Ce este Marketingul Viral? Cum funcționează și de ce nu necesită investiții financiare?

Strategia constă în răspândirea mesajelor promoționale despre un brand, produs sau serviciu, cu scopul de a obține un impact major asupra publicului țintă. Este o formă de promovare mai credibilă pentru că oamenii nu au senzația că li se vinde ceva.

Datorită Rețelelor de Socializare,  informația se distribuie rapid și pe distanțe lungi. Unele mostre de conținut viral pot „captura” zeci de milioane de oameni în doar 2-3 zile.

Apropo, circa 80% dintre Afacerile Online folosesc Tehnici de Marketing Viral.

Ce oferă Marketingul Viral

Asta pe lângă expunerea maximă și creșterea cifrei de vânzări:

  • Costuri reduse
  • Popularitate
  • Vizibilitate maximă
  • Audiență largă

Termenul propriu-zis (din engleză- Virality) a fost inventat și descris în articolul The Virus of Marketing de Jeffrey Rayport, profesor la Harvard Business School.

Obiectivele Marketingului Viral

  • Crearea de conținut original
  • Divertisment
  • Educarea publicului țintă
  • Comercializare

Ce stă la baza unui Conținut Viral

  • Idei creative
  • Platforme de distribuție publicitară
  • Format potrivit

Câte tipuri de Marketing Viral Există

  1. Conținutul este integrat într-un produs sau în mesaje publicitare: Video
  2. Filmulețe amuzante, educaționale, motivaționale și de divertisment:
    Imagini: imagini grafice, benzi desenate, meme-uri etc.
    Aplicații pentru Smartphone-uri și Tablete: editori foto, planificatori, agende și multe altele. Oamenii recomandă ceea ce este cu adevărat util
    Articole: povești de succes – un conținut care sensibilizează și provoacă dorința de a-l împărtăși.

Cum creezi Marketing Viral în 5 Pași

  1. Definește Publicul Țintă. Identifică publicul țintă și realizează conținut în conformitate cu interesele acestuia.
  2. Stabilește Bugetul. Dezvoltă o reclamă virală de100 euro sau lansează o campanie publicitară pe scară largă cu investiții de un milion. Totul depinde de finanțare, de specificul afacerii și de așteptările tale.
  3. Selectează formatul. Articole, imagini, știri, videoclipuri virale. Dacă bugetul îți permite, acoperă toate tipurile posibile de postări.
  4. Dezvoltă o idee creativă. Trebuie să existe o direcție clară:
    – Umor
    – Impact Emoțional
    – Subiect Actual
    – Conținut Scandalos sau Șocant
  5. Alege canalele potrivite de distribuție. Meme-urile și pozele haioase sunt potrivite pentru Rețelele de Socializare, iar videoclipurile virale pentru canalul de YouTube sau TikTok.

    Creează conținut în conformitate cu produsul promovat. De ce? Pentru că agenții de publicitate uneori experimentează și arată extrem de ridicol.

Principii de Marketing Viral

  • Exploatează comportamente și motivații comune
  • Oferă gratuit produse sau servicii
  • Profită de resursele altora
  • Facilitează procesul de comunicare

Eficacitatea reclamei virale:

Evaluează rezultatele campaniei publicitare în funcție de obiectivele propuse inițial.

Util pentru Analiză:

  • Costul unei vizualizări
  • Costul implicării utilizatorului
  • Clickabilitatea
  • Costul unui lead

Deci, ai la mână următoarele date:

  • Obiectivele pentru care a fost lansată campania publicitară
  • Indicatori de performanță
  • Rezultate
  • KPI-uri calculate

Acum compară aceste totaluri cu efectul altor canale de activitate. Recomandat cu cele pentru care există aproximativ aceleași obiective. Dacă ai rezultate bune, marketingul viral a funcționat. În caz contrar, modifică formatul de conținut, canalul de distribuție sau ideea în sine.

