare.

Marketingul integrat constă din promovarea pe piață a unui produs, bazată pe anticiparea nevoilor și preferințelor viitoare ale consumatorilor, modificări în structura preferințelor și adaptarea timpurie a produsului în conformitate cu aceste solicitări, ținând cont de nevoile extrem de individualizate ale clienților.

Concluzii

Trebuie să înțelegi că: piețele potrivite pentru producția în masă sunt în continuă descreștere în Era Informațională. Majoritatea companiilor optează pentru un Marketing axat pe crearea unei baze de clienți loiali, în defavoarea unei piețe stabile cu o structură de industrie previzibilă și cu produse obișnuite.

În același timp, funcțiile și sarcinile marketingului se extind. Alegerea opțiunilor potrivite pentru restructurarea companiei, direcțiile de diversificare a producției, alternativele politicii investiționale și implementarea noilor strategiilor de promovare, depind din ce în ce mai mult de exactitatea analizei.

Te interesează?

Pin It