Alexei Chișlaru are o experiență în management de peste 10 ani. El a condus afaceri în industria restaurantelor, după care a gestionat afacerea Energy Fitness, lucrând în paralel în două direcții de business. În ultimii 8 ani a fost cunoscut ca CEO la Energy Fitness, iar de 1 an și jumătate dezvoltă o afacere de consulting, unde ajută companiile mici și mijlocii să devină mai sistemice.

„Din perspectiva management-ului, un business este sistemic atunci când e văzut integru. La rândul său, fiecare sistem este compus din subsisteme, care trebuie să lucreze concomitent, oferind sistemului sinergie. Așadar, când vorbim că trebuie să construim o strategie sau un sistem de management, acesta nu poate fi construit fără dependența de alte subsisteme”, spune Alexei.

Alte răspunsuri interesante vezi mai jos.

1.Când o afacere trebuie să se gândească la o sistematizare?

„Este foarte important de gândit la un sistem încă de la bun început, întrucât, doar în așa fel poți crește afacerea. Atunci când construiești un business, este nevoie să te gândești la cine va fi în echipă, cum va lucra ea, cum trebuie de motivat angajații. Așa vei avea siguranța că toate sarcinile vor fi realizate în termen, că vei avea lead-uri și că acestea vor genera vânzări etc. În momentul în care un antreprenor gândește încă de la bun început cum vor funcționa aceste momente, el deja poate considera că este cu un pas înainte. De fapt, sistemul apare atunci când ai mai mulți angajați.”

Recomand aici un articol relevant: Cum se elaborează Vizunea și Misiunea Companiei

2. Care este diferența dintre consultația gratuită și cea cu plată?

„Pentru mine este foarte simplu, mai ales dacă pot ajuta pe cineva timp de o oră, la o pauză de masă sau discuție telefonică, o fac gratis. Iar dacă implicarea este mult mai mare, atunci este contraplată. Dacă ar fi să facem diferența dintre consultanță și coaching, aceasta s-ar rezuma la faptul că coach-ul este persoana cu abilități bune în psihologie. El este cel care pune întrebări pentru a primi informația de care are nevoie, ajutând antreprenorul să găsească singur soluția. În consultanță, se oferă foarte multă expertiză, adică sfaturi, recomandări, dar în același timp se face și coaching.”

3. Un consultant este responsabil și de execuție?

„Personal, mereu încep colaborarea cu un audit și un plan de acțiuni pe care l-aș face dacă aș fi în poziția de fondator sau director general. Deci, acest plan poate fi implementat fie prin intermediul persoanelor responsabile, fie cu ajutorul meu. Astfel, eu îmi rezerv x ore pentru a lucra cu echipa și a le plasa sarcini, iar săptămânal verific cum merge progresul.”

4. Un consultant trebuie să verifice dacă strategia pe care a elaborat-o a fost implementată?

Elaborarea strategiei nu presupune și implementarea ei. Totul se rezumă la înțelegerea din contract, unde poate fi menționată fie elaborarea unei strategii și implementarea acesteia, fie doar elaborarea strategiei. Cel care elaborează strategia o privește ca pe un sistem și vede cum va funcționa aceasta, dar nu o poate implementa singur. Evident că aici e nevoie deja și de alți specialiști, care vor contribui la implementarea acesteia. Important este ca strategia să cuprindă criteriile care trebuie respectate.”

5. Ce înseamnă motivație în business?

„Evident că nu există o formulă universală, însă sunt mai multe teorii motivaționale. Teoriile principale, în general, sunt două:

behavioriste – cele care motivează comportamentul angajatului, adică fie remunerează și încurajează angajatul, fie îl pedepsește.

self deterministe – care presupune că fiecare om are dorința de a se realiza, de a fi autonom, de a lua decizii proprii și de a fi social.

În Republica Moldova, cele mai răspândite forme ale motivației behavioriste implică premiile și amendele.

Acum însă există o tendință nouă de motivare, aceasta fiind consolidarea echipei, care influențează angajații să-și propună scopuri profesionale, atingând în așa fel obiectivele companiei.”

Alexei Chișlaru

6. Cum să organizezi o echipă?

„Nu fiecare grup de oameni poate fi numit echipă. Însă, nici nu e necesar ca în fiecare companie un grup de oameni să formeze echipe. O echipă trebuie să aibă un scop comun, valori comune, iar toți membrii ei trebuie să fie egali.

E foarte important ca echipa să înțeleagă ce este un deadline, etica profesională și respectul reciproc. Doar atunci angajații vor putea lucra în mod organizat. Evident că acest concept de echipă nu poate exista într-o companie conservatoare.”

7. Ce este Power Business Intelligence?

„Power BI este un sistem de lucru cu un volum mare de date. Acestea se prelucrează foarte repede și oferă posibilitatea de a te conecta la diferite surse de baze de date.

Power BI îți permite să te conectezi rapid la toate datele importante. În plus, poți să partajezi rapoarte, să urmărești care sunt vizualizările, vânzările etc.”

8. Cum comunici cu un client în Consultanță și cum stabilești prețul?

„Condițiile de achitare sunt diferite. Atunci când clientul se concentrează pe rezultat, serviciile se achită în momentul în care se atinge rezultatul. În așa cazuri și tarifele sunt mai mari. Este foarte important de explicat clientului ce îi propui. Pe ce se bazează strategia și în cât timp se presupune că vor fi atinse metricile. Cu toate acestea, tu însă nu îi poți oferi garanții. Foarte mult depinde de cât este de competent antreprenorul și cât de mult crede în strategia propusă.”

9. Recomandă Top 3 cărți de marketing

„Pe mine m-a impresionat mult «Decoded The Science Behind Why We Buy» de Phil Barden. A doua carte este «Influence» de Robert B. Cialdini. Cred că dacă combini aceste două cărți, obții exact ce ai nevoie. Ele sunt despre sisteme și gândirea multilaterală a unui marketer. Recomand și cărțile lui Alexander Friedman și Vladimir Tarasov. Acestea, la fel, formează gândirea managerială și strategică.”

Descoperă mai multe cărți aici: Top 7 cărți de Marketing cu Idei Lipicioase și Conținut Molipsitor

10. Investești în scopuri materiale sau nemateriale?

„Totul depinde de priorități. E foarte important să înțelegi ce este un scop. Primul conflict care apare între oameni este conflictul definițiilor. Scopul pornește de la vizualizare, atunci când te vezi undeva în viitor și îți propui să ajungi acolo.”

11. Cum vezi tu top managementul actual în Republica Moldova?

„Problema momentului în business sunt resursele umane. Oamenii competenți pleacă, iar o parte din cei buni au cerințe foarte mari vizavi de salariu. Salariile însă cresc indirect proporțional cu prețurile la servicii. Un moment pe care des îl observ la top manageri este că ei fac totul tehnic și operațional. Această viziune îi împiedică să vadă sistemul. Așa ei intră într-un circuit în care nu se întâmplă multe schimbări. Pentru a evita această situație, ar trebui să se creeze comunități. Aici managerii să ar avea posibilitatea de a comunica între ei și a face schimb de experiență.”

Recomand un subiect similar: Alexandru Bordea despre Afaceri și Social Media în Moldova

Pin It