Ce înseamnă plan de afaceri? Un document care îți definește succesul în Antreprenoriat. De ce? Pentru că 30% dintre afacerile noi se închid în decurs de 2 ani de la lansare. Potrivit studiului Henricks, un plan de afaceri creează cu 30% mai multe șanse de creștere.
3 Întrebări de Bază pentru un Plan de Afaceri
Care este scopul Planului?
- Ajută la dezvoltarea și organizarea companiei
- Contribuie la analiza concurenței
- Oferă o perspectivă pragmatică asupra viziunii tale
Află despre Obiectivele unui Plan de Afaceri și caracteristicile acestuia
Când trebuie să faci un Plan?
- Înfiinţezi o firmă
- Lansezi produse noi
- Vrei să obţii un credit bancar
Pentru cine faci Planul?
- Pentru TINE
- Investitori
- Bănci
Citește: Ce face un plan de afaceri sa fie Bun

Structura unui Plan de Afaceri
01 Rezumat executiv
Conținutul lui variază în funcție de stadiul de dezvoltare a afacerii:
Pentru o afacere deja existentă:
- Misiune, obiective principale. Explică esența afacerii în câteva propoziții.
- Informații despre companie. Descrie pe scurt când a fost înființată compania, indică numele fondatorilor și rolurile acestora, numărul de angajați și locația.
- Principalele puncte de creștere. Include performanța financiară și cota de piață. Utilizează diverse graficele și diagramele.
- Produse și servicii. Descrie pe scurt produsele sau serviciile oferite de companie.
- Informații despre situația financiară. Dacă vrei să primești finanțare, include în acest paragraf orice informații despre investitori și bancă.
- Planuri de viitor. Prezintă informațiile pe scurt, în cadrul unei pagini.
Pentru un start-up, afacere nouă:
Focusează-te pe experiența și decizia care te-a determinat să începi afacerea. Demonstrează că ai analizat bine piața. Include informații despre nevoile pieței și ce soluții specifice oferă afacerea ta. Descrie planurile de viitor.
02 Informații despre companie
Descrie succint obiectivele companiei și Oferta Unică de Vânzare:
Conținut:
- Descrie tipul de activitate, enumeră nevoile pieței pe care compania le satisface.
- Explică produsele și serviciile companiei care satisfac aceste nevoi.
- Descrie Publicul Țintă: clienții companiei. Citește Cum definești Avatarul Clientului.
- Descrie avantajele competitive: 7 trucuri în analiza corectă a Concurenților.
03 Analiza Pieței
Rezultatele Analizei de Piață. Dovada că știi industria și potențialul.
Analizează industria și Perspective
Descrie piața de desfacere, indică detalii despre ratele de creștere, volum, tendințe și caracteristici (etapele ciclului de viață, creșterea proiectată etc). De asemenea, enumeră cele mai importante grupuri de consumatori.
Prezintă Informații despre Piață
- Particularități. Care sunt nevoile urgente ale potențialilor clienți? Unde locuiesc ei? Ce tendințe sezoniere sau ciclice de cumpărare afectează afacerea?
- Dimensiunea pieței. Ce date caracterizează volumul vânzărilor anuale din industria ta? Care este creșterea estimată a pieței?
- Cota de piață. Ce cotă de piață și ce număr de clienți crezi că vei câștiga într-o anumită regiune? Justifică-ți calculele.
- Prețuri și obiective de profit. Determină politica de prețuri, nivelurile de profit și sistemul de reduceri pe care intenționezi să îl utilizezi.
- Analiza competitivă. Determină cea mai bună linie de produse sau serviciu ca mijloc de competiție, precum și un segment de piață.
Evaluează următoarele caracteristici ale mediului competitiv:
- Cotă de piață
- Avantaje și dezavantaje
- Există bariere care ar putea împiedica intrarea pe piață?
- Care este cel mai prielnic moment de a intra pe piață?
- Există concurenți indirecți, care pot afecta succesul?
- Restricții de reglementare

04 Organizare si management
Include informații despre structura organizatorică a companiei, proprietari și nivelul de calificare sau experiența lor: Cine și ce face în afaceri? Care sunt responsabilități lor? Descrie fiecare diviziune și funcțiile ei.
Structura Organizatorică
Indică responsabilitățile și funcțiile angajaților.
