Hai să fim cinstiți. În SMM, piața este plină de pseudo specialiști, care irosesc bugetele clienților, îi amăgesc cu povești și „promisiuni”. Și, mai sunt variante când specialistul/ agenția pur și simplu nu au ajuns la un comun acord cu clientul, nimeni nu este vinovat, colaborarea a fost una nereușită, iar negativul a rămas.  

Citește: Cum Faci Social Media Marketing pentru B2B?

În zilele de azi, este foarte greu să găsești un bun specialist SMM. FOARTE. Mai ales pentru un preț “pământesc”. Specialiștii buni ori sunt ocupați, ori cer prea multe. Dar bani în această piață sunt, pentru mulți sunt bani mari. Și, prin urmare, toți caută să pătrundă cu orice preț pe această piață.

Și, știi, e dreptul lor. Dacă o persoană o poate convinge pe alta să-i plătească pentru munca pe care a făcut-o, care este problema? 

Apare o singură problemă, așteptările prea mari. 

Așa precum miracolul nu se întâmplă, în grupurile SMM poți observa des astfel de postări. 

Sursa: Facebook

Știi ce am mai observat? Tonul comentariilor depinde direct și de tipul de grup în care se pune întrebarea: 

  • în grupurile specialiștilor SMM, aceste subiecte stârnesc o groază de comentarii negative, rar cu exemple concrete (pentru că toată lumea s-a săturat să explice);
  • în grupurile de antreprenori, specialiștii SMM sunt supărați de o mie și unu antreprenori, care au avut o experiență negativă. Prin urmare, toți specialiștii sunt niște escroci, nu vor să facă nimic și, în general, trebuie să fie plătiți doar pentru rezultat.  

Propun să analizăm această problemă, cu argumentele și contraargumentele pe care le cunosc. 

1. Nu ești proprietarul companiei

Marketerul, SMM, specialistul în targetare, copywriterul și oricine altcineva NU este proprietarul companiei. De ce trebuie să împartă riscurile cu proprietarul? 

Un antreprenor angajează un angajat și îi deleagă unele dintre sarcinile de afaceri. Sarcina antreprenorului este de a găsi angajați cu experiență și de a controla munca lor, astfel încât aceasta să fie desfășurată eficient. 

Vezi și: Tot ce ai vrut să afli despre Digital Marketing, dar nu ai îndrăznit să întrebi

Dar, când angajezi o persoană, nu-i dai o parte din companie, nu-i așa? De ce un angajat să suporte riscurile afacerii? 

Antreprenorii deseori sunt nedumeriți. Sunt o mulțime de escroci pe piață, apar zeci de oameni care își împart experiența negativă, care au irosit bani pe specialiștii care nu au putut face nimic. Așa au ajuns să se dezamăgească de întreaga industrie și acum vor plăti doar pentru rezultat. 

Dacă marketingul ar fi un loc atât de simplu în care poți să vii, să fluturi cu o sumă de bani (de obicei mică) și să știi sigur că îi vei recupera din vânzări, toți din jur ar fi oameni de afaceri și nimeni nu ar lucra pentru Soluții. 

Nu. Totul este mult mai complicat. Cu un număr imens de riscuri. Nu văd nicio propunere pentru ca dezvoltatorii să facă un site, dar să fie plătiți din vânzări (site-ul doar trebuie să vândă). 

2. Impactul asupra vânzărilor

CE AFECTEAZĂ VÂNZAREA:

  1. Prețul.
  2. Calitatea produsului.
  3. Disponibilitatea în stoc.
  4. Rapiditatea și calitatea procesării aplicațiilor de către departamentul de vânzări.
  5. Competitivitatea prețurilor.
  6. Cererea de produse și dimensiunea pieței.
  7. Condiții de livrare și plata.
  8. Calitatea site-ului, interfeței, coșului de cumpărături și așa mai departe.
  9. Marketingul complex.

CE INFLUENȚEAZĂ UN SMM?

  1. Conținutul.
  2. Setarea reclamelor. 
  3. Selectarea canalelor de publicitate și a mecanicii de promovare. 
  4. Cantitatea și calitatea traficului.
  5. Viteza de moderare. 

Ce au în comun? 

Citește: Cum creezi un Plan de Conținut? Greșeli, Avantaje și Instrumente de publicare

NIMIC

E destul de aiurea să stabilești salariul pentru persoana responsabilă de curățenie în legătură cu vânzările din magazin. O podea curată, desigur, afectează vânzările, dar numai indirect. Un manager SMM face mai mult pentru vânzări, dar vânzarea unui produs este un proces complex, unde este implicată întreaga structură comercială. De ce ultimul om tras la răspundere e SMM? 