Avantajele Marketingului Viral

  • Este profitabil din punct de vedere financiar. Există chiar și în absența banilor, ceea ce se explică prin distribuția organică.
  • Publicitatea virală modelează atitudinile consumatorilor.
  • Durata de viață este de cel puțin trei ani.
  • Absența cenzurii și a restricțiilor stimulează tot mai mult dezvoltarea marketingului viral
  • Este perceput ca o formă de Artă! Unele mostre de conținut viral sunt expuse și la festivaluri de marketing și idei publicitare.
  • Stârnește interes. Nu este perceput ca pe-o reclamă comercială obișnuită. Informația este atât de interesantă încât oamenii o distribuie automat, din propria inițiativă.
  • Inspiră încredere atunci când informația este distribuită organic.

Dezavantajele Marketingului Viral

  • Nu poate fi controlat, asemeni unui virus. Nu știi niciodată cum va reacționa publicul.
  • Când nu este realizat corect afectează imaginea companiei.
  • Imită procesul de virusare.

Cum Conținutul devine Viral

  • „Din Vorbă în Vorbă”

Informație transmisă prin conversații între oameni. Este unul dintre cele bune moduri de a te promova organic prin recomandări.

  • Zvonuri

Cu acest tip de marketing trebuie să fii mai atent. De ce? Pentru că este dificil să-l controlezi. Ai observat cum înainte unei premiere, încep bârfele despre viața actorilor?! Cam așa funcționează.

  • Monitorizarea Opiniilor

Scopul său este de a forma o opinie pozitivă despre produs, care să-i ghideze pe cumpărători. De regulă este utilizat în bloguri.

  • Subiecte provocatoare

Titlurile zgomotoase și subiectele scandaloase stârnesc mereu emoții puternice în rândul publicul țintă. Este cea mai bună metodă de a influența subconștientul uman: vrei să vorbești despre ceea ce te afectează?!

  • Marketing de Gherilă

Publicitatea este plasată pe produse conexe. Una dintre cele mai bugetare modalități de a atrage atenția asupra produsului țintă.

Desigur, există mai multe tipuri de marketing viral, însă toate au un scop comun – cât mai mulți oameni ar trebui să cunoască și să promoveze voluntar produsul.

9 Sfaturi pentru o Campanie Publicitară Virală + Exemple Concrete

1. Creează o Strategie vizuală atractivă

Expune o poveste cu elemente vizuale, care rezonează cu publicul țintă.

Indiferent dacă este un videoclip, GIF sau meme, strategia vizuală trebuie să fie interesantă, informativă și să conțină un element de intrigă.

Exemplu: Campania virală promovată de asociațiile HandsAway și TBWA/Paris împotriva hărțuirii stradale. Aceasta include fotografii cu femei în ținute mulate, fuste scurte sau decolteuri adânci,  cu sloganul „This is not consent” pentru a crește gradul de conștientizare împotriva sexismului. Imagini cu impact, care nu pot lăsa pe nimeni indiferent.

2. Folosește personaje speciale

Pisicile sunt virale pe internet. În general, animalele sunt utilizate tot mai mult în Strategiile de Marketing. Găsește un personaj care să trezească emoție în publicul țintă. Poate fi un animal, o mascota sau chiar o creatură fictivă.

3. Lasă frâu liber imaginației

Integrează o idee unică, interesantă și inovatoare. Trebuie să ieși în evidență!

Exemplu: În timpul carantinei, Burger King a susținut concurența. Compania și-a încurajat clienții, prin reclame tipărite și digitale, să comande mâncare de la diverse restaurante.

4. Creează conținut ușor de distribuit

Un conținut viral,  trebuie distribuit în mod repetat. Pe lângă promovarea acestuia pe toate canalele (site web, blog, rețele sociale, e-mailuri etc.), încurajează partajarea în rândul publicului țintă. Cum?

  • Activează funcțiile de distribuire, încorporare și descărcare
  • Pune întrebări care stârnesc discuții
  • Creează un hashtag pentru campanie

5. Apelează la Marketingul de Influență

Succesul campaniei tale depinde de capacitatea acesteia de a se răspândi rapid la un public calificat. Colaborarea cu diverși influenceri este, prin urmare, modalitatea ideală de a-ți distribui rapid mesajul.