Informații despre proprietari
Dezvălui structura juridică a afacerii împreună cu informații despre proprietari. Afacerea are un singur proprietar sau există coproprietari? Compania colaborează cu cineva?
De asemenea, include următoarele informații:
- Numele proprietarilor
- Cote de participare
- Forme de proprietate
Descrie persoanele cheie ale companiei și educația acestora:
- Nume
- Poziție (scurtă descriere care listează principalele responsabilități)
- Responsabilitate
- Educație
- Experiență și abilități unice
- Job anterior
- Aptitudini speciale
- Realizări, succese
- Recunoaștere
- Voluntariat
05 Serviciu sau Produs
Descrie și accentuează de ce produsul sau serviciu tău satisface nevoile clientului. Citește: Sfaturi și Sugestii Exemplificate, Cum faci un Produs de Succes
Produsul sa serviciul
Indică modul prin care produsul sau serviciul tău satisface nevoile clienților. Prezintă avantajele pe care le are față de concurenți în stadiul actual de dezvoltare (la etapa de idee, de prototip).
Ciclul de viață
Include informații despre amplasarea produsul sau serviciul în ciclul de viață.
Proprietate intelectuală
Include orice detalii relevante pentru acordurile legale existente, informații despre drepturi de autor sau brevete.
06 Marketing și Vânzări
Elaborează Strategia de Marketing:
- Strategia de penetrare a pieței
- Strategia de dezvoltare (dezvoltare internă: creșterea resurselor umane, cumpărarea unei alte afaceri, dezvoltarea unei francize; dezvoltare orizontală: furnizarea aceluiași tip de produse către diferiți utilizatori; dezvoltare verticală).
- Strategia de Vânzări (departament de vânzări interne, distribuitori, retail).
- Strategia presei. Cum ajungi la clienți? O combinație a tuturor strategiilor de mai sus funcționează cel mai bine: promovare, publicitate, mass-media, materiale promoționale (broșuri, cataloage etc.).
Elaborează strategia de Vânzări:
- Strategia de vânzări. Planifici o echipă de vânzări? Din resurse interne sau externe? Câți agenți de vânzări planifici? Ce strategii de recrutare prevezi? Ce sistem de compensare ai?
- Activitate comercială. Pe măsură ce îți dezvolți strategia de vânzări, definește acțiuni specifice și conturează perspectiva. Prioritizează contactele existente, alege în primul rând potențialii cumpărători. Planifică un număr de apeluri și stabilește KPI lunar. Determină numărul mediu de apeluri pentru o vânzare, bugetul mediu pentru o vânzare și venitul mediu per agent de vânzări.
Află Diferența dintre planul de afaceri și planul de marketing
Cum elaborezi propria Strategie de Marketing Online în 12 Săptămâni fără Găuri în Buget și Specialiști apăruți peste Noapte?
Click aici: Strategie de Marketing Online
Structurează Ideile într-un Plan de Acțiuni, Salvează 99,5% din Costuri și aplică Soluții Practice pentru Creștere Exponențială!
Primele 7 zile sunt Gratuite: înscrie-te acum, primește acces Instant la tot Cursul și Plătește doar după ce te asiguri că îți prinde bine, ok?

07 Surse de Finanțare
Cauți finanțare pentru afacerea ta? Include această secțiune în planul tău de afaceri și prezintă cerințele:
- Cerințe actuale de finanțare
- Orice cerințe de finanțare, care pot apărea în următorii cinci ani
- Cum intenționezi să utilizezi finanțele?
- Planificare financiară strategică pentru viitor (cumpărare, vânzare de afaceri, rambursarea datoriilor etc.)
Când descrii cerințele de finanțare în termeni generali, indică sumele de care ai nevoie acum și în viitor.
08 Previziuni Financiare
Această secțiune este importantă pentru investitori.
Indicatori financiari pentru anii anteriori
Include în planul de afaceri performanța companiei din ultimii 3-5 ani. Aceste date includ: situații de profit și pierdere, bilanțuri, situații de flux de numerar.
Indicatori financiari pentru viitor
Include declarații de venit, proiecte, bilanțuri pentru următorii 5 ani. Asigură-te că previziunile corespund nevoilor tale de finanțare.
Prezintă o scurtă analiză a informațiilor financiare în planul de afaceri.