3. Cum să urmărești vânzările? 

O metodă foarte bună pentru a arăta cât de ilogică este ideea “voi plăti doar pentru vânzări” – etapa de urmărire a vânzărilor. 

Cum un SMM va primi informații despre vânzări? 

– Ce, nu mă crezi? Te voi ține la curent cu toate.

Ai citit asta? Top 5 tehnici eficiente de Vânzări: de la un simplu Dialog la Clienți Fideli

Opțiunea de a merge „pe încredere” în problemele de afaceri nu funcționează. Și dacă vânzările se efectuează în altă parte, pe lângă conturile de afaceri pe rețelele de socializare, vor fi luate în considerare vânzările offline în salariul managerului? Dar vânzările pe site? Vor fi setați indicatorii atât de exact pentru a urmări Toate vânzările? 

O companie folosește regulat mai mult decât 1 sursă de trafic pentru promovarea sa. De exemplu, rețelele sociale și publicitatea contextuală. Să-i dai un procent din vânzări numai pentru conversiile de pe rețelele de socializare după modelul de atribuire a ultimului click este complet greșit. Ciclul de vânzări este mai complex decât ciclul „am văzut – am cumpărat”. 

4. Influență

Dacă primesc un procent din vânzări, înseamnă că trebuie să pot influența toți factorii legați de vânzări? 

  • Un concurent a anunțat o reducere, iar produsul nostru a devenit cu 30% mai scump, iar prețul este un factor decisiv acolo. 
  • Produsul este pur și simplu mai scump decât la concurenți (doar trebuie să ai de unde să-i dai salariu SMM). 
  • Produs de calitate scăzută și multe defecte. 
  • Plafonul posibilelor vânzări pe zi este de 10-15, dar am început generez 30 de comenzi. 
  • Produsul comandat nu era în stoc. 
  • Curierul nu a livrat produsul la timp. 
  • Antreprenorul (vorbim despre o afacere mică) nu a ridicat telefonul sau a vorbit urât cu un potențial client și nu a cumpărat. 
  • Site-ul funcționează prost, site-ul s-a blocat, designul este slab și nu este adaptat pentru versiunea mobilă. 
  • … și alte zeci de situații …

Pentru ce funcționează o afacere? Pentru a Vinde. Adică, întreaga structură, toți managerii, procesele, tot – tot – tot influențează vânzarea finală.

Cred că este absolut logic că, dacă lucrez pentru un procent din vânzări și văd că unele vânzări nu au avut loc din motive care nu țin de controlul meu, trebuie să schimb aceste motive, pentru ca data viitoare totul să fie bine. 

Ce procent dintre antreprenori sunt gata să dea întreaga lor structură în conducerea unui manager? Și, va putea un simplu specialist SMM să regleze toate procesele de afaceri? Poate face modificările corecte pentru interfața magazinului online pentru a crește conversia? 

Treci pe aici: Brand Personal: Tot ce nu ai știut despre Strategie și Promovare

Da, va putea. Dacă acest SMM se numește o agenție de marketing complexă pentru o mulțime de bani și cu gestionarea directă a proceselor de afaceri, ceea ce nu prea se potrivește pentru un magazin care vrea să vândă pulovere. 

5. Provocări

Îmi pare amuzant să citesc comentarii în care un tânăr (sau nu tânăr) antreprenor strigă specialiștilor SMM și altora despre provocare. Că, dacă poți, ia și dovedește-mi . 

Pentru ce? Serios, de ce aș avea nevoie să dovedesc ceva cuiva, în special unor astfel de clienți toxici. 

Piața este mare, un specialist bun nu este doar la cerere, el își poate găsi clienți și de lucru în câteva zile. Oamenii buni se recomandă reciproc. 

Un om abil și deștept în SMM nu are nevoie de astfel de provocări pentru el însuși. El și-a dovedit totul cu mult timp în urmă și le-a dovedit și clienților săi actuali. 

Concluzii

SMM e muncă. Plata pentru muncă în baza rezultatelor în domeniul marketingului pentru IMM NU va funcționa. Business-ul nu este pregătit. 

Da, îmi plac exemplele despre un stomatolog sau un frizer și un client, care va plăti doar pentru rezultat. Dar același principiu nu se aplică și în Marketing. 

Piața nu este încă pregătită pentru acest lucru. Și, în primul rând, afacerea nu este pregătită.