6. Alge un moment potrivit pentru dezvoltare și partajare

Subiectele în tendințe, evenimentele actuale sau ocaziile speciale, oferă o oportunitate favorabilă de a-ți face campania de marketing virală. În aceste momente utilizatorii sunt mai receptivi și predispuși să distribuie conținutul care le trezește emoțiile.

7. Utilizează diverse prejudecăți cognitive

Marketingul Viral profită de motivațiile umane comune. Ce îi determină pe utilizatori să partajeze? Dorința de a face parte dintr-un grup, momeala câștigului, setea de popularitate, de a fi plăcut și înțeles, dorința de a comunica.

Proiectează o strategie de marketing ce are la bază motivații și comportamente comune, pentru a crește viralitatea conținutului.

8. Selectează o platformă  potrivită

Optează pentru o singură platformă cu potențial maxim, care rezonează perfect cu publicul tău țintă. Nu trebuie să fii prezent pe toate platformele pentru a deveni viral. Calitatea contează, nu cantitatea!

9. Creează o stare nostalgică

Apelează la diverse amintiri din copilărie pentru a trezi emoții și a face publicul să reacționeze. Multe branduri cunosc acest lucru și folosesc această strategie pentru a-și consolida Campaniile de Marketing.

Exemplu: Coca Cola- campania publicitară de Crăciun.


4 tipuri de Marketing Viral:

  • Emoțional: inspiră emoții puternice pe care utilizatorii nu le pot ignora. Creează nostalgie, bucurie sau mândrie.
  • De stimulare: oferă o recompensă persoanelor care răspândesc informația.
  • Buzz Marketing: constă din reclame virale care stârnesc interes și atrag clienții.
  • Proiectat: are la bază un plan perfect elaborat și multiple strategii.


Exemple Concrete de Marketing Viral pe care trebuie să le cunoști:

  • Ice Bucket Challenge

    Unul dintre cele mai reușite exemple de strâgere a fondurilor. Milioane de oameni din întreaga lume au participat la provocare, inclusiv Donatella Versace, Bill Gates, Donald Trump etc.

Un alt exemplu creativ în care operatorul rețelelor feroviare din orașul Melbourne din Australia “Metro Trains” a încurajat oamenii să acționeze mai în siguranță adăugând un anunț creativ. Acest anunț a fost distribuit la nivel global și a încasat peste 60 de milioane USD din afișările Media în anul 2013. Drept rezultat, a contribuit la creșterea gradului de conștientizare în rândul oamenilor, ceea ce a dus la o reducere cu 20% a accidentelor feroviare.

Postare plasată pe 4 ianuarie cu descrierea: „Haideți să stabilim un record mondial și să obținem cea mai apreciată poză de pe Instagram. Învingând recordul curent al lui Kylie Jenner (18 milioane)! O să reușim.”

Care este Concluzia?

Marketingul Viral este o strategie de promovare susținută în general de public. De regulă, succesul produselor „virale” nu este obținut de campaniile de publicitate, ci de utilizatorii avansați, care încearcă primii un produs nou și îi inspiră pe alții.

Cum poți deveni viral? Dezvoltă un conținut original, stârnește emoții și, acolo unde este necesar, alege un subiect provocator sau dramatic. Și, cel mai important – nu te repeta, fii mereu actual!

Vezi și alte tipuri de Marketing:

Marketing Industrial vs Marketing Informațional: Evoluție în 3 Pași

7 instrumente Obligatorii de Marketing pentru orice Afacere

4 Pași pentru o Strategie Eficientă de Content Marketing

Despre Marketing în 137 de Expresii

22 tendințe în Marketingul din 2021

Ghid practic în Elaborarea și Implementarea Strategiei de Content Marketing

Te interesează și mai multe despre Marketing?

Marketing viral – Ce este, definiție și concept – 2021

Marketingul VIRAL – între dragoste și bani – Olga Tapordei

Marketing viral: una dintre cele mai eficiente modalitati de publicitate

Marketing viral-definitie, avantaje, exemple, strategii – Afaceri.net

Ce este marketingul viral? – definiție din techopedia – 2022

Write A Comment

Pin It