09 Anexe
Planul de afaceri este un instrument de comunicare și este realizat pentru un număr mare de oameni. Ce informații trebuie să incluzi aici:
- Istoric de credit (personal sau de afaceri)
- Informații scurte despre manageri
- Poza produsului
- Scrisori de recomandare
- Analiza pieței
- Licențe, permise sau brevete
- Acte juridice
- Licențe de construcție
- Contracte
- Lista consultanților de afaceri
Validează planul
Planul de Afaceri se validează în etape, cu diferiți interlocutori. Cel mai dificil, dar și cel mai important este să validezi Poziționarea și Oferta Unică de Vânzare.
Lecții și Tutoriale Video despre Plan de Afaceri
01 Ce conține un Plan de Afaceri, de Onețiu:
02 Cum să faci Planul de Afaceri?
03 De ce este important să ai un Plan de Afaceri?
04 Cum începi un Plan de Afaceri
05 Cum faci un Plan de Afaceri pentru Magazin Online?
06 Plan de Afaceri, Model Eficient
07 Model de Afaceri în 9 Pași
Sursa: Plan de afaceri în 9 pași. Model plan de afacere de o pagină
08 Cum scrii un Plan de Afaceri pentru Finanțare
Webinar Gratuit de la agrobiznes.md:
7 Exemple și Modele PDF
01 Planificarea Afacerii, UTM
Sursa aici: caam.utm.md
02 Model Plan de Afaceri
Sursa aici: bci.md
03 Metodologia de Elaborare a unui Plan de Afaceri
Sursa: sc.undp.md
04 Cum se Elaborează un Plan de Afaceri
Sursa: socio-umane.ct-asachi.ro
05 Plan de Afaceri, Ghid Ilustrat
Sursa: ioniordache.com
06 Plan de Afaceri, Antreprenor în Economia Socială
Sursa: sustin.info
07 Plan de Afaceri, Suport de Curs
Sursa: upg-elearning.ro
08 Dezvoltarea unui Plan de Afaceri
Sursa: europetour.tips
Surse Suplimentare
Surse Externe:
- Instrucțiune Visa.ro
- Instrucțiune: BancaTransilvania.ro
- Instrucțiune: Microsoft.com
- Fișiere de la Microsoft
- Instrucțiune: Gomag.ro
- Instrucțiune: Smartbill.ro
- Business Academy: Plan de Afaceri
- Structura Planului de Afaceri
- 30+ Exemple, Modele cu Planuri de Afaceri
- 16 Exemple și Modele cu Planuri de Afaceri
- Ghid: Realizează un Plan de Afaceri în 7 Pași
- Cum se face un Plan de Afaceri de Succes
- Plan de afaceri: cum se face, ce trebuie sa contina
- Cum construiesc un Plan de Afaceri. 3 modele de business plan
- Scrie un Plan de Afaceri
- Ghid detaliat privind crearea unui plan de afaceri pentru E-commerce
Cărți despre Dezvoltarea Afacerilor
- Books Google: Management, Analize, Planuri și Strategii de Afaceri, Nicolae Sfetcu
- Books Google: Inițierea unei Afaceri, Axinte Vasile Ciprian
- Books Google: Ghidul Practic pentru Lansarea de Noi Proiecte și Implementarea Antreprenorială a Ideilor de Afaceri, Stefano Calicchio
Articole din Blog:
- Cosmin Daraban: provocările Afacerilor în lansarea unui Magazin Online
- 11 idei despre Management și Sisteme în Afaceri de la Alexei Chișlaru
- Alexandru Bordea despre afaceri și social media în Moldova
- Despre Marketing în 137 de Expresii
- 121 citate, fraze și aforisme despre afaceri și antreprenoriat (Partea I)
- 114 Citate, Fraze și Aforisme despre Afaceri și Antreprenoriat (Partea II)
- 347 Statistici Social Media pentru Strategii de Marketing 2022
- 51 Greșeli de Marketing: Mituri și Concepții Greșite care costă Scump
- 50 Idei pentru a Crea, Dezvolta și Consolida un Brand Personal
- 25 Idei pentru a câștiga Respectul sau Încrederea Clienților
- 89 idei de Marketing cu Investiții minime pentru tine și Afacerea ta
- 70+ Exemple de Întrebări Utile pentru Formularul de Feedback
- 27 Cărți de Marketing Must Read și 10 Seriale pentru Antreprenori
- Top 30 filme despre Marketing, PR și Business
- 80+ Bloguri de Marketing și Antreprenoriat din Moldova